Min tonårsgrabb vill nörda in på day- och/eller swingtrading. Han är mycket driven och smart.
Han vill experimentera med det för att lära sig och är införstådd med att det kan fallera totalt. Så jag undanber mig pekpinnar här, önskar istället få tips enligt nedan
Han har kollat runt och läst på en hel del, men jag vill ställa dessa frågor brett och öppet:
Vilka värdepapper vore lämpliga att testa?
Vilken plattform är lämplig för simulerade trades inkl simulerade avgifter?
Vilken plattform är lämplig för verkliga trades i mindre belopp?
Obs, för närvarande betraktar vi det som en möjlig och liten del av lekhinken. Vi ser det mer som ett nyfiket lärospel, och alternativ användning av några timmar i veckan som annars går till onlinespel.
Hej,
Jag är tyvärr inte så insatt i Swingtrading, men kanske kan komma med något tips. Jag skulle själv rekommendera antingen ett Investeringssparkonto eller Kapitalförsäkring att börja med, speciellt då många transaktioner (vilket de ofta innebär med swingtrading) kan göra de svårare och betydligt mer tidskrävande att deklarera vinst / förlust på ett vanligt depå konto. Fördelen med ISK och KF är att de schablonbeskattning vilket gör att avgiften automatiskt räknas ut av banken / staten och kommer för ISK förtryckt i deklarationen samt för KF brukar man få en notis om att man behöver sätta in mer pengar på kontot. Mer information om dessa konton går snabbt att söka upp på internet.
Om din son senare vill hantera lite större summor och fördjupa sig lite är de dessutom relativt enkelt att byta från ISK eller KF till en depå.
Nu svarar jag kanske lite i fel ordning, men hoppas de går bra.
Jag antar att ni valt antingen ISK eller KF, och i Sverige finns de 2 lite större banker som jag rekommenderar och har just dessa konton. De två största bankerna som används i Sverige är Avanza och Nordnet. De båda är rätt lika men har några små skillnader. Fördelen med just dessa är att de i nuläget har ett lågt (gratis) courtage vid varje transaktion så länge man gör under 500 transaktioner / år eller har under 50 000 kr. Denna gräns gäller dock enbart i Norden, där Nordnet bara har gratiscourtaget på Stockholmsbörsen och Avanza har gratiscourtage i hela Norden.
Något mer som kan vara intressant är att ha realtidskurser på aktierna man vill handla. Hos Avanza ser de ut att ingå gratis realtidskurser med gratiskonto för norden, medans Nordnet har en månadskostnad på 15 kr för svenska realtidskurser.
De finns även stöd för att få nyheter direkt i apparna, men dessa nyheter är lite av varierande kvalité. Jag vet även att man kan se analyser, Avanza har de för vissa aktier (men har inte sett så mycket för svenska) och hos Nordnet kan man köpa till de som tilläggstjänst för olika marknader.
Utöver dessa lite större institut finns även IG. Jag har själv inget koll på IG och har aldrig använt de själv men de går nog att hitta lite mer information om dem på nätet. Tyvärr ser IG ut att ha rätt höga kostnader, 49 kr per transaktion vilket är betydligt mer än vad både Avanza och Nordnet tar för små transaktioner om man då skulle handla mer än 500 gånger per år. Jag vet tyvärr inte hur realtidskurser ser ut hos dem.
Utifrån fråga 3 och de plattformar som är billigast för mindre summor, skulle jag därav säga att stockholmbörsen eller möjligtvis Norden som de första börserna för din son att hitta aktier på. Mer specifikt än så tror jag din son får klura ut då de är lite de som är iden med swingtrading.
Den här har jag ingen riktigt bra rekommendation för, men en snabb sökning på internet så får man upp ig.se där de ser ut som man kan simulera med en portfölj med 100 000 kr.
Jag skulle därför kanske tycka att de bästa för nybörjare är en kombination av Nordnet eller Avanza tillsammans med ig.se så borde ni få alla 3 frågorna uppfyllda.
Dessutom tror jag en allmän kunskap om aktier kan vara bra för din son innan eller i kombination med när han börjar leka runt lite. Jag kan själv tipsa om UA-Akademin, de har kanske inte så mycket resurser om just swingtrading men de har bra med lärorik information om aktier och börsen generellt och speciellt utvecklat för ungdomar / unga vuxna. Dessutom går de igenom några olika sätt att analysera aktier på vilket är viktigt att kunna för att börja med swindtrading.
Rekommenderar att inte använda ISK första året så han lär sig fylla i en K10:a. Att förstå skattesystemet är också en del av att lära sig om pengar.
Om han klarar sig utan ISK, vill testa aktier utanför Norden och andra tillgångar, och vill kunna öva med låtsaspengar så tror jag Interactive Brokers eventuellt är ett alternativ. Möjligt att även Degiro kan erbjuda detta. Har för mig att Degiro haft ISKs också, men vet inte säkert.
Håller med,
Dessutom eftersom man konstant ändrar vilket innehav man har under swingtrading är sannolikheten ytterst liten att nå upp till den brytpunkt där depå blir billigare skattemässigt. Man kan dessutom inte kvitta kapitalförlusterna mot vinst heller om han inte tänkt sälja andra utomstående aktier som gått i vinst eller t.ex en bostad. Enda fördelen med depå i sån tidig ålder är att man får lägre skatteeffekt om han bara drar in förlustaffärer (eller liten procentuell utveckling) vilket är de man aktivt försöker undvika. De börjar först spela någon större roll när man hanterar större summor, över några hundra tusen kr osv.
Dessutom så lär sig grabben då inte bara att trading är väldigt svårt och ngt man inte ska pyssla med, utan också lite om hur kapitalbeskattning funkar.
Det absolut sannolikaste resultatet är ju att grabben kommer gå minus… Förstår inte poängen med att betala skatt på att pyssla med något som sannolikt kommer gå minus?
Avanza & Nordnet har gratis courtage på ett visst antal affärer när kapitalet är under X summa.
Är det mer trend-swing eller breakout han är intresserad av? Vilken typ av strategi avseende köp & sälj, ska han begränsa sig till en viss typ av bolag?
Beror lite på vilken typ av trading han avser göra, är det ren swingtrading där han bara försöker fånga rörelser skulle jag fokusera på stora stabila bolag, då minimeras risken för att din son förlorar en stor deö av kapitalet snabbt.
Många kör ju frimärksaktier för att svängningarna är stora, men bättre att lära sig med mindre svängningar över tid. Rätt liten risk att Investor dippar 80% precis när man köpt.
Han har inte bestämt sig, han nördar runt ännu. Han kollar bland annat Qullamaggie (mest/bara aktier), TempestFX (Forex) och fxalexg (också Forex). Han nämner bl a breakouts.
Ett problem är att Avanza inte låter honom köpa och sälja annat än vanliga fonder på sin egen inlogg. Ev får han låna frugans Avanza, men jag tror inte det kommer att gå. Så vi försöker hitta en workaround eller alternativ. Tips är välkomna!
Skulle hålla mig aktier. Om inget annat kan han lära sig att kombinera tekniska breakout-system tillsammans med fundamental analys, kommer han lära sig massor av
Skulle ringa och prata med kundtjänst på Avanza/Nordnet om det inte finns något upplägg? Sålänge det handlas utan hävstång & bara på lång-sidan är risken begränsad till 100% av kapitalet.
Bästa plattformen med ISK för day- och swingtrading med mini futures? (För boende i Sverige, med likvider i SEK. Kan tänka sig att handla i annan valuta om det är fördelaktigt och inte innebär en massa krångel.)
(Som är integrerad med eller åtminstone lätt att använda tillsammans med TradingView eller motsvarande.)