Utländska tradingföretag

Hej!
Är det något att satsa på? Det jag hittills har fått reda på är lite både bra och dåligt. Är det någon som kan ge mig lite mer information. Har varit lite och tittat på FXGM. Vad säger Ni?

Håll dig undan. Tyvärr. Har bara dåliga erfarenheter av det. FX-marknaden är dessutom en av de absolut svåraste marknaderna att handla på.

Jag skulle också avråda, tills du känner att du har ett så pass stort behov att det blir nödvändigt.

Jag har handlat en del med derivat hos Avanza, Nordnet och sedan sökt mig till IG Markets (som är utländskt men finns på svenska och som jagar en på telefon med svenska säljare när man registrerat sig). Vad alla dessa har gemensamt är bristande transparens (mini futures, turbo warrants osv). Det är svårt att komma in rätt i orderläggningen, att gå in och ur positioner med precision och det är som upplagt för att förlora pengar till deras egentliga kund som är investmentbankerna som tillhandahåller dessa derivat.

För att få bättre exekvering sökte jag mig till IG eftersom de har både CFD och även ett ISK-konto där man kan handla med vad de kallar turbowarranter. Problemet är att när man kommer från Avanza och Nordnet och har handlat med turbos så tror man att IG ska erbjuda en snarlik produkt när de använder samma ord. Istället är deras turbowarranter i princip ren spread betting med usla spreads, som tillhandahålls av vad jag tror är en tysk underleverantör. Minns inte exakt men går att kolla upp.

Hur som helst. Det är väldigt mycket som kan gå fel, de försöker lägga krokben på en konstant, speciellt nattetid när det är låg volym kan kursen hoppa omkring och slå ut en. Det kan vara spreads på 20% på vissa produkter med hävstång om du inte ser dig för. Så när du tryckt på köpknappen måste kursen röra sig en bit åt rätt håll innan du ens är break even, givetvis samma som hos andra aktörer men det är ett exempel av flera som gör det extra jobbigt att handla. Även att de påstår att det är avgiftsfritt men bakar in sin vinst i dåliga spreads, men framför allt att du ska trada i euro så om du inte konverterar hela ditt konto till euro från början kommer du att få betala växlingsavgift på varje köp och varje sälj osv.

Undvik.

Men - som avslutning ska nämnas att det finns seriösa aktörer om man vet vad man söker. Jag ville ha tillgång till terminerna i USA så jag har sökt mig till Saxo. De erbjuder full transparens, en av världens mest likvida marknader utan “låtsas trading” som derivat kan vara. Nackdelen är då att du inte kan handla inuti ett ISK-konto så det blir traditionell skatt på vinster som ett vanligt aktiekonto. Men så kanske det blir lättare att gå med vinst när inte mellanhanden gör allt de kan för att du ska förlora så mycket pengar som möjligt.

1 gillning

Tack Marcus!
Har Du hört något om FXGM? Är det vanligt att tradingföretag erbjuder en s k “spelkredit” som inte kostar något t ex om Du satsar 50.000:- så erbjuder de lika mycket från deras sida. Så då har man 100.000:- att trada för. En kamrat till mig nappade på erbjudandet, det var bara det att när han hade satt in sina pengar, så hittade de på allsköns ursäkter. De satte inte in några pengar och hans satsade tog slut. För mig låter det som snudd på bedrägeri. Skulle vara intressant att höra om någon annan har råkat ut för något liknande.

Känner inte till FXGM men däremot FXCM (lite väl likt namn) - och de känner jag till för att jag har internationella bekanta i en tradingrupp som handlar via deras TradingView-integration. De verkar OK dock men det är forextrading.

Det där med att erbjuda bonusar låter väldigt suspekt. Men jag är inte förvånad. Det finns väldigt många aktörer och jag har själv reagerat på vissa av produkterna. T.ex det jag nämnde om hur IG Markets paketerar om tyska derivat som egentligen är som spread betting och säljer dem som turbowarrants inuti ett ISK-konto för att locka småsparare. Det känns lite scammigt tycker jag personligen.

I england kallar IG markets en av sina produkter för just spread betting och jag kan inte alla detaljer men tror det är skattefritt just för att det klassas som just betting, och när man tittar på den produkten och vad folk skriver om den så känns det som att det i princip är samma typ av derivat som de kallade något annat på den svenska marknaden.

Det är därför jag är trött på den typen av derivat. Jag vill handla mot resten av marknaden. När jag köper och säljer vill jag interagera med marknaden, inte med någon nätmäklares egna låtsasmarknad osv.

Jag kom att tänka på en annan grej förutom bonusar och det är att många skriver “no commissions” dvs avgiftsfritt. Men i slutändan betalar man ändå på något sätt, och då kanske det är sämre villkor än vad det bör vara i längden iom att de försöker ta igen det på annat sätt. Samtidigt beror det lite på var man vill lägga sig, de bästa instrumenten kostar en avgift att handla med, och om något är gratis så kan det vara något som är skumt (som dålig växelkurs, dålig spread osv). Inte minst om man får betalt för att sätta in pengar!

Ok!
Känns tryggast att INTE börja med denna metod, för att låta pengarna växa.
Tack så mycket för informationen.

Nyckelordet i ditt svar där är “börja”. Jag skulle försöka hålla det enkelt i början. Då kan det dock finnas legitima “gratis” alternativ i sverige, det är ju courtagefritt upp till en viss gräns hos vissa nätmäklare här (fast jag vet att inlägget gällde utländska aktörer).

Men är du osäker så finns det massor med bättre tips här på forumet och bloggen istället för att krångla till det med skumma utländska tradingbolag.

Sen handlar det om var man vill lägga sig tidsmässigt. Tycker du att det är roligt, givande och känner att du vill ta steg längre fram så kan du lyfta blicken då. I mitt fall skedde det när jag ville handla amerikanska index och ha bättre tider att handla på. Då blev det naturligt, men det är fortfarande bara en liten del, dvs jag har kvar mina gamla konton och har bara den mäklaren för de amerikanska produkterna (e-minis / e-micros), och de är verkligen inget för nybörjare för det är rätt intensivt och kortsiktigt.