Mina Portföljer och sparande

Hej,
Tänkte dela med mig av min levnadssituation, mina framtidsplaner och mina portföljer som jag har startat med 2021 då jag har studerat klart och börjat jobba heltid och tagit hand om min ekonomi. Om ni har någon åsikt så skriv gärna! All feedback är bra i denna tidiga fas i mitt liv.
Är idag 24 år och började investera i mitten på april 2021. I dagsläget investerar jag vanligtvis 12% av min lön. Har prioriterat nu på början när man inte har något i bagaget (inget sparat sedan innan) att spara ihop till en buffert (4xmånads utgifter) och därefter möbler. Buffert är jag idag klar med.
När jag väl får fast jobb (med det mer lön) kommer mina konton som jag kommer spara lite i varje månad se ut så här: semester konto, Buffert konto, Nöjes konto, till ny bil konto.

Utöver det kommer jag då också börja lägga 20% av min lön på mestadels fonder. Idag ser mina portföljer ut så här (procenten visar fördelningen hur jag vill det ska se ut om 1-2 år):

Aktier Sverige (små, medel, stora företag) 10%
Aktier USA (stora företag - appl, microsoft etc) 15%
Fond sparande 65%
Investmentbolag 10%
Lysa privat pensionssparande (500kr/mån, har också ppm på ap7såfa och tjänstepension vid 25år)

Hur fördelningen idag på mitt “Fond sparande” ser ut är följande:
5 % Avanza Emerging markets
5 % Handelsbanken Gl småbolag
14 % LF global Index
12 % SPP Aktiefond Global
12 % Handelsbanken USA Ind
11 % SPP Aktiefond USA
8 % AMF Aktiefond småbolag
7 % Plus Småbolag Sverige Index
9 % Spiltan Aktiefond Inv
8 % LF Fastighetsfond A
5 % Swedbank Robur Technology A
4 % Swedbank Robur Ny Teknik A
Totalt: 34% Sverige, resten Globalt (≈72%USA)
Sparhorisont: Mellan 15-35 år.

• Varför har du valt just dessa fonderna?
    Jag vet att 12st fonder är mycket och onödigt för många. Oftast räcker det med 1-3st men de som är snarlika varandra följer olika index och ger lite olika avkastning, svårt och säga vem som har bäst index och vill väl bredda mig ifall något index går bättre än det andra. Sedan så har jag nischat mig lite mot vissa sektorer som jag intresserad och tror på, fastighet & teknik. Gillar också svenska investmentbolag.

• Varför har du valt just den här viktningen?
    Väldigt mycket Sverige och USA i fonden, samtidigt som jag har andra portföljer som är också mot Sverige och USA. Vilket jag förstår är inte bra om man vill sprida risken, samtidigt vill jag ta lite mer risk på de första åren för att försöka bygga upp kapitalet fortare, förhoppningsvis när den vuxit sig betydligt större (ca 1 milj) har jag tänkt gå mer globalt, mindre risk. Sedan är många stora amerikanska bolag idag väldig globala och kanske borde en del gå in i kategorin globalt där också…

• Hur passar den här portföljen ihop med ditt övriga sparande?
    Jag kör en säker global pensionssparande på Lysa och anser att jag kan ta lite mer risk på denna portfölj för att få snabbare högre avkastning. Sedan tror jag mycket på bolag i usa och sverige kommer forts gå bra kommande år, mer intresserad av de bolagen som finns där, nackdelen är mindre diversifiering, mindre riskspridning på början som jag är medveten om.

• Vad är din förväntade årsmedelavkastning på portföljen för tidsperioden?
    Bättre än vad MSCI World NR och S&P500 index gör per år.

vad jag önskar att jag gjorde tidigare:

• Investera i fonder redan vid 18 år
  • att mina föräldrar sparade månadsvis åt mig i fonder
  • att jag sparade mer pengar i min ungdom och inte slösade bort mycket på värdelösa saker (dock kan många i denna grupp se mitt aktiesparande som slöseri på pengar x)
1 gillning

Vad tänker du dig att du kommer tjäna när du ska spara ihop till både nöje, semester, ny bil, samt pensionssparande?

Mitt egna tankesätt är att jag snabbt ska upp till en stadig snöboll (typ 1M) innan jag köper ny bil eller annat svindyrt. Jag har ett konto jag kallar “målsparande” med pengar som kan läggas på ny lägenhet, bil, eller annat…

Hur mycket tänkte du spara varje månad?

Det verkar som du tänkt igenom din strategi ordentligt.

Med det sagt så är jag nybörjare också. Började spara på börsen för ett år sen. Är idag 47 år gammal. Med det vill jag bara säga att du är fortfarande väldigt ung = försök att inte gräma dig och “backtrada”/FOMO för det som varit. Jag gör det en smula också :sweat_smile:, men försöker sluta och tänka att jag gjorde så gott jag kunde. Har haft ganska kul för pengarna också. Försöker ta igen nu genom att spara mycket, men det leder till att jag blir lite snål mot mig själv. Jobbar på den punkten, eftersom det är viktigt att komma ihåg att det är nu livet är.

Jag överlåter till nån annan att ha synpunkter på din strategi och specifika val i portföljen. Lycka till :hugs:

1 gillning

Jo, ville säga det också att du kanske kommet få respons om att det ser spretigt ut och att det blir krångligt att vikta om och ha sig. Men det verkar som du har koll på det där.

Själv spretar det hej vilt i mina portföljer med fonder, aktier, guld på avanza, Nordnet, savr, lysa, SEB… och jag har ingen aning om procenter hit och dit. Men grunden sparar jag nu i Lysa samt några större poster i det andra är globalfonder, så det blir nån ordning🤪 Men min slutsats är att det måset ju vara bättre att göra så än att sätta på ett nollräntekonto på banken.

Lever fortfarande kvar på campus idag samtidigt jag letar ny bostad nära jobbet. Eftersom hyran är väldig låg kan jag idag lägga 500kr/mån buffert konto, 2000kr/mån nöjeskonto, 2500kr/mån möbelkonto och 1000kr/ny bil konto. När jag väl köpt de nödvändigaste möblerna tänker jag dra ner på månadssparandet för möbler. Jag tror min flytt samt att jag får fast jobb detta år kommer synka rätt så bra vilket gör att jag kan fortsätta lägga samma summa + 1000kr/mån semester konto. kommer senare ta 1000kr från möbel till semesterkonto så det blir 2000kr/mån, tror det räcker. (löneförhöjningen > nya bostads hyran)
När jag tänker ny bil så tänker jag en begagnad billig bil. I värsta fall om min nuvarande bil dör kommande åren så blir jag nog tvungen ta lite på buffertkontot och möbelkontot (vill helst inte ta något lån på något förutom bostad i framtiden). om jag ser det blir pengar över så ökar jag mitt bil konto.
Ja ett konto som heter målsparande kan vara bra att ha/använda istället, tack för ideen :slight_smile: Tänker också att jag ska använda vinsten på fondportföljen i framtiden till att få handpenning till en bostad.
Totalt kan jag idag spara runt 9-10k i månaden efter fasta avgifter, bensin och mat är köpt.

jag har alltid varit den som slösat alla pengar man fått. nu när jag har tagit hand om min ekonomi och har mål så har jag nog blivit snål mot mig själv X) jag tycker ändå jag har en ganska stort nöjeskonto att spendera varje månad, men måste jobba på att spendera det också. Tack för feedback!

Jo det spretar en del i portföljen, men tycker själv jag lyckas ganska bra med det jag vill få till. Vill också vara aktiv med portföljen och uppdatera den varje år om det behövs. Men det är väl nog mitt yngre energiska jag som inte kan sitta stilla i båten så mycket. :wink:

Ok, jag reagerade mest på att det inte riktigt var något “långsiktigt” sparande med i beskrivningen utan det verkade som att du kommer konsumera alla pengar inom 1-2 år när allt är öronmärkt till resa, bil, och möbler.

Det är ju något man får välja själv. Men många här inne, mig inkluderat, sparar ju just långsiktigt. Jag hade inte lagt in allt på aktiefonder om jag behöver pengarna inom ett år. Och det krockar lite i din egna insikt att du inte började tidigare :slight_smile:

Men oavsett är det ju prima att du tar tag i det och har en plan. Och när du gjort dessa inköp du listar låter det som du kan öka långsiktiga sparkvoten markant med lite vilja.

Apropå bilen köpte jag en lagom dyr bil på avbetalning när jag hade jobbat några månader, för att inte tömma mina besparingar för mycket.

Okej tack, jag ska tänka på det. Jo det är väl bara portföljerna som är lånsiktigt sparande. Buffert kontot har jag inte tänkt använda förutom nödsituation.

EDIT: uppdaterade min fond portfölj efter att jag läst på " varför inte bara köra 100 % investmentbolag? " Blev girig att lägga mer på Sverige på början för att kunna få högre avkastning.
Ser ut så här nu :
5 % Handelsbanken Gl småbolag
10 % LF global Index
10 % SPP Aktiefond Global
10 % Handelsbanken USA Ind
10 % SPP Aktiefond USA
10 % AMF Aktiefond småbolag
10 % Plus Småbolag Sverige Index
10 % Spiltan Aktiefond Inv
15 % LF Fastighetsfond A
5 % Swedbank Robur Technology A
5 % Swedbank Robur Ny Teknik A
Totalt: 50% Sverige, resten Globalt (≈76%USA)