Mina tankar angående bilägande och elbilar, ICE vs el etc

a. Måste säga att de är lite frikostiga med sanningen:

" Miljöfordon.se är ensam om att redovisa bilarnas utsläpp från körningen i ett livscykelperspektiv (well-to-wheel). Så här räknar vi."

" Vi kan inte redovisa utsläppen från tillverkningen av bilarna
Klimatutsläppen från tillverkningen av bilen är inte inberäknade i det CO2 WTW värde som anges på miljöfordon.se. Det beror på att det saknas tillförlitlig och enhetlig deklaration av detta för olika bilar och märken. De studier som gjorts visar dock att utsläppen under körning av fordonet står för den allra största delen av utsläppen av växthusgaser, ofta upp till 90%. När det gäller elbilar kan detta bli annorlunda, och tillverkningen stå för en större andel av de totala utsläppen. Om och när biltillverkare även deklarerar klimatutsläppet från tillverkningen av bilar på ett gemensamt, standardiserat och certifierat sätt blir detta förstås också relevant att inkludera på miljöfordon.se."

Dessutom, 81 g/km låter ganska mycket, med tanke på att runt 85% skall vara biodrivmedel, speciellt då tex en liten bensinbil som Toyota Aygo anges till 122 g/km.

b. E85 som bränsle dödades av politikerna då de runt 2013 eller så, jag minns inte exakt, fick för sig att bäst för planeten var snåla dieslar. Skatterna ändrades och E85 blev dyrare att köra på än bensin. Biltillverkarna slutade då ta fram modeller som går på E85, för efterfrågan fanns inte där. Ett tag senare kom dieselgate och senare ändrades skatterna något så det åter igen blev ungefär lika billigt att köra med med E85 som bensin, men då hade politikerna redan lyckats döda intresset för E85, ett tag fanns ingen eller bara en nybil till salu som gick på E85 - och det var inte en volymmodell.

Tro mig, det är absolut inget problem att hitta E85 om man vill tanka, börja titta efter själv så får du se! E85 är inte perfekt, men att det är svårt att hitta och att det håller på att försvinna från bensinstationerna kan du släppa. Runt där jag bor saknas det enbart på ett fåtal ställen som bytt till en miljödiesel.