Mix av indexfonder

Hej,

Jag är ny på sparande i fonder och läser massor med bra artiklar och inlägg här! Har mycket kvar att läsa så möjligt att nedan frågor redan är besvarade nån annanstans.

Har påbörjat ett sparande i indexfonder men är fortfarande inte riktigt säker på vad som är en bra mix? Sparandet är långsiktigt (+10 år). Har tittat på följande fördelning:
LF global indexnära
Plus småbolag Sverige Index
SPP Global plus A
Swedbank Robur Access Asien A

Är det någon vits med att ha både LF och SPP som följer samma index? Eller ska jag välja en av dessa, vilken i så fall?

I övrigt, räcker det att födela ett månadssparande på ovan fonder eller bör man välja in ytterligare indexfonder?

Det är helt meningslöst att ha båda. Vad gör det för skillnad om det är SPP eller LF som köper Amazon-aktierna? I stort sett samma aktier i båda, båda har etiska rikrlinjer som utesluter ungefär samma bolag.

Ta LF-fonden, den är billigast.

Tycke du ska läsa/titta på/lyssna på veckans avsnitt av podden.

Den så kallade Globala barnportföljen bör nog kunna passa dig

Här är ett utdrag men som sagt gå igenom avsnittet!

Globala barnportföljen 2021

Den här portföljen har sitt ursprung i boken ”Gör ditt barn rikt” som jag skrev 2017. Därav det lite dumma namnet. Det här sparandet fungerar nämligen självklart lika bra som sparande till pension, barnen, ekonomisk frihet eller något annat.

Portföljen har högst andel aktier, 80 % och därmed också högst risk. Den höga aktieandelen gör också att sparhorisonten behöver vara lång, runt 10 år eller mer. Målsättningen är att portföljen ska göra ungefär 6-7 % per år i årsmedelavkastning.

Årets version ser ut som följer:

Lycka till & välkommen till RT! :slight_smile: