Hur ska jag ombalansera min portfölj (eller inte)?

Hej!

Är precis en ny insläppt medlem i RikaTillsammans.
Har varit aktiv på börsen ett par år nu men har efter mycket intressant läsning och lysning av podden förstått att det är smart att ombalansera min portfölj för att reducera risken.

Jag har innehav i följande fonder idag (förstår att balansen inte är riskjusterad):

• AMF Akitefond Global (15%)
  • Carnegie Strategifond A (15%)
  • PriorNilsson Realinvest A (12%)
  • SEB Nordamerika Småbolag (13%)
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag (19%)
  • Swedbank Robur Ny Teknik A (15%)
  • TIN Ny Teknik A (5%)
  • Länsförsäkringar Tillväxrmrkd Idxnära A (6%)

Som ni ser så är det många olika fonder med varierande risk. Dessa fonder har gått bra för mig hittills. Förstår om man lyssnar på podden och på forskare att historien inte nödvändigtvis betyder att det kommer gå bra i framtiden.

Så jag har lite frågor

1. Vilken globalfond rekommenderas? Förstår att många gillar LF Global Indexnära pga lågavgift och att den är registrerad i Sverige. Men varför inte välja till exempel SPP Aktiefond Global A eller AMF Aktiefond Global (aktivt förvaltad)?
  2. Om jag behåller nuvarande fonder hur skulle ni balansera dem?
  3. Vilka ändringar skulle ni göra?

Tack på förhand!

Isak

Problemet med SPP’s globalfond är att avgiften ligger på 0.33%, jämfört med LF’s 0.22%. Det är 50% mer i avgifter.

1 gillning

Välkommen hit! :slight_smile:

Vet inte om du tittar på avsnittet med de uppdaterade modellportföljerna för 2021 … om inte så är länken nedan

Många här håller sig nog rätt nära de portföljerna och kanske en del som jag som kryddar med lite egna fonder, i mitt fall Max 20% i andra fonder.

Portföljerna sätts såklart samman av Jan men är samskapade här på forumet där alla möjliga vinklar på olika fonder har stötts och blötts i olika trådar. En rätt intensiv diskussion varje år. Jag skulle tro att en klar majoritet av de mer aktiva här på forumet följer dessa rätt val, men såklart med egna anpassningar för ens situation, intressen och tro om framtiden.

Hoppas det hjälper dig på traven :slight_smile:

https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/

32 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Indexfond vs index

Hej Isak,

1. Jag hade valt LF Global Indexnära för att komma ned i avgifter.

2. Hade nog flyttat lite från Carnegie och Prior till globalfonden.

3. Själv hade jag tagit bort Carnegie och Prior helt och sänkt småbolagsfonden till 10%, sedan bytt ut globalfonden till LF global Indexnära och fyllt på den med det jag har tagit bort ur resterande.

Hoppas detta hjälper lite!:slightly_smiling_face:

1 gillning
  1. Jag hade valt LF Global Indexnära för att komma ned i avgifter.
  2. Hade nog flyttat lite från Carnegie och Prior till globalfonden.
  3. Själv hade jag tagit bort Carnegie och Prior helt och sänkt småbolagsfonden till 10%, sedan bytt ut globalfonden till LF global Indexnära och fyllt på den med det jag har tagit bort ur resterande.

Hej @Robin
Det låter smart att göra så.
Är fortfarande kluven av vilken Global fons som skall användas om man ska basera det enbart på avgiften eller på bredden då SPP verkar vara bredare. Men det kanske inte har någon betydelse (om man inte kan tjäna ihop prisskillnaden eller om risken är justerad) ?

Kan man tjäna ihop skillnaden på avgiften eller kanske gå mer plus om man väljer SPP?

Den stora skillnaden mellan LF global indexnära och SPP global är att den senare innehåller tillväxtmarknader… alltså följer olika index, olika innehav, olika risk och olika avkastning så lite äpple-och-bananer jämförelse :slight_smile:

1 gillning