Moms privat uthyrning

Hyr ut privat:
Vad gäller om jag har ett boende (lägenhet i eget hus) som jag hyr ut som liknar hotellverksamhet som precis understiger 80.000 kr under beskattningsåret men också har en lägenhet i en brf som jag hyr ut långsiktigt (alltså en hyresgäst och inte liknar hotellverksamhet) ? Totalen överstiger då 80.000 kr på ett beskattningsår då jag isf skulle hamna på ca 250.000. Måste jag då betala moms?

Enligt skatteverket gäller följande momsregler vid privat uthyrning som liknar hotellverksamhet.
Du ska registrera dig och betala moms om du svarar ja på alla de här frågorna:

• Hyr du ut din möblerade bostad i ditt eget namn, alltså med dig själv som hyresvärd?
  • Ligger bostaden i Sverige.
  • Hyr du ut bostaden till olika hyresgäster under året, och högst tre månader i följd till varje hyresgäst?
  • Marknadsför du din uthyrning till dygnspris eller veckopris eller erbjuder du tjänster som till exempel städning, byte av sänglinne och annan gästservice?
  • Har du tagit ut, eller tänker du ta ut, mer än 80 000 kronor exklusive moms i hyra (89 600 kronor inklusive moms) under beskattningsåret?
  • Kommer hyran, tillsammans med intäkter från omsättning i annan verksamhet, att överstiga 80 000 kronor exklusive moms under beskattningsåret?

Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet om du svarar ja på alla dessa frågor. Du ska därför betala moms på dina intäkter från uthyrningen.