Det har ju skrivits här i forumet några ggr att hyr man ut sin stuga x antal dagar eller över ett visst belopp, så måste man lägga på 12% moms då man konkurrerar med hotellnäringen.
Jag har ringt Skatteverket säkert 10ggr och har spelat in flera samtal med dem.
De säger att jag inte behöver betala in någon moms. Jag är en företagare (enskild firma), min stuga är klassad som näringsfastighet. Reglerna om 12% gäller privata uthyrare säger dem.
Har du ringt Skatteverket tio (!) gånger, så tycker jag att du skall följa deras råd.
Att en uthyrning är momsfri är inget ovanligt. I princip varenda lantbrukare äger en näringsfastighet. Hyr lantbrukaren ut en bostad belägen på jordbruksfastigheten är denna uthyrning momsfri.
Gäller deras inspelade samtal om jag blir granskad? Jag vill göra rätt för mig. Ligger sömnlös på nätterna nu. Det handlar om ganska stora pengar också så det är ju viktigt att jag gör rätt. Men tycker det är sjukt om Skatteverket ger mig fel information i varenda samtal i så fall.
Jag har hyrt ut i liknande situation (från företag till företag) och då fakturerade jag inte moms, man kan dock ansöka om frivillig skattskyldighet. Det finns en del om detta på SKV. Ditt case är kanske lite annorlunda om det är till privatpersoner du hyr ut, så det lär man läsa in sig lite mer på.
Här chansar jag en del. Jag antar att det inte ska momsas för att om du betalar moms har du oxå rätt att dra av moms vilket inom fastighet kan bli lite snedvridet, tex om du hyr ut en liten stuga som du samtidigt renoverar en stor hyresfastighet. Om man skulle få lyfta momsen på det sättet vore det intressant att bygga uthyrningsenheter i företag!
När det gäller skattefrågor brukar jag vilja hitta texten som förklarar det på SKV, och förstå den, känns tryggare. Så jag förstår att du känner dig orolig trots samtalen med SKV.
Har du provat skattGPT? Funkar bra om man lär sig att använda den.
Att Skatteverket (och @Nestor ) har rätt. Uthyrning är som regel momsbefriad. Du kan ansöka om frivillig beskattning dock men hyr du ut till privatpersoner så finns ingen vinning i detta. Du får ju självklart inte heller dra av moms rörande kostnader kopplade till denna stuga.
Men läs på lite här och lita i detta fall på Skatteverket.