Myten om "det ser mörkt ut på Kameruns avbyterbänk"

Den generationen börjar bli gammal. Nu gäller att om det inte finns på internet så skapar vi det!

Sedan nästa generation. Allt finns att hitta på internet, jag tror inte någonting har hänt på riktigt :wink:

Vi går in i virtual reality så det är verkligheten, den fysiska världen är bara en fantasi, eller möjligen en simulerad värld.

1 gillning

Finns även debatt på YT. Läste att en kille har VHS inspelningen av matchen där det påstås ha sagts. Men det finns inte med där, hade det det hade han säkert lagt upp den på YT och fått miljontals visningar. :blush:

1 gillning

Fast här ger han ju svar på’t?

3 gillningar

Det låter väldigt övertygande helt klart men samtidigt säger han att han var helt omedveten om att han sagt något kul. Jag undrar därför om han verkligen minns exakt vad han sa eller om han minns vad folk sagt till honom att han sa.

Jag litar inte ens på mitt eget minne när jag minns det där som hände Ulf Elving.

Kanske är sant trots allt men vi behöver en AI genererad video där han säger det!

3 gillningar

Mmm å sedan hittar inte heller jag något om det. Eller ens visas i samma video. Så vid or it didn’t happened.

2 gillningar

Detta är han lite luddig runt i andra återberättelser. Som jag minns det verkade han omedveten när han sa det helt klart. Men tysssssstnaden efteråt vittnade om att det blev uppenbart rätt snabbt :nerd_face:

1 gillning

Det bästa är att aldrig kolla upp eller ifrågasätta en bra historia, det får vara sant!

2 gillningar

Ja, det hörde jag också och ungen skulle tydligen sagt ”Kan det va en ekorre?” fast på skånska då typ ”egorre”. Ja, ni vet lite grötigt och via telefon så lät det inte bra.

2 gillningar

Det är det inte, jag kommer ihåg när jag hörde det på radion.
Det blev helt tyst i några sekunder innan han sa det var fel svar. Sa tack så mycket till pojken som sa det innan de snabbt avslutade samtalet och spelade en låt.
Jag är 100% säker på att det hände.

Jag kommer även ihåg frågan:

Vad är det som lever i Afrika, klättrar i träd och äter bananer?

Elving har berättat den där historien ja men ingen har kunnat återfinna episoden i radioarkiven. Inga andra inspelningar existerar heller. Så det är nog samma sak där, ett falskt minne eftersom man hört historian berättas.

Jag har absolut inget falsk minne av detta, 100% säker då jag sedan dess har berättat den ett flertal gånger till vänner i Sverige men också i USA där jag bor nu.
Inget av berättelsen har ändrats under de +40 år som har gått sedan det hände.
Visste faktiskt inte att det påstås att det ska vara en skröna, första gånger idag som jag läser det i denna tråd.

Han har berättat om det där otaliga gånger, i någon av de tidigaste intervjuerna säger han dock nåt i stil med att “det där kan säkert vara sant men jag minns sällan vad jag sagt när jag kommenterar”, så även han själv har fått det falska minnet planterat.

Citatet verkar ha fått spridning främst via Lasse Anrells “Floskeltoppen” i Aftonbladet i mitten av 90-talet. Det verkar dock först ha uppstått på Internet; det första omnämnandet i pressen är i GT den 28 maj 1995, där man uppger att man hittat det på internet (naturligtvis i textform, på den tiden), och senare samma år finns det i Aftonbladet och verkar ha spritts därifrån. Många kan dock svära på att de själva hört Hegerfors säga det. Så många att det rimligen måste ha sagts under Sverige - Kamerun i VM -94, då alla som hade möjlighet naturligtvis tittade, men den matchen kommenterades inte alls av Hegerfors överhuvudtaget. Senare har man velat tillskriva det till England - Kamerun under VM -90 (en match som rimligen hade mycket färre tittare) men han sade det inte då heller.

Jo det är ju sådär, man är bergsäker. Och även Elving själv påstår ju också att det har hänt. Men faktum kvarstår att det aldrig har gått att återfinna under alla år. Minnet är mycket opålitligare än vad man vill tro.

Jag har ju också ett minne av detta och hans rungande skånska när han svarade men det var så länge sedan att jag inte vet om det är ett äkta eller falskt minne. Vill ju tro att det är äkta.

Den dagen vi slutar prata om varandras härkomster och ”utseendemässiga drag därifrån” och istället tilltalar varandra och andra med namn eller han/hon/hen. Istället för ”han är svart” eller ”han araben”. Då börjar vi närma oss ett rasistfritt samhälle.

Tyvärr ligger det i mångas natur att kategorisera folk. Det blir sällan rätt då…

Ingen har berättat denna historia för mig, enda källan jag har är den radio sändning jag hörde sommaren 1981 av upp till tretton som programmet hette.
Anledningen att jag kommer ihåg det är det osannolika svaret pojken gav, det glömmer jag aldrig, på en så enkel fråga.