Myten om "det ser mörkt ut på Kameruns avbyterbänk"

Vi hade en diskussion om det här på veckans FikaTillsammans på Patreon. Tydligen har detta citat faktiskt aldrig sagts.

@Jonathan.S delade även med sig av denna tråd på Flashback som man ändå måste säga har gjort gedigen research. :slight_smile:

2 gillningar

När Jan länkar till FB - ja då vet man att det är vår! :heart:

7 gillningar

Det är ju ändå trots allt fredag. Så det får vara veckans fredagsmys. :heart:

3 gillningar

Klassisk Mendelaeffekten som spridit sig sedan 90-talet. Har kollegor som vägrar tro det är en myt.

3 gillningar

Det bästa tycker jag är att Arne själv har påstått sig säga det när han har fått frågor om det, men senare fått ändra sig.

Han målade upp ett helt scenario.

1 gillning

Vad fasen?! Jag minns ju när jag hörde det. :joy:

2 gillningar

Rena Thomas Quick :sweat_smile:

Men ja den här myten är nästan lika fascinerande som Palme-utredningen. :male_detective:

567 sidor lång FB-tråd… geeeeez!!

Dom är varmt välkomna att skaka fram ett klipp och regga sig på FB.

Många har skrivit i tråden med stor självsäkerhet för att sedan tvivla på sin exists efter att ha tittat igenom VHS-banden.

1 gillning

På tal om, lyssnade till en pod häromdagen (Chefakademin Talks tror jag) där en man filmade en chef och spelade upp klippet tre gånger innan chefen faktiskt klarade av att erkänna att det han själv trodde sig säga, dvs det han avsåg att säga, faktiskt inte var vad han verkligen sa. Så… vi kan allt lura oss själva också bra enkelt!

2 gillningar

Här föredömligt avhandlad i poddformat! Med lika föredömlig rubrik :sweat_smile: (26:35 och framåt)

5 gillningar

Jag har ingen aning om vad detta handlar om, och nu är jag rädd för att fråga…:sweat_smile:

En liknande är historien om ett musikprogram i P3 som Ulf Elving ledde, lyssnarna kunde ringa in och svara på gåtor och en kille fick frågan vad som är svart, hårigt och klättrar i träden i Afrika. Svaret blev på rungande skånska, “kan deu vau en ne…”. Tydligen också en skröna.

Eller när Elving frågade efter frukter som börjar på B och killen hade svårt att komma på något mer än banan och klämmer efter en tid ur sig “bapelsin gubbjävel”!

Skrönan säger att stackars Elving fick skrattanfall och slängde på en låt istället, sedan fortsatte det så resten av programmet för Elving aldrig kunde återhämta sig.

Det märkliga är att jag är nästan säker på att jag minns de där själv, åtminstone den med bapelsin.

1 gillning

Jo, du vet, förr i tiden så kommenterade Arne Hägefors fotbollsmatcher. :wink:

Sedan så sades det att han sagt detta, men det finns ingen ljud eller videoinspelning som bekräftar det. Så det är nog en myt.

3 gillningar

Nu kommer det fram varför Patreon egentligen skapar ett mervärde. Det är en kontroll på forum medlemmarnas ålder. :nerd_face:

Vissa saker som hänt blir myter. Vissa saker som inte hänt ses som fakta. :upside_down_face:

Bra fredagsämne. Jag kollade i slutet på tråden, där har du Arne på youtube som säger att han har sagt det.

Nästan lika spännande som månlandningen?

2 gillningar

Jag hörde en intervju med Ulf Elving där han faktiskt bekräftade att ”Kan kan det vara en n****?” är sann. Däremot har den bättrats på med att dom skulle avbrutit sändningen osv.

”Bapelsin gubbjävel” kommer från ett Lundaspex och har inte hänt i Upp till tretton

2 gillningar

Minnet kan fungera på märkligt sätt, ibland kan man bli säker på att man upplevt saker som aldrig hänt och ibland tvärtom.

Vet inte ens om man kan lita på Arne själv här. Om han senare fick det återberättat för sig kan han ha börjat tro att han sa det själv. Tror knappast han minns ordagrant vad han faktiskt sa.

2 gillningar

Det kan det helt klart. Om det kommer fram ett klipp, så är det säkert bara “AI genererat” :wink:

Ja det var ingen digital tid så inte konstigt om det är svårt att hitta allt i original. Men nu kan det skapas så det är väl bara en tidsfråga innan vi får höra och se det.

Precis! Idag är tycker den yngre generationen, om det inte finns på internet så har det inte hänt :wink: