Någon som har erfarenhet av Ecotree?

Är det någon här i forumet som har erfarenhet av ecotree? Ecotree

I nuläget sparar jag en mindre summa till min dotter i ett gäng indexfonder, men är sugen på att göra något i ett mer hållbart syfte med ett par hundralappar i månaden. Jag gillar tanken av att kunna ge henne en “skog” på 18 års dagen! Det här konceptet verkar väldigt intressant (likt betterglobe) men är samtidigt lite orolig för att man inte skulle kunna få ut sin investering eller att det skulle kunna bli nåt fulspel på sikt.

Hur resonerar ni andra kring denna typ av investeringar?

2 gillningar

Det verkar ju ganska seriöst. Ordentligt registrerat hos franska finansmyndigheten och stabil adress på fläsktorget i Köpenhamn.
Men förväntad, ej garanterad, årlig avkastning på 2% låter inte jättespännande. Täcker i bästa fall inflationen (om Riksbanken någon gång lyckas nå sitt mål…).

Förslagsvis köper du i stället några aktier inom svensk skogsindustri. Resultatet blir detsamma (skog planterad för avverkning) men förhoppningsvis mycket bättre avkastning :smiley:

Tack @tobiasax, tycker också det låter seriöst, synd att avkastningen är sämre än betterglobe samt att man inte verkar få någon avkastning tills träden avverkas. Blir nog betterglobe ändå :deciduous_tree: ! Vill helst inte äga aktier då jag vill tyckte det lätt lite roligt med att en dag kunna berätta hur många träd hon har bidragit till :slight_smile:

1 gillning