Skogsaktier idag borde vara bra skogen

skogsaktier idag borde vara bra skogen växer ju varje år fast det är inflation.

Det viktiga är framtida efterfrågan samt virkespriser.
Sedan finns politiska risker.

Hur gör man enklast undgå finsk källskatt i Stora Enzo.? på utdelningar.

abb registrerar om sina automatiskt varje år för att få svensk skatt.

1 gillning

Det brinner nog ner i snabbare takt än det växer och bränder/stormar kommer vara mycket vanligare framöver.

Vinsten för skogsbolagen och skogens tillväxt korrelerar tyvärr inte. Om du vill ha avkastning från den organiska tillväxten är det egen skogsfastighet som gäller. :slight_smile:

Nja. Om ett träd är avverkningsbart först efter 70 till 100 år, så är tillväxten rent fysiskt inte allt för imponerande.

Däremot rullar ju inflationen på och förädlingsgraden ökar, så visst långsiktigt kan det säkert vara en bra affär. Just för tillfället känns ändå skogsaktierna högt värderade.

Nettotillväxten i Sveriges skogar ligger runt 25 miljoner skogskubikmeter/år. Dvs avräknat avverkningar och sånt som dött av andra anledningar.

Att syssla med skog har sina risker, skadedjur, svampar, bränder, snöbrott och stormar. Så har det alltid varit.

De politiska riskerna är störst. Aktivister som infiltrerar myndigheter och aningslösa politiker gör sitt bästa för att förstöra för skogsnäringen. Ta bara det geniala kravet att skogsägaren ska inventera och dokumentera varenda småfågel ner på individnivå inför en avverkning.

Nja. Det gör det nog inte.
Eller vad kommer denna uppgift ifrån?

Att bränder och stormar blir vanligare tror jag också tyvärr.

var finns det mera säkra reala substanser i sverige än skogen och malmen?

Jag och @RicardNylund partake om fonden PriorNilsson Realinvest som just investerar i reala tillgångar häromdagen. Du kan läsa mer på deras hemsida:

Jag själv har inte investerat och känner inte till dem, mer än just det som de skriver på sin hemsida:

Fonden får placera sina medel i aktier och aktierelaterade överlåtbara värdepapper utan geografisk inskränkning. Fonden ska dock ha fokus på nordiska bolag med en stor andel reala tillgångar som exempelvis bolag i fastighetsbranschen, skogsindustrin , råvaruindustrin samt kraftindustrin.

Jag har PriorNilsson Realinvest i min tjänstepension.
Inte mycket att säga om den dock.

Det är vad jag tror. I Sverige verkar vi ju ha ökande skog.

Någon som vet hur det ser ut på världsbasis?