God ekonomi i bistra tider

En fråga i oroliga, ekonomiska tider. Vi har det bra - inga stora lån, väldigt bra löner & stora marginaler. En hel del på börsen (främst Lysa) & även en hel del fritt kapital. Så när andra tyvärr kommer få det kämpigt så ser jag kanske snarare möjligheter. Men vad ska man göra för bäst nyttja situationen & minska effekterna av inflationen? Köpa sommarhus? Skogsfastighet? Mer aktier?

4 gillningar

Vi funderar på att köpa en ny dyrare bostad som pengamässigt kommer sjunka mer än min egen om allt annat lika.

Frågan är relevant men borde egentligen inte styras främst av ekonomiska parametrar. Om det är “mest rea på sommarhus eller aktier” borde inte vara den stora frågan. Om du nu vill ha ett sommarhus verkar det ju dumt att köpa aktier “för att det är mest rea på dem”. Däremot är det förmodligen så att du behöver ha helt olika strategier för sommarhuset resp. aktierna. Aktier dippar relativt tidigt eftersom marknaden är framåtblickande och dessutom styrs av proffs. Marknaden för sommarhus är betydligt “dummare” men exakt vad som är rätt strategi där har jag inte själv full inblick i. Det vore intressant med en analys av vilka typer av köp man typiskt sett skulle vinna på att göra i olika faser av en konjunkturnedgång. Det finns säkert historiska data att stödja sig på här.

Generellt gäller förstås alltid att kunskap och tid är vinnarfaktorer. Om du går på massor av visningar av sommarhus och vet precis vad de kostar så är dina chanser att göra en bra affär många gånger större än om du tittar i en tabell och sedan försöker gå ut och handla med X% rabatt jämfört med någon schablon. Variationerna i slutpriser är större i sämre tider och många objekt kommer inte ut på marknaden eller dras tillbaka. Det gör också att det är skillnad mellan att vilja “köpa ett objekt” och att “köpa drömhuset”. Drömhuset är mindre sannolikt att det kommer att säljas på öppna marknaden under sämre tider. Om drömhuset är grannens och du går över och bjuder på cognac och lägger ett relevant bud kan du förstås komma framåt även där. @janbolmeson

4 gillningar

Min tanke är lite samma som ovan. Lägg pengarna där ni har intresse. Då får ni både mervärde till er hobby och ert intresse kan ge mervärde åt kapitalet. Gillar ni skogsarbete. Köp skog. Gillarni renovera, köp hus eller stuga i bra läge med renoveringsbehov. Gillar ni bolagsanalyser ala Warren Buffet leta prisdumpade guldkorn. Gillar ni trädgårdsarbete köp ett hus med nedgången trädgård. Gillar ni bilar, köp en porsche när bränslet är som dyrast och någon säljer sin ögonsten för att finansiera uppvärmningen. Gillar ni fastighetsskötsel och hyresgäster…Gillar ni båtar, husbilar… Ja ni fattar. Köp nåt ni tycker är kul helt enkelt. Då kommer ni ta hand om det och värdet kommer öka, eller iallafall följa med upp i inflationen.

2 gillningar

skogen växer även i dåliga tider.
vilket skogsbolag skall man satsa på max 2 olika aktiebolag?

1 gillning

Går i samma tankar som trådskrivaren. Men jag tycker inte att fastigheter har sjunkit så mycket än? :thinking:
Om det sjunker lite ordentligt så kan jag tänka mig att investera i en fastighet till.

Från DN (Fortsatta prisfall på bostadsmarknaden - DN.SE):

"Bostadsrättspriserna har fallit med 6,5 procent i snitt i riket och i Stockholm, med 6,3 procent i Göteborg och med 6,0 procent i Malmö.

Motsvarande för villapriser är ett fall på 6,9 procent i riket, 8,0 procent i Stockholm, 6,7 procent i Göteborg och 7,9 procent i Malmö."

Storskogen är fantastisk har jag hört. Du kan köpa lite billigt av mig. :grimacing:

2 gillningar