Investera i mark?

Hejsan allesammans!

Jag funderar på att investera i mark, mer specifikt åkermark men kan även tänka mig skog och betesmark också. Frågan är då såklart om det är värt mödan eller om det är bättre att bara lägga kapitalet i indexfonder.

Finns det någon med erfarenhet av detta?

Min uppfattning är att det är mycket enklare att ha pengarna i indexfonder. Av det jag har hört så tillkommer det mycket byråkrati och kontakt med (inte alltid så lättsamma) myndigheter. Om du funderar på om det är mödan värt kan du börja lyssna på Bondepraktiken, en podd av två bönder och dessa går ofta in på baksidan av att just vara lantbrukare. Själv har jag alltid haft en dröm om att bo på gård och hålla på med jordbruk/lantbruk men känner mig mer avskräckt efter att jag hört historier från bönder i Sverige. Du kan även kolla på fallet Karl Hedin, som är en stor skogsägare och det han blivit utsatt för. Kan rekommendera att kolla in detta samtalet innan du bestämmer dig: Har staden övergivit landsbygden? - Hotspot - YouTube

3 gillningar

Hej,

Jag äger ca 50 ha mark. Ca 60% är skogsmark, 20 % bete och 20 % åker. Åkern och betesmarken är utarrenderat till en granne.

Arrendet ger i princip ingenting, mer än att djuren håller skogen och betesmarken öppen och vacker. Om man får ngt betalt eller inte beror nog på var marken ligger, och hur många bönder som bor runtomkring.

Skogen ger en del pengar med mkt ojämna mellanrum, men mkt av intäkten går till att betala arbetet. Ca vart 20:e år görs en större avverkning som då ger mer pengar. Den största delen av avkastningen torde komma från värdeökningen, särskilt då marken ligger vackert och är vacker.

Jag tycker det är konstigt att det är så stort intresse i guld, men så lite i skogsmark. Skogsmark är ju produktiv, och den slutade tillverkas för mkt länge sedan… själv skulle jag hellre investera i mark, men minimiinvesteringen är så himla hög. Finns det fonder eller ETFer baserade på skogsmark?

Mvh

F

Gå ihop några stycken och investera tillsammans? Vad räknar du som hög minimiinvestering?

Skulle vara intressant att kunna “screena” mark baserat på topografi och historiska vindmönster :thinking: Har en kollega på jobbet med lite mark uppe i Norrland, nu ska det byggas 3st vindkraftverk på hans mark… Dealen blev en årlig betalning i 15 år på 215 000 per verk. Han jobbar kvar fram till jul, sen kan han gå i pension :roll_eyes:

1 gillning

Liten fundering, utanför tråden. Är det markägarem som ansvarar för nedmontering och borttransport av vindkraftverk samt betongfundament ? Eller är det vindkraftbolaget?
Låter ju som barrick mycket pengar för att upplåta mark för ett vindkraftberk om man jämför med vad skogen ger.
Förlåt OT men blev nyfiken.

Beror på kontraktet, men generellt åligger det parkägaren att återställa till det skick som
man kommit överens med markägaren om. Hur stor summan blir är lite olika beroende på en massa faktorer, allt från tornhöjd till ljudprofil till hur nära det är en bebyggelse etc etc. Man skulle kunna sammanfatta det som “ju störigare, desto mer ersättning”.

Har du stora krav på återställning kommer troligen ersättningen gå ned sig en hel del, man gör tyvärr rätt stora sår i naturen när man smäller upp kranplaner, spränger sig genom berg för att bygga vägen etc etc.

Ja, kika in Skogsfond Baltikum. Från hemsidan:

Skogsfond Baltikum gör det möjligt för investerare att gå samman och investera i högavkastande skog i Baltikum. Målet är att bedriva ett hållbart skogsbruk och leverera en god riskjusterad avkastning till investerare genom att förvärva, utveckla och i slutändan avyttra en konsoliderad skogsportfölj inom åtta år.

Som jag uppfattar det har skogs- och markpriser ökat väldigt på senare år. Det borde betyda att en stor del av potentialen är förbrukad.

Tänker du att du ska köpa en gård och flytta dit? Det är ju ett rätt stort steg, beroende på hur ditt liv ser ut idag.

Traditionellt har många med mycket kapital köpt gårdar/mark för att bevara sina förmögenheter, men kanske inte för att avkastningen är fantastisk.
Men att inte fler köper mark är nog för att minimiinvesteringen är hög och att det är mycket arbete. Alternativt om man inte ska göra arbetet själv så äts mycket av avkastningen upp.

Man behöver ganska mycket skog med en bra åldersspridning för att kunna hämta ut pengar kontinuerligt, 100 hektar verkar vara nästintill minimum.

Men sen finns det ju andra saker som många skogsägare värdesätter som inte riktigt kan mätas i kronor och ören.

1 gillning

Vinkraftsparker kan byta ägare och gå i konkurs. Även om kontraktet stipulerar att kraftbolaget ska återställa marken är det viktigt att det finns låsta pengar för att göra det. Har läst att de pengar som fonderas inte alls räcker för att återställa. Vidare är det osäkert vad som kommer vara tillräcklig nivå av återställning den dag konkursen är ett faktum. Risken finns att markägaren sitter med Svarte Petter då.