Skog som investering | Lönsamt? / Värt att delegera jobbet?

Ska verkligen inte göra detta till någon skogsdiskussion, men en snabb fråga i sammanhanget: Är det ekonomiskt rimligt att äga skog och leja bort skötseln av den till någon annan eller innebär att investera i skog också att man också måste bli en skogsnisse och typ börja lära sig att köra en kapmaskin?

4 gillningar

Bröt ut ovan till en ny tråd så kan vi ta den här. :slight_smile:

1 gillning

Tack Jan, tycker diskussionen är intressant.
Jag kan direkt erkänna att jag inte har någon djupare kunskap i ämnet. Är själv relativt nybliven skogsägare och har fått köpa fastigheten jag och min sambo bor på ganska förmånligt eftersom den ägdes inom släkten.

Jag kan väl killgissa lite :slight_smile:
Om man vill investera i skog utan att ha något sedan tidigare och inte har några ambitioner att göra någon av skötseln själv så är det nog tveksamt om det är någon bra investering. Inte så att man skulle gå back på det. Det tror jag inte. Man kan betala skogsägarföreningar typ Södra för att de tar hand om allt till rimlig kostnad har jag hört.
Om man däremot bor på en skogsfastighet och kan köpa en grannfastighet så blir det nog bättre lönsamhet. Bonus om man är intresserad av skötsel och värmer huset med ved.
Man behöver ju inte bli skogshuggare och köpa en massa dyra maskiner.
Den enklaste och mest lönsamma att göra själv är röjningen och det enda du behöver köpa är en röjsåg för 5-10000 kr

Jag kan inte heller så mycket på ämnet, men har en kompis som har som mål att försörja sig på skog. Han är lite yngre än mig (jag är 39) och han har redan ca 250 ha i södra Sverige och kan det mesta. Jag kanske ska bjuda in honom till ett avsnitt och prata om skog? :thinking:

35 gillningar

Hade jag tyckt varit jätteintressant!
Gissar då att han har en del skogsmaskiner och sköter det mesta själv.
Stor skillnad i bonitet mellan norra och södra delarna av landet. I norra Sverige är 250 ha nog inte ovanligt att äga men i söder är det mycket pengar.
Själv har vi bara 13 ha men kommer troligen köpa mer från äldre släkt som vill lämna över.

Jaa gör det, intressant! Är det en Wachtmeister?
Tycker det står det på alla skyltar i skogen.
“befinner oss mycket i skog och bor nära skog”

Låter jätteintressant. Skog kan jag tänka mig är en investeringsform som är rätt gammal, så för den som inte är sådär fruktansvärt intresserad av själva skogsinvesteringen i sig så kan det nog vara intressant bara för de paralleller eller generaliseringar till investering i stort som man kan dra. Exempel på intressanta frågor:

• Hur skiljer sig skogsinvestering från andra investeringar?
  • Hur bestäms pris på skog?
  • Måste man själv ta hand om skogen?
  • Hur långt tid tar det från det att man planterar skog tills man kan hugga ner den?
  • Hur framtidssäkert är skog? Skulle det kunna komma någonting om typ femtio år som konkurrerar ut det (typ, vad vet jag, plastskog)?
  • Vad händer vid skogsbrand? Kan man försäkra skogen?
  • Hur ser prisutvecklingen ut på skog? Går den i cykler? Har det förekommit krascher i skogspriser? Vad påverkar priset?

Och så vidare… :slight_smile: Gör förstås ingenting om någon annan skulle vilja besvara någon/några av dessa frågor i tråden.

Det var först när en vän till mig köpte skog som jag själv fick upp ögonen för denna investeringsform. Han sköter allting själv och skulle plantera masurbjörk som är redo att huggas ned när han skulle vara över 100 år gammal. Känns som en investering för existentialister.

3 gillningar

Hehe, inget för den stressade…

Hade också tyckt det va intressant, även investering i jaktmarker, om det kan ses som annat än nöje…

Planterar du gran eller tall i Skåne tar det kanske 50 år eller mer innan du kan slutavverka. I Norrland kan det ta det dubbla.

Är du genuint intresserad av skog och jakt kan detta vara intressant. För mig personligen är jag fullt nöjd med att äga skog indirekt via SCA.

En annan sak är att ett skogsinnehav binder så grymt mycket eget kapital. 85 procents belåningsgrad på skogsfastigheter är bara attglömma.

3 gillningar

Jag äger skog i södra Sverige med bra bonitet och mestadels gran. Jag gör i stort sätt allt själv förutom gallring och slutavverkning. Således planterar, viltbehandlar och röjer jag själv. Jag har pratat med många i branschen som rekommenderar att satsa på ovanmämda delar och överlåter gallringar och slutavverkningar till entreprenörer som har riktiga maskiner och är duktiga på området.

Ett varningens finger dock, låt inte åtgärder som röjning bli eftersatta vara för du tvunget måste utföra det själv. Hinner du inte med är det bättre betala och få hjälp än att åtgärderna inte gjörs i rätt tid!

Ps: Har du tex en traktor sedan innan så kan det eventuellt var värt att investera i en skogsvagn för att kunna skota ut virket själv. Men behöver du köpa en traktor också så är ekvationen svår att få ihop.

Mvh Eitka

1 gillning

När det gäller att investera i skog till dagens priser (i södra Sverige) så är dessvärre skogspriserna så höga att direktavkastingen blir väldigt låg eller tom negativ. Förväntar vi oss en värdeuppgång blir kalkylen mycket trevliga. Jag personligen tror att skog och mark har framtiden för sig då vi blir fler och fler medan arealen är den samma. Summa summarum: kortsiktigt är det tufft att köpa skog och få ihop affären men på långsikt är min tro att det är en intressant investering med låg risk.

Mvh Eitka

1 gillning

Jag resonerar som du Eitka.
Att investera i de maskiner som krävs för att göra slutavverkning (utan orimlig tidsåtgång) går aldrig räkna hem om man inte har väldigt mycket skog.

Bra frågor Asp. Fyller på lite.

• Hur kan man sprida riskerna? Typ plantera olika trädslag?. Vi har tex haft stora problem med granbarkborre de senaste åren tex. Barrskog är mer känslig för brand, hur påverkar klimatförändringar osv.
  • En jämförelse mellan skogspriser och börsen vore också intressant. Både om man jämför priset på virke och priset på mark.

Kan tyckas märkligt att plantera något som man aldrig får vara med och avverka.
Dock är det ju inget vettigt alternativ att låta bli. Dels finns det vad jag vet lagar som reglerar detta, men sen är det ju så att markens värde höjs i takt med att träden växer.

Tänkte bara blåsa lite liv i den här tråden. Intervjuar nämligen min vän Mattias som äger mycket skog i kvällens FikaTillsammans-tillfälle. Är det något mer vi önskar veta om skog och skogsinvesteringar än de frågor som @Asp och @Tomas88 har skrivit ovan. :slight_smile:

3 gillningar

Vad roligt! Det vore intressant att veta mer om en typisk investeringskalkyl på en skogsfastighet och hur den praktiska processen går till (exempelvis det du har räknat på ang hyresfastighet)

En liten bonus vore att ta upp alternativa inkomster som jakt, avstyckning till tomter eller vindkraft.

Tack på förhand! :slight_smile:

1 gillning

Bra frågor!

Det var detta avsnittet som fick mig att få tummen ur och bli Patreon-medlem.

1 gillning

Tycker det skulle vara intressant med tankar kring hur man, som mindre skogsägare (antar att det kan kan skilja sig om det är en större del av ens ekonomi) kan se på skogen i relation till hela sin ekonomi. Det tenderar ju att vara en relativt framtung investering med ett fåtal utbetalningstillfällen rätt långt in i framtiden (jämfört med exv. lönearbete eller börsen som kan ge en mer löpande avkastning på tid/kapital).

Har själv hittills valt att se skogen separat, där jag för närvarande ligger svagt plus, men om 5-10-15-20-30-40-50 år troligen kan se lite större inkomster. :older_man::evergreen_tree:

1 gillning

Jag mins att jag kikade på skog som investering för några år sedan. På ett börsforum för 12 år sedan kom den här responsen. Ursäkta språket. Det är inte mina ord men här har vi en skribent som uppenbarligen inte ser skog som en vettig investering. Hur bemöter en skogsinvesterare det här? :wink:

Äga skog? Nej fy f-n. Röja sly och djäv-lskap i 30 graders värme. Kanske gå vilse och ner i någon blötsump. Motorsågar som skär ihop och blåryker. Det tillkommer stormfälld skog och andra katastrofer mellan varven.

Min pappa är i från norra Norrland och det finns ingen romantik i den där sk-ten. Nej låt Cornu (en annan skribent på forumet) gå ute i sitt slyhål och svettas bland knott o mygg. Pengar skall tjänas bekvämt i en länstol/i cyberrymden. Skogen åker man till som gäst och thats it.

Min personliga uppfattning är att det mest är en massa jobb med skog som investering. Men jag är öppen med att jag kan ha fel. Det ska bli intressant att lyssna på kvällens Fika Tillsammans.

3 gillningar

En sak att tänka på om man låter ett stort bolag sköta allt är risken att de sköter den på ett sätt som gynnar dem mer än ägaren.

Ex: Stort bolag med egen massaindustri kan tjäna på om man gallrar hårt. Då får de ut mycket massaved på kort sikt, men du får färre träd kvar som får producera timmer till slutavverkningen.

Självklart är detta olika från person till person men det kan vara bra att ha med sig.

2 gillningar