Är det någon här som har ett hum om hur man ska värdera en skogsfastighet när man säljer inom släckten. Förr så gick man på taxeringsvärdet men det är väl för lågt, men ska den värderas till marknadsvärdet så blir det för dyrt för att ta över. Den är på 45 hektar och har 7500 kubikmeter skog på ett ungefär, ligger i Götaland. Skulle man kunna tänka sig att den som säljer får del i vinsten om den av någon anledning skulle säljas inom 10 år för att få ett lägre ingångsvärde? Fast då bli det kanske ett problem om jag ger bort den som gåva till mina barn.
Är tanken att fastigheten ska säljas till marknadsvärde, eller finns det inslag av arvsskifte?
Värderingen baseras (i grova drag) på mängden stående skog på fastigheten (mätt i skogskubikmeter) multiplicerat med ett pris som speglar den lokala prisbilden (skog i mellersta och södra Sverige är vanligen dyrare än i norra).
Edit: Taxeringsvärdet ska motsvara ca 75% av marknadsvärdet.
Skogsfastigheter är ganska svårt att värdera eftersom många aspekter ska vägas in.
Först behövs en bra bild av nuläget =en uppdaterad och bra skogsbruksplan.
Sen måste man väga in:
Areal totalt
Areal produktiv skog
Virkesförråd
Trädslag
Ev sjukdomar/skador
Bonitet
Åldersstruktur på skog
Åtgärdsbehov
Vägar inom fastigheten
Vägar till fastigheten
Typ av terräng
Var den ligger
Jaktmöjligheter
Andra värden
Olika ekonomiska belastningar/nyckelbiotoper
Olika avverkningsgränser
Lokal marknad/närhet för många köpare
Ev byggnader/hus på fastgheten
Pantbrev
Långsiktigt uthålligt skogsbruk för den som tar över/köper. (Ofta en viktig men omdebatterad parameter vid köp inom släkten. Eftersom det ofta innebär en slags rabatt jmf med försäljning till högstbjudande)
Mitt råd är att kontakta de ”skogsmäklare” som håller på med skog i trakten där du bor. Finns t ex Areal, Ludvig & Co och liknande.
Med den storleken på skogsfastighet är de miljonbelopp som kan skilja på olika sätt att värdera.
Ja, för en korrekt värdering krävs experter. Det är den teoretiska marknadsvärderingen.
Och det kan variera, och i detta fallet med 7500 kubik på rot och 45 hektar är det ganska mycket pengar vi talar om i värde. Bara virkesvärdet som massaved räknas i miljoner (för att ge en känsla för vad det handlar om)
För att överlåta inom släkten gäller andra värderingar och kan vara en stor grund för släktfejder, så där måste man vara överens. Det är svårt att få god ekonomi i att ta över skog till marknadsvärde inom släkten. Det kan också bli diskussioner långt efteråt, men mindre risk nu när värderingar är all time high pga ränteläget och skogen kommer pga EU direktiv bli allt svårare att bruka och därmed kanske minskar i värde.
Det är viktigt att detta görs rätt och det finns nog inget bra sätt utom de inblandade och berörda behöver komma överens.
Mitt råd hade varit att sälja allt och ge bort pengarna lika så blir det inte kapitalförstöring genom att någon får ta över till under marknadsvärdet, och ev split uppstår.
Det är ändå bara skog. Att vistas i skogen tillåter allemansrätten. Men man kan såklart ha starka band till marken och det förstår jag såklart. Ett tufft beslut.
Det går också att stycka av själva bostadsdelen om man vill behålla den men man får räkna med att dess värde kan vara mycket lågt utan mark och skog. Men det är såklart emotionellt.
Och att äga och bruka skog i ett föränderligt klimat (politiskt och ekologiskt) kan vara en stor oroskänsla framöver tror jag, i nivå med börsen och kan kräva lika stora nerver av stål. Har släkt som gått ut i skogen och kommit tillbaka förtvivlade när man sett vad barkborrehelvetet ställt till med.
Om du vill ha en värdering kan du gå till en virkesköpare/jägmästare. Dom kommer ut och tittar på fastigheten, bedömmer vilken typ av virke som finns samt hur boniteten (tillväxten) ser ut. Sedan tar dom hänsyn till virkespriser och räntor för att bedömma fastigheten. Exempel på företag där du kan få denna tjänst är Södra eller Moelven eller Stora Enso.
Dom tar även fram en skogsbruksplan för dig, som med lite grafer och annat hjälper dig att se de olika åldrarna på skogen samt när det skall avverkas och vilka ingrepp som behöver göras.
7500 m3 fub i Götaland borde vara värt 5-6 miljoner ( olika prisnivå i olika delar av götaland).
Attraktiv jaktmark i södra Sverige har högt värde, medans den i stora delar av norrland är nästan gratis.
Mitt råd är att kontakta Ludvig & co (gamla LRF konsult)
Hej,
Ett tips om ni vill ”få ner” värdet på marken före skiftet är att avverka så mkt som möjligt först. Då kommer det in cash i dödsboet som kan gå till den som inte får marken, och markens värde sjunker.
Mvh
Fredrik
Som det är idag så är det 2 systrar som äger det tillsammans. Men den ena systern vill sälja till mig och om det inte blir någon affär oss emellan så blir det ingen försäljning, för det är inget alternativ att sälja på öppna marknaden. Tanken är lite grann att vi ska underlätta för våra barn så att de inte behöver bli osams, i och med att det blir ännu flera ägare efter dem när de går bort.
Beror på hur skattesitsen ser ut för säljarna. Reavinstskatten för skogsmark är 27 procent. I värsta fall är den mångdubbelt högre för inkomst av näringsverksamhet.
De eventuella köparna får ta experthjälp.
Ett annat problem är att avverkar man mycket och har för mycket ungskog så blir det avverkningsstopp tills den växt upp en del. Tror det slår till vid max 50% 0-20årig skog av totala arealen.
Kan göra det svårt att få ihop ekonomin för nästa ägare. Kostsamma åtgärder som ska göras men ingen möjlighet avverka för att få inkomster.
Sen kan det bli en jobbig skattesits om det avverkas för mycket på en gång också.
Har varit skogsägare själv hela livet men sålde ena delen i fjol och andra och sista delen förra veckan.