Arv av skogsgård, hur kan vi behålla den?

Jag har fått ärva en mindre del av en gård, ca 100 ha. Mestadels skog. Övriga dödsbodelägare vill sälja den. Jag undrar om vi skulle kunna behålla den på något sätt, som typ en stiftelse? En gård är ju ett företag så det går kanske inte? Skulle gärna lösa ut övriga delägare, men det blir nog för kostsamt.

Några alternativ:

• Köp ut övriga dödsbodelägare genom att ta lån.
  • Stycka upp fastigheten.
  • Sälj hela fastigheten och köp en annan du har råd med.

Tack för svar, är pensionär så tror inte att lån skulle beviljas av banken. Det är mer känslomässig anknytning att jag vill behålla gården inom släkten. Så om gården kunde generera inkomst, kanske fler vore intresserade av att behålla den, om de fick regelbunden avkastning? Sälja skog, en sista drastisk åtgärd vore kanske att hyra ut mark till vindkraftsbolag?

Är dina barn intresserade av att köpa in sig i fastigheten ?

Nej, tyvärr

Sälja skog på en så liten fastighet gör man inte tillräckligt ofta för att det ska generera ett intressant kassaflöde.

Vindkraft kan man inte smälla upp var som helst och kräver projekteringstider på flera år.

Stycka av skogen och behåll det som du är intresserad av.

Ja, så får det kanske bli…men kan man stycka av en jordbruksfastighet hur som? Kostnader?

Finns det brukningscenter (bostad, ekonomibyggnader)? Åkermark? Bete?

Ja, det finns bostadshus, ladugård mfl byggnader i sämre skick dessvärre. Åkermark och bete finns oxå, skulle tro att det enbart är skogen som ev köpare är intresserad av, samt jaktmarken.

Man kan ofta stycka av gårdscentrum med lite mark till, skog, bete och åker för att skapa en hästgård med virke/ved för husbehov. Sen säljer ni skogen och övrig mark. Kostnad hos lantmäteriet är ca 80 000 - 150 000 kr om det är knepiga servituts- eller gränsförhållanden eller liknande.

Tack för svar…får fundera på det hela…