Vet att det finns kunnigt folk här så därför passar jag på att fråga er.
Jag tänkte köpa cirka 10 ha åkermark av en bonde ute på landsbygden, kruxet är att mäklaren skriver att “Marken säljs med hjälp av fastighetsreglering till lantbruksfastighet i området”, lantbruksfastigheten är taxerad 119, d.vs lantbruksfastighet med ekonomibyggnad. Det är i princip bara åkermark och ett litet skjul som utgör ekonomibyggnad på fastigheten.
Som vanligt måste nyttan av den nya fastigheten överväga belastningen på det professionella jordbruk som avträder mark, vad jag förstår.
Hur ska jag tänka här? Är det kört för mig att köpa lantbruksfastigheten utan att äga en närliggande lantbruksfastighet?
Det kan dels vara ett sätt att slippa stämplingsavgiften, dels att underlätta för säljaren som slipper krångliga tillståndsvändor med ev köpare. Men det skadar ju inte att fråga mäklaren + lantmäteriet om det finns formella hinder mot avstyckning.
Sedan ska det ju finnas någon grad av rationalitet i affären, för att lämplighetsvillkoren ska vara uppfyllda. Har du planer för hur åkern ska brukas?
Har inte bestämt riktigt vad jag vill göra med marken. Har du några rekommendationer vad man bör uppge till Lantmäteriet vid ansökan? Det lutar åt jordbruk men även hästuppfödning/hästskötsel är intressant. Vi är intresserade av lite allt möjligt, skulle gärna vilja att ansökan går igenom.
Ska ringa mäklaren och Lantmäteriet på måndag och höra efter om det inte är så att avstyckning kan vara aktuellt och att jag som köpare kan bekosta det (även fast det inte skulle gå igenom).
Åkermark fortsätter att vara åkermark även om man ställer en häst på. Det är snarare potentialen för rationellt åkerbruk som avgör om något klassas som åker eller inte.