Jag har ärvt mark som flera exploatörer kan tänka sig att bygga på. Fastigheten ligger nära storstad och är populär / lämpar sig för boende, så flera bolag vill köpa. Det är dock svårt att jämföra olika bud med varann eftersom slutsumman skiljer beroende på antal lägenheter som till slut byggs. Jag undrar därför om det finns någon på forumet som har erfarenhet av avtal och att räkna på fastighetsförsäljning, även någon på exploatörsidan?
Jag har varit i kontakt med en jurist, men det var tidigt i diskussionen och råden kändes för generella, men nu börjar små avtalsdetaljer plötsligt spela stor roll. Tips?
Vad är ditt mål med försäljningen?
Ska marken förvaltas på ett visst sätt eller är det maximalt med vinst som är målet?
Om du själv inte har några synpunkter på vad och hur det byggs gäller väl högsta budet. Ibland vill köparen villkora köpet till hur många byggrätter det kan bli och kanske erbjuds du mer pengar senare mot att du blir delägare på något sätt.
Jag har varit i en liknande situation och skulle aldrig gå med på annat än en ren affär som avslutas utan villkor. Annars kan det bli strul och förhandlingar lång tid efteråt om du har otur. Köparen har kanske inga onda avsikter och vill bara gardera sig mot eventuella risker men det kan bli en följetong för din del.
Ah, intressant! Precis detta är en intressant fråga när själva affären egentligen avgörs om några år… och mycket saker kan hända under tiden.
Hmmm, maximal vinst är målet, men risk måste också bli en del av bedömningen. Jag upplever att det finns många oklarheter kring vad som händer den dag som köpeskillingen ska räknas ut. Hur ser marknaden ut då? Hur kommer köparen att agera när man samarbetat väl under flera år, och plötsligt gäller/gäller inte avtalet?!
Min far var i en liknande situation för några år sedan och han anlitade en jurist som hjälpte honom. Det kostade lite pengar men han fick en deal som han aldrig hade kunnat förhandla till sig själv. Jag rekommenderar dig starkt att iallafall diskutera detta med en jurist.
Sedan är något som inte är helt ovanligt att om det byggs bostäder där kan en del av dealen vara att du själv erhåller en lägenhet där. kanske högst upp med en liten balkong ![]()