Jag driver mitt företag hemifrån i en hyreslägenhet just nu, men jag har spanat efter en bra lokal som skulle passa mitt företag. Då min typ av verksamhet kräver stora insatser i ljudisolering/absorbering etc. pga musik/ljud/video-produktion, inkl. fasta installationer, så är liksom inte hyreslokal så intressant för mig.
Av någon anledning verkar det vara i princip omöjligt att hitta mindre näringsfastigheter till salu här i Västerås iaf, så jag har börjat fundera på om det är möjligt att köpa en vanlig villa via min firma, och använda som näringsfastighet, dvs bedriva min verksamhet ifrån. Är det möjligt/lagligt, är det fördelaktigt eller är det korkat?
Följer nyfiket tråden och säger att om jag var du skulle jag flytta till huset och använda en våning/del till studion/verksamheten. Då borde du väl kunna hyra ut delen till ditt bolag eller liknande lösning?
Ska du bygga flytande golv, trippelgipsa och gå “all-in” förstår jag att du inte vill härja i lägenhet.
Ja det är ett alternativ förstås, men jag skulle helst vilja få in fastigheten som tillgång i företaget. Dessutom har jag fortfarande inte lyckats övertyga min sambo att det är skönast att bo i hus (är själv uppvuxen i villa på landet).
Jag tycker det är tråkigt att det är så svårt att hitta fristående näringsfastigheter här i stan. Det dyker typ aldrig upp något intressant objekt, det enda som verkar läggas ut på “objektvision.se” är gigantiska industrifastigheter eller flerbostadshus.
Jag vill typ bara ha en liten byggnad på typ 100 kvadratmeter eller något sånt att bedriva mitt företag i, med lite tomt mellan mig och grannar för att minska “ljud-smitta” åt båda håll så att säga.
Fattar tanken. Men den där sambon får du ta ett snack med.
Jag vet att här i kommunen har exempelvis fältgruppen köpt och drivit sin verksamhet i vanlig villa, så jag kan inte se att det inte skulle vara okej för annan verksamhet. Men, det lär ju inte vara poppis hos grannarna om “ljudsmittan” påverkar deras grillmys i trädgården t ex.
Har du kollat hemnet? Där ser man inte sällan fastigheter som är anpassade för “egen verksamhet” och regelrätt företagsdrift. Det borde om inte annat ge lite ledtrådar och idéer om vad som finns i en så pass stor stad som Västerås.
Om man får länka här så kan jag visa en video på en YouTuber jag följer. Han har typ gjort det jag drömmer om. Dvs. bygga upp sin produktions-studio helt från scratch i en egen byggnad. Efter att jag såg hans video så kände jag ett enormt sug att göra en liknande resa för mitt företag!
Precis, jag måste liksom göra ganska stora investeringar för att komma upp i väldigt höga dB-värden på isolering. Sedan vill jag installera massa ljus fast i tak osv. Allt sånt här gör att hyreslokal är uteslutet.
Yes, jag har tom en aktiv sökning på hemnet på just näringsfastigheter. Det finns endast 9 slutpriser sedan 2015! Jag fattar inte hur det kan vara så ovanligt med försäljning av fastigheter som inte är till för att bo i.
Eller också kanske de går privat utan att någonsin komma in på Hemnet eller Objektvision? Hur får man i sånt fall nys om nya objekt inom denna kategori? =/
Jag skriver detta från min studio, men det är då i hus och inte ett företag eller näringsverksamhet även om jag väsnar duktigt emellanåt (vem har sagt att man inte kan ha eget PA?). Jag kastade ett snabbt öga på hemnet och det är inte nå’t så’nt här du söker då?
Haha, ja då vet du precis vad svårigheterna är!
Nej tyvärr, och det är precis såna massproducerade bostadsrättslokal-“plåtskjul” som säljs massor av här i stan. Du har grann-företaget vägg i vägg, allt i plåt och gips. Nej det jag söker är en hederlig gammal tegelbyggnad som är helt fristående (dvs egen tomt).
Det ska väl gå att köpa huset via företaget, och sedan hyra ut t ex sovrum och kök till dig själv, till en marknadsmässig hyra. Alltså får du privat betala in typ 3000 kr/mån till företagskontot.
I slutändan handlar det som jag förstår det bara om att kunna motivera husköpet för Skatteverket. Och det kan du ju.
Ja, det måste vara möjligt. Mitt förra jobb, ett hyfsat stort AB, ägde ett hus nära jobbet där folk som pendlade lite längre kunde bo under veckodagarna.
Ja, vi lever inte i Kina där Staten bestämmer allt, än så länge i alla fall… Inga problem att bolaget köper.
Däremot tror jag Kommunen kan ha synpunkter på om bolaget bedriver industriell verksamhet i ett stadsplanerat område som avser boende. En avstyckad jordbruksfastighet , eller något liknande kanske kan vara något.
Tackar, det är inte aktuellt i nuläget utan främst framtidsplaner. Jag ville bara kolla om denna lösning ens är möjligt/sansad. Jag tror dock det skulle vara ekonomiskt mer fördelaktigt för mig att köpa en näringsfastighet istället, eftersom priserna förmodligen är lägre per kvadratmeter än villor då det helt enkelt inte är samma köptryck.
Men som jag skrev, det verkar vara sjukt sällan vettiga näringsfastigheter (mindre men fristående fastigheter som används för verksamhet, och ej boende) läggs ut på marknaden.
Har du beräknat hur mycket yta du behöver? Jag föreställer mig att en mindre sommarstuga utan sjöutsikt och kanske på en mindre tomt är rimligare prissatt. Det borde också funka bättre för planerat oväsen.
Skillnaden mellan privatköp och företagsköp är dels högre stämlingsavgift, dels lite trögare med finansiering från banken.
Om du kan tänka dig att bygga en egen fastighet, så finns ju det alternativet. Om du ändå måste plöja med en massa pengar i ombyggnation, kan du lika gärna göra rätt från början.
Ja faktum är att ditt förslag har varit mitt primära mål hela tiden faktiskt, hus med extra attefallshus på tomten. Men jag har tjatat på sambon i flera år och hon är fortfarande inte alls intresserad av hus.
Fördelen med att äga en fastighet i företaget blir ju dock att det blir en tillgång + att man får dra av alla reparationer/förbättringar. Därför har jag börjat kolla runt lite efter möjligheten att köpa en mindre näringsfastighet till mitt företag. Men eftersom såna objekt verkar vara sjukt ovanliga, så funderade jag nu lite löst på om man kan köpa en villa via företaget, och bedriva verksamhet i den utan att bo där. Förmodligen är det dock ekonomiskt mycket sämre.
Den enda jag vet om är objektvision.se, och har följt den i 1 år nu (filtrerat på Västerås). Tyvärr är de enda objekt som kommit ut där antingen: gigantiska industrifastigheter, flerbostadshus för uthyrning, kontorshotell, lantställen/gårdar, plåtbaracker med port som säljs som “bostadsrättslokaler” osv. Det var därför jag började känna mig uppgiven och börjat fundera på villamarknaden för att där finns iaf ett utbud!