Köpa villa och använda som näringsfastighet

Ja det är precis vad jag konstaterat. De flesta som äger dessa mindre näringsfastigheter jag är ute efter hyr helt enkelt ut dem.

Det finns otroligt många “lokaler uthyres”-annonser ute här i stan, men i princip inga fastigheter till salu. Precis som du säger 99% av företagen hyr ju sina lokaler.

Men jag har inte gett upp, och jag tror/hoppas att det är ett generationsskifte på g. Många av de fastigheter jag kollat upp som är intressanta för mig (man kan kolla på lantmäteriets hemsida) ägs nämligen av 40-talister.

Sök ut några intressanta objekt och ta kontakt med ägarna kanske?

Frågan är ju bara hur snabbt det blir en lokal/rum ledig i de till dig själv? Många komersiella fastigheter har ganska långa kontrakt med sina hyresgäster. (Flera år). Då vi hyrde butikslokal på ett ställe var kontrakten på 3-5år.

Så köper du en fastighet med befintliga hyresgäster/kontrakt vet jag inte hur lätt det är att få de att flytta.

Ja det är en bra poäng faktiskt. Finns ingen mening att köpa något som redan har en hyresgäst med flera års kontrakt. Jag vill ju köpa en fastighet för min egen verksamhet, inte hyra ut till någon annan.

Det är därför jag “naivt” hoppas på att ett objekt kommer ut på marknaden som står tom. Just i dagens marknad verkar det vara extremt ovanligt dock! :stuck_out_tongue:

Tror många gånger att man helst försöker sälja kommersiella ”uthyrningslokaler” MED hyresgäster med just LÅNGA befintliga kontrakt med hyresgäster. DÅ är det antagligen lättare få bra betalt för de som en ren ”investering”. Dvs det är såna lokalerna som kommer ut/syns till salu.

Du som söker själva ”lokalen” till dig själv vill nog egentligen hitta en som står tom/utan hyresgäst. Då är säljaren nog mer förhandlingsvillig, särskilt om det är hyfsade driftskostnader inblandade.

Eftersom det är långa kontrakt är det också ofta uppsägningstider. Det gör att ägaren ofta tidigt ”fått signaler/vet” att hyresgästerna/verksamheten kommer förändras. DÄRFÖR tror jag det är bättre att höra sig för direkt med ägarna istället för att vänta på att lokalerna så småning om kommer ut på marknaden.

Vid högkonjunktur är min bild att såna här affärer på affärslokaler görs upp ”internt” direkt mellan företagare eventuellt med någon företagsmäklare inblandad. Där företagarna ofta känner varandra på en mindre ort. (Så kontakta några såna också och beskriv vaddu söker)

Kan även vara värt att kontakta t ex lokala ”redovisningsfirmor” som riktar sig mot småföretag. (T ex Ludvig & Co) De ligger ju ”före i kedjan” och vet ofta tidigt om vilka som kan vara intresserade att sälja en lokal framöver. Som småföretagare är det ofta hos de som hjälper en med ekonomin man söker hjälp/råd om/när man funderar på att förändra sin verksamhet. Självklart har de tystnadsplikt men vet de om att DU söker lokal kan de t ex tipsa sina klienter som funderar på att sälja.

Så generellt tror jag på andra vägar än att sitta och avvakta/bevaka de officiella öppna kanalerna.

Kan också vara bra hålla ögonen på Kronofogden, konkursförvaltare, advokatfirmor och olika auktionsföretag som ibland säljer lokaler där företaget/ägaren kommit på obestånd.

2 gillningar

Jag funderar på vad Skatteverket tycker om att man har en villa i bolaget. Man blir väl förmånsbeskattad för att man har möjlighet att använda den privat.

Ja jag håller helt med dig i ditt resonemang. I dagens marknad är tomma fastigheter extremt ovanligt, för att de som säljs redan har befintlig hyresgäst med långa kontrakt.

Det finns ju iofs ett alternativ som skulle lösa detta. Köpa en markplätt av kommunen någonstans (har inte den blekaste hur detta går till dock), och helt enkelt bygga en lokal från grunden. Då slipper jag ju iaf problemet med att köpa lokal med en befintlig hyresgäst jag vill ha bort eftersom jag vill bedriva verksamheten i lokalen själv.

Jag tror du får ta ett snack till med sambon. :wink:

1 gillning

Köpa företags/industrimark av kommunen är antagligen svårt i din sits.

Då de gärna vill koppla det till att det blir en bärkraftig verksamhet med många arbetstillfällen så snart som möjligt. Där brukar t.o.m många företagsutvecklare med stadd kassa, bra kontaktnät och högtflygande (vaga) planer få nobben.

Det är ju ”kommuninnevånarnas” gemensamma mark och den hoppas man kommunen är försiktig med hur, till vem och till vilket pris den säljs :wink:

1 gillning

Jag har köpt villa just för kunna använda i företaget, tanken är ha som kontor men då har det upptäckts nu att det är detaljplan och det krävs bygglov för ändrad användning utav fastigheten.
Även om man köper tomt så är det inte säkert området får användas till näringsverksamhet.

Vet inte om det finkar eller ej, men köper man en gård så blir man direkt enskildt företag och behöver deklarera för gården/företaget.

Dock lite andra regler kring lån där(25% insats, rak amortering etc)

Håller med om det som några skrivit tidigare.

• Är det inom detaljplan (inne i Västerås stad tex) så är det rätt osannolikt att du får bedriva “verksamhet” i en villa. Om du köper en villa och istället för att bo i den vill använda den som verksamhetslokal så behöver du bygglov (även om du inte ändrar något fysiskt). Lär vara ovanligt att detaljplaner tillåter annat än boende i villor.
  • De fastigheter som dyker upp på objektvision är mest “slasket” som inte blivit sålt på annat sätt. De flesta affärer görs upp utanför öppna marknaden. Knata runt och se om du kan hitta lokaler du tycker verkar passa och hör av dig till ägarna.