Har en bekant som äger lite mark. Grannen (sommarboende) som bor i anslutning till marken vill nu köpa lite mark för att kunna få en större trädgård. Marken ligger på landet
typ 4 km från en liten ort och 5 mil från en större stad. Idag är marken bara täckt av sly men ligger i anslutning till grannens veranda på baksidan av boningshuset och löper fram till en liten bäck. Några andra bosatta än min bekant och den som vill köpa marken finns inte på hundra meter från markplätten.
Min undran är vad man kan tänkas sälja denna markbit för per m2?
Kompispris för grannsämjan?
Om jag varit din bekant hade jag först kollat på prishistorik på tomter i aktuell kommun, säg de senaste 5 åren. Om det finns för få objekt att jämföra med, så skulle jag kontakta en lokal mäklare för att se om de kan ge en uppskattning om markens värde. Ofta kostar inte det mycket, om de ens tar ut en avgift. Sen skulle jag ge grannen lite rabatt på det priset jag fått fram.
Man får också ha i beaktning att om grannen väljer att sälja sitt sommarboende inom nära framtid, så kan det kännas lite sniket om man ger för mycket rabatt.
Det bör gå att hamna på en nivå där grannen är nöjd och markägaren är nöjd. Men tänk också på att Lantmäteriet är bra på att ta betalt för avstyckningen och räkningarna kommer lite i omgångar. Så även det behöver tas med i beräkningarna.
Men kan bli en bra lösning för båda, om både känner sig nöjda.
Värdet bestäms av vad du får göra med marken nu och i framtiden. En potentiell byggrätt ökar värdet ganska mycket men annars gäller väl priset för åkermark i trakten.
Du kan villkora köpet så att han inte får bygga men sådana villkor kan vara riktiga surdegar att leva med för alla parter.
Kommer ni överens om ett pris får köparen bekosta avstyckningen eftersom ärendet ligger i hans intresse.
Ett alternativ är att grannen arrenderar marken fem eller tio år i taget.
Detta ämne stängdes automatiskt 14 dagar efter det senaste svaret. Nya svar är ej längre tillåtna.