Hej! Ny här på forumet, men har lyssnat på Rikatillsammans-podden i ett antal år. Fantastisk källa till kunskap måste jag säga, tack till alla er som bidrar!
Jag har funderat en del kring Lantmäteriet och deras sätt att jobba och ta betalt. Vi köpte villa på landet för ett år sedan och väntar (sedan 10 månader tillbaka) på att Lantmäteriet ska stycka av halva tomten vi bor på från en skogsfastighet och sedan sammanslå denna halva med fastigheten vårt hus ligger på.
Vi har räknat med att det kommer att kosta en del, men nu vi går mot sämre tider ekonomiskt så vill jag försäkra mig om att det inte kostar onödigt mycket.
Man vet ju aldrig ifall det kommer kosta 30 000 kr eller 90 000 kr vilket i sig är frustrerande. Man kan heller inte vända sig till en konkurrent eller bestämma sig ifall man är nöjd med priset förrän fakturan dimper ner i brevlådan. Till och med Riksrevisionen har tydligen nyss haft kritik mot detta (Lantmäteriets fastighetsbildning är långsam, med höga och oförutsägbara avgifter | Riksrevisionen).
Kanske är naivt, men hade det gjort nytta att här på forumet samla kunskap och tips för att minimera risken för fallgropar och onödiga besök/kontroller/jobb från dom? Dubbelkolla vissa saker, mäta? Vanliga misstag? Eller är det bara att bita i det sura?
Vi gjorde en avstyckning för ett par år sen, det gick ok. Men just kostnaden och faktureringen var oklar in till slutet.
Vi fick också tre fakturor med olika avgifter, alla med ganska långa mellanrum. Så när vi trodde vi betalat klart, kom fler räkningar. Kanske att vi fått klarare besked om vi läst på mer och kanske tjatat lite.
Men de var ändå snälla och kortade handläggningstiden på grund av brådskande renovering.
Detta var 2016-2017, så vissa aspekter kanske har förbättrats eller försämrats.
Det är bra! Förutsägbarhet känns väldigt viktigt när det handlar om såna här pengar ändå. Att be om fast pris känns som en god idé, om inte annat för att få en uppfattning om var priset kommer landa. Men då undrar man ju vad skillnaden är att be om fast pris mot att faktiskt alltid få en något som liknar en offert/kostnadsförslag?
Hade varit perfekt att direkt få en handläggare som bedömer hur resurskrävande ärendet kan bli och guidar dig till att på förhand underlätta handläggningen och i slutändan sänka priset på fakturan. Jag hade gärna gjort lite jobb med mätningar och kontroller på tomten om det sparade tid för LM.
En kollega fick betala extra för att en gränspinne stod 0.7 m fel, gick tydligen inte att bara flytta. Har inte hela storyn, men en sån grej vill man ju absolut kunna ducka…
Spindelapa, har du nån känsla ifall det finns vissa saker som vi som ansöker vanligtvis brukar missa i lantmäteriärenden?
Slänger in ett vedträ till: vad har man för rättigheter/möjligheter om kostnaden till slut blev orimligt dyr mot vad man förväntade sig? Det kanske inte ens är skäligt. Kan man bestrida?
Generellt så brukar det vara ett påslag på typ 10 % för oförutsedda utgifter. Om ärendet krånglar till sig längre fram så är du skyddad men om det flyter på fint så blir det dyrare än rörligt. Värt att tänka på är att tjorvigare ärenden oftast inte kan handläggas med fast pris och att tillkommande åtgärder typ fastighetsbestämning av oklara gränser oftast inte ingår i fasta priset utan kommer som tillägg.
Det vanligaste som man missar är att ärendet behöver kompletteras för att köpehandlingar, ansökan och liknande inte uppfyller formkrav med underskrifter och liknande.
Som sagt är även mätning en sån grej som kan dra ut på tiden om man inte har koll på sina befintliga gränser. Med koll menar jag inte den klassiska “häcken har stått där i 20 år och vi har alltid varit överens” utan snarare att man på 5 min kan visa för mätingenjören var ens gällande gränsmarkeringar är i orubbat skick.
Jag gillade alltid sakägare som var på hugget och ville jobba med en på LM så jag skulle säga att täta mailkonversationer/samtal med din handläggare inte skadar när du väl kommit så långt.
Men som sagt ta fram ett måttband och förrättningskarta redan nu och gräv fram ev. befintliga gränsmarkeringar så kan du spara pengar när det är dags för att påbörja ärendet.
Man har alltid rätt att överklaga fakturan och/eller förrättningsbeslutet. Min känsla är att domstolarna nu för tiden oftare går på sakägarens sida och beslutar att beloppet ska skrivas ned men då måste man kunna visa på felaktigheter i handläggning eller liknande.
Ofta kan man ju ta ett lugnt och sansat snack med sin handläggare om man upplever att kostnaden blivit orimligt dyr och att det kanske blivit någon miss från myndighetens sida. Ofta kan detta då lösas internt genom att LM själva skriver ned fakturan. Lite olika kultur på olika kontor dock så det är långt ifrån säkert.
Jag tycker också att du som sakägare har rätt till någon form av uppföljning kring priset. Oftast delfaktureras ärendena med typ 10 000 åt gången men det pendlar vilt. Din handläggare bör kunna hålla dig i loopen och löpande meddela att nu är ärendet uppe i X kr för att vi gjort Y utredning osv.
Det här är mycket bra information! Ska preppa ordentligt innan ärendet drar igång, så hoppas vi det rullar på smidigt!
Tråden kanske inte ska handla om mitt ärende specifikt, men jag var ute och kollade efter gränsmarkeringar och hittade bara en pinne (snarare en gammal bräda) i ett av hörnen. Resten av hörnen var det inget som jag kunde se. Lägger med en bild på kartan i tråden. Det är bara i nedre högra hörnet gränspinne finns. I ett annat hörn sitter en huvudavstänging för inkommande vatten på precis “rätt ställe”, men det lär ju inte räknas som en gränspinne direkt…
Misstänker att jag inte kan banka ner någon form av gränspinnar själv…?
Det som underlättar för dom är om området runt gränsen är röjd, så det inte blir för svårt att ta sig fram. De brukar stå med någon typ av lasermätare, ser ut lite som en pryl från Star Wars. De sätter pinnar och märker ut dessa på kartan.
Det är kul att få kartan sen, vår karta var väldigt fin!
Bra där Melwa. Man mäter med GPS så fri sikt mot satelliterna underlättar. Har du träd och sly där ny gräns ska markeras så kan det vara lönt att ta bort det i förväg. Man löser det i alla fall men nu pratar vi ju kostnadsbesparing. Timtaxan är vad jag vet 1500/h för mätingenjörer och 1500-2000/h för lantmätaren. Ett av få moment i förrättningen som man faktiskt ser är ju tid på plats. LM får inte ta betalt för restid så du kan enkelt skriva ner hur länge mätingenjören var på plats för att jämföra med fakturorna senare. Tänk på att för- och efterarbete ska betalas också och brukar vara en del timmar så det är inte så enkelt som att all mättid sker ute hos dig.
Jag skulle tro att ditt ärende egentligen bara kräver en ny markering på befintlig gräns i väst. Även befintligt hörn på din fastighet skulle behövas och för att veta att denna inte är rubbad kontrollmäter man ofta mot övriga på din fastighet.
För att kunna markera din nya gräns på den befintliga så behöver man hitta markeringar på bägge sidor om denna (pilar i skiss ovan). Gå in på min fastighet så kan du se förrättningskartan från när din fastighet bildades och då kan man oftast klura fram ett hörn och mäta sig till nästa. Börja leta där marken är som mest orörd, vägar, hus och åkrar i närheten brukar resultera i att rören försvinner med tiden. Metallsökare och långt måttband är kanonbra om man kan låna till sig det.
Äger du förresten bägge fastigheterna redan eller har ni en överlåtelsehandling? Om du äger bägge fastigheterna så kan du ju kolla förrättningskarta även för skogsfastigheten och hitta gränsmarkeringar via den.
För övrigt så känner jag att det är dags för en brasklapp. LM består av mängder med individuella handläggare och detta är mina åsikter från min tid hos myndigheten men det kan såklart skilja sig åt. Mina tips här är ju helt klart överkurs också men du ville ju ha kostnadsbesparingar så välj och vraka och gör det som känns bra tänker jag. Kanske kan hjälpa någon annan också som hittar tråden i efterhand.
Det är rent och fint runt alla ställen där en markering skulle sättas, så det känns lugnt. Däremot finns ju inga markeringar alls på nåt annat ställe än det östra hörnet mot stora vägen. Så det kommer nog bli lite jobb för dom att mäta ut och sätta ut nya markeringar. Om jag tolkar er rätt så är det bara att rensa rent och kolla efter befintliga markeringar - och finns det inga så är det bara att vänta med det tills dom kommer?
Den äldsta kartan jag hittar på “Min fastighet” är från 1983, men efter det (runt 2015) så har en cykelbana byggts på vår sida stora vägen. Så de gamla pinnarna strök nog med vid det bygget, men har inte placerats ut igen som det ser ut. Fastigheten borde ju minskat i storlek, men jag hittar inget om detta på Mina sidor.
“Äger du förresten bägge fastigheterna redan eller har ni en överlåtelsehandling?”
Nej, vi har ett kontrakt på köp av den nya fastigheten när LM är klar med detta ärende. Så jag kan inte se på karta var gränserna gått tidigare tyvärr. Din brasklapp är redan i mitt bakhuvud! Jag tror säkert att all info som kommer in i tråden är till nytta för folk framöver. Det kanske kommer in nya frågeställare också så att tråden kompletteras med fler fallgropar som kan undvikas. Nu ska jag ut och dubbelchecka runt tomten, sen är det bara att invänta!
Precis, leta så mycket som du känner är rimligt. Om du har hittat en markering som ser officiell ut så borde du ju med måttband kunna hitta nästa. Måtten borde stå i förrättningskartan. Allt kommer ju dock lösas när LM kommer ut på plats om man inte vill tjorva allt för mycket själv.
När cykelvägen byggdes så borde man ha beställt en säkerställning så att man säkrade upp dina gränser innan man satte skopan i backen. Tyvärr “glöms” detta ibland bort hos Trafikverket eller så kan det vara så att dina gränsmarkeringar redan var borta sedan innan. Om en säkerställning har gjorts så ska det finnas en karta till denna arkiverad hos Lantmäteriet. Om du inte hittar den via min fastighet kan du ringa kundservice och be dem leta i arkiven.
Din fastighet minskar inte i storlek men ägaren av cykelvägen (Trafikverk eller kommun) får rätt att ha denna på din mark. Detta bör du ha fått ersättning för när cykelvägen byggdes.
Om gränsen mellan skogsfastigheten och nästa fastighet västerut är gammal så kan den vara markerad med stenar. Jag är ju klart yrkesskadad och tycker därför att det är ett trevligt söndagsnöje att gå längs gränsen och leta råstenar men jag förstår ju om det inte är för alla . Googla för att se skillnaden mellan en råsten och random utslängd vanlig sten.
Inte helt säker på hur bedömningen går till hos domstolen men vem som ska betala bör behandlas hos domstolen och kan landa på dig om du får fel. Generellt brukar det ju vara en väldigt seg process också med långa väntetider hos domstolen.
Man betalar normalt sina egna kostnader. Lantmäteriets kostnader behöver man inte betala och domstolen är gratis, Fastighetsbildningslagen 16 kap. 14 a §.
Tack för alla tips här i tråden! Hoppas det fylls på med ännu mer kunskap efter hand! Vårt ärende är nu i rullning, och handläggaren verkar inte se några större bekymmer vid första anblick. Hon bedömde kostnaden till 60 000 kr vilket såklart inte är jättekul att höra. Kanske hade väntat mig 15-20 tkr mindre eller så. Men men, det är ju så det ser ut antar jag.
Vi får se, hon trodde i alla fall inte att det vore klokt att köra fast pris på detta ärendet så vi kör på rörligt och hoppas det går bättre än väntat. :-/
Nu är fastighetsregleringen klar och jag tänkte bara återkoppla i tråden hur det gått. Vi har haft flyt, ingenting har varit oväntat krångligt. Vi fick till och med runt 200-300m2 extra mot vad vi avtalat när det väl var klart alltihop. Det var en fastighetsreglering och sen också bestämning av en av tomtgränserna. Vår handläggare sa att i normala fall går ett sånt här ärende på 60 000 kr + 10 000 kr (extra för gränsbestämning vilket vi inte visste innan) men vi fick en faktura nu på endast 43 600 kr. Otroligt sköna pengar att ha som buffert framöver när man är precis blivit med villa. Tänkte lista ”framgångsfaktorerna” här som kanske kan hjälp någon annan framöver. En del är upprepning av era tips ovan! Fortsätt gärna fyll på i tråden!
Jag berättade tidigt för vår handläggare att jag var lite orolig för det osäkra slutpriset och bad henne löpande säga vad jag kunde göra för att minimera kostnaderna. Hon var helt med på tåget och jag fick många tips och även konkreta uppgifter som avlastade hennes arbete. Hon var rutinerad vilket säkert kan göra lite skillnad på timpenningen över lag.
Förbered inför själva mätningen innan mätingengören kommer ut på plats. LM tar en ganska hög timpenning så minimera helt enkelt
deras tid på plats. Titta efter gamla gränsmarkeringar, stenar, murar - leta upp ev. gränspinnar (även nedgrävna sådana kan hittas med metalldetektor om man kan låna en sån).
Jag tog kontakt med alla grannar som var påverkade. Samtliga måste godkänna respektive ny gränsdragning (även grannens fru behövde va på plats i mitt fall). Det känns väldigt viktigt att vara 100% överens innan sammanträdet på plats. Jag fick en fullmakt för en av grannarna så att han inte behövde vara med vilket är ett hett tips så att allt flyter smidigt och man inte behöver ta ett nytt besök eller att handläggaren behöver jaga folk i efterhand.
På samma tema är det inte dumt att prata med folk lokalt för att lära dig om var gamla gränser och tomter gått genom åren och vilka kartor som egentligen gäller. I vårt fall var det en karta från 1837 som fortfarande var gällande. LM har ju såklart den infon, men det kan va lärorikt och användbart att snacka med folk från bygden.
Man kunde skippa gränsbestäming och spara de pengarna om man flyttade in gränsen 1-2m på ens egen tomt. Vi tyckte inte det var värt det utan ville ha våra riktiga gränser, så vi körde på ändå. Men det kan ju va ett tips om nån tycker det passar dom.
Tänk på att det kan komma fler fakturor. Vår avstyckning betalades via tre fakturor. Vi trodde den andra var den sista, sen kom en till ett par månader senare.
Det kanske är annat upplägg för er, men för oss blev det lite dyrare än vi först räknat med och vi blev lite tagna på sängen att betalningen var så uppdelad.
Men håller tummarna för att ni fick en prisvärd avstyckning!