Gemensamt boende, tre familjer, alla tips, tankar inputs

Hej!

Nu är det så att jag och två syskon har en dröm om ett gemensamt ställe att bo.
Alltså samma mark, tre hus, avskiljt ifrån varandras så det känns privat men med fördelen att ha nära till varandra och kunna hjälpas åt.
Hur ska ett kontrakt egentligen se ut för att gynna oss alla lika bra ?

En saknar en partner.
Två av oss har partners som också kan köpa in sig i det här.
Ska vi lämna partners utanför ?
Vi köper för att bo, inte för att gå med vinst eller flytta.
Om någon vill flytta, hur bör utköp göras?
Kanske har värdet ökat så pass så en persons flytt leder till att de andra måste sälja?
Vad för trygghet har partners i det här?

Jag vill bolla er andras åsikter så mycket som möjligt då vi försökt göra det tillsammans.
Så klart bör vi skriva ett ordentligt juridiskt dokument emellan varandra innan det blir av. Men vad jag söker här är alla möjliga vinklar, tankar, fallgropar, idéer och lösningar på de problem som kan uppstå.

Berätta gärna vad ni anser är smart och osmart.
Så klart har vi hört många utav farhågorna redan.
Osams, bråk, konflikt, problem som kan bli svårlösta.

Kanske kan det bara vara ett gemensamt sommarställe så det inte blir lika mycket laddning ?

Som sagt, era mest tänkvärda råd eller finurliga lösningar välkomnas.
Tack för ett underbart forum :heart:

2 gillningar

Det jag undrar är, varför är det ett krav att marken ska vara gemensam? Vad är fördelen jämfört med att köpa tre tomter som ligger bredvid varandra?

Finns det ens en tomt med tre hus på det sätt som ni vill ha det? Planerar ni att bygga hus? Varför inte då köpa/stycka ut mark och bygga husen separat?

5 gillningar

Tycker ovan förslag var bra. Köp en fastighet som är tillräckligt stor för att klyvas till 3 bostadsfastigheter (dvs minst 6000 kvm om det ligger inom icke detaljplanelagt område, 2000 kvm per bostadsfastighet.) Innan ni klyver behöver ni ha förhandbesked, bygglov etc. Sen bygger ni var sitt hus på var sin tomt och håller ekonomin separerad. Eventuellt kan ni bilda gemensamhetsanläggningar för viss infrastruktur såsom anslutningsvägar, vatten- och avlopp om det är mer gynnsamt än separata lösningar.

5 gillningar

Jag har fått för mig att avstyckning kostar en hel del att göra ? Det hade vi kunnat lägga på husbyggnader osv istället. Rätta mig om jag har fel.

Gör tre fastigheter! Annars blir det problematiskt om ni har olika lånebehov och om byggnationen inte sker samtidigt. Om så är fallet är nog banken inte särskilt intresserad.

Om en av er får ekonomiska problem så gäller ju pantbreven i samtliga tre hus. Inte speciellt roligt.

2 gillningar

Har ingen erfarenhet själv, men hittade kostnadsexempel på lantmäteriet där det i normalfallen kostar 50-100k att ändra fastigheter.

Känns helt ärligt inte som så mycket pengar om man tänker på alla de potentiella problem man undviker i framtiden om man gör det.

1 gillning

Man får även ha i beaktande att tre avstyckade bostadsfastigheter har ett betydligt högre sammantaget värde än en större bostadsfastighet. Det innebär större möjligheter till belåning. Förrättningskostnaden blir försumbar i sammanhanget, även fast 100 tkr så klart känns som mycket pengar.

2 gillningar

Sen är klyvning ofta en mer kostnadseffektiv förrättningsårgärd än avstyckning även fast slutresultatet blir detsamma.

Så om ni samäger den ursprungliga fastigheten så förespråkar jag att ni yrkar på klyvning istället för avstyckning.

Don’t do it. Man skall inte ha hopagöra.
Ni blir ovänner resten av livet, era barn också.

2 gillningar

Exakt!
En av familjerna skiljer sig i en uppslitande skilsmässa och du får ditt syskons ex som granne.
Man kan bo nära men inte för nära - och var och en för sig.

3 gillningar

Stark rekommendation på att inte göra det. Det finns inget så lätt sätt att förstöra en fin relation på. Även om de kanske inte slutar i bråk så är risken stor att er fina vänskap försvinner. Ta inte den risken, lova!

Kan bara hålla med! Absolut!

Tack för att du lyfter denna fråga och fundering. Har själv i min familj (syskon och förälder) &min hustru pratat om generations boende/ bo tillsammans i närheten av varandra men med enskilda hus. Så kommer följa tråden med stor nyfikenhet!

1 gillning

Jag har sett i min närhet ett samägande mellan tre personer. En av dem har fått ekonomiska bekymmer och måste avträda sin del. Enligt lag har denna ägare rätt att kräva att hans/hennes del säljs till ett marknadsmässigt pris. Vill inte de andra få en ny delägare, så måste de köpa ut den med ekonomiska bekymmer. Detta kan bli väldigt kostsamt. Sedan är det säkert inte lätt att hitta en utomstående köpare, som vill ingå i de förstas gemenskap.

Enkelt uttryckt: Samägande medför problem, problem och problem!

Både ja och nej.

Gjorde nyligen i år en halvkrånglig lantmäteriförrättning. En klyvning av en del och en fastighetsreglering av en annan del på samma fastighet. Länsstyrelsen inblandade för både fornlämningar, strandskydd och delvis fuskbygge av tidigare ägare på fastigheten, två adresser som skulle bli tre Två lantmäteribesök lite vinklade tomtgränser, starkt sluttande tomt, flera olika delområden/ytor som skulle markeras och lite enklare pappershantering i bakgrunden. Dock hade jag själv grävt fram historik och gamla aktnummer till fastigheten, redogjort noggrannt för allt i ansökan mm. Tog ca 15mån från ansökan att få allt klart. Kostnad 72 000kr. Att stycka av/klyva en tomtplätt i 3 fyrkantiga delar är betydligt enklare men räkna med åtminstone 40-60” om inget konstigt dyker uppe. (Servitut, samfälligheter, gamla kartor, hörande av andra parter, utredning av vissa gränser osv)

MEN sen i ert scenario blir det antagligen också:

3x Gatuanslutningsavgift. Kan vara 0-200”/fastighet vid bygget.

3x VA anslutning kan ofta vara 100”-200”/fastighet. Sen fasta abbonemangsavgifter ca 3x 3-7”/år.

3x elanslutning kan ofta vara 30”-80”/fastighet. Sen fasta elnät/elhandelsavgifter 3x 4”-7”/år

3x bredbandsanslutning. Ofta 10”-20”/fastighet. Sen 3x 1”-2”/år.

3x Kvalitetsansvarig, bygglov, utsättning, kontrollmätning, OVK-besiktning, Sotare osv eftersom de mycket är kopplade som en fast kostnad/fastighet och bara delvis till tidsåtgång och antal hus/installationer/besök på fastigheten. Ca 40”-80”/fastighet. Sen kanske 3x 1”/år i genomsnitt

3x Fastighetsskatt efter 5år. Just nu ca 9”/fastighet/år

Ev 3x deltagande i samfälligheter/vägar/snörörjning/bryggföreningar osv. Kanske 3x 1”-2”/år.

Hemförsäkring som antagligen blir lite dyrare med 3x fastigheter än 1 med tre hus/hushåll.

Personligen hade jag DEFINITIVT ändå förespråkat separata fastigheter, för att undvika en massa strul mellan delägare OCH högre värde sammanlagt. Underlättar säkert också kontakter med banker för lån osv.

1 gillning