Lantmäteriet och hur man minimerar risken för kostnadssmäll

Tack för att du delade med dig om utfallet också!

Vi köpte hus förra året där det ingick två fastigheter, där den ena är obebyggd. Då man betalar 1% fastighetsskatt på ej bebyggd fastighet funderar jag nu på att ansöka om att slå ihop dessa två fastigheter för att spara en hel del pengar på sikt.

Jag precis som ni oroar mig dock för kostnaderna kring detta. Fastighetsskatten kommer höjas med nästan 3000 kr (från 5700 till 8800) på bara fastigheten som är obebyggd efter den nya taxeringen. Så pengarna kommer ju ganska snabbt tillbaka.

Jag ser inga fördelar i övrigt att ha fastigheterna uppdelade då den obebyggda är inklämt mellan vårt hus och grannarna. Att sälja är inte ett alternativt, då flyttar vi hellre ifrån huset.

Ska man bara köra, eller vad tycker ni?

Ett tips till är att läsa igenom fastighetens/fastigheternas dokumentation.

Finns där hänvisningar till akter, servitut, tidigare fastighetsregleringar, fornlämningskartor, protokoll osv kan det vara en ide att plocka fram eller åtminstone notera ner de akt-numren.

Samma sak om det finns foton, gamla ritningar, vägkartor eller andra dokument som visar hur platsen sett ut/använts tidigare under åren. Särskilt viktigt om det tidigare funnits bebyggelse på tomten och/eller om det berör strandskydd eller fornlämningar.

I vissa fall finns det ju dokumentation/kartor/foton/avtal/akter mm som husägaren har liggande och lantmätaren kanske inte ens vet finns eller att de inte har tillgång till de digitalt via datorn.

Kan spar handläggaren en del tid om de får hjälp att snabbt hitta alla inblandade dokument som ska kollas upp/utredas. Många missar att en del av jobbet görs vid skrivbordet och det kan ta ganska många timmar i anspråk vid lite knepigare fall. Har för mig att sist vi gjorde fastighetsreglering nämnde de något om ca 1000kr/tim. Kan snabbt gå timmar att gräva fram och gå igenom gamla akter/papper.

Vi har själv vid tre tillfällen fått igenom såna “knöliga lantmäteriförrättningar” delvis tack vare att vi gjort en massa grundlig research och grävt fram dokument, foton, äldre kartor, äldre protokoll, ritningar osv för att styrka det vi velat göra. T ex klyva strandtomt och få bygga nytt direkt på stranden i vattenskyddsområde, upphäva strandskydd för att få bygga strandbod och brygga, fått fornlämningsgränser/område reviderat/justerat eftersom de var felplacerade i databasen “fornsök” som Lantmäteriet utgår ifrån.

Räkna dock med att det tar tid/år och ofta behövs flera steg/justeringar innan man kommer till en framkomlig lösning som går att genomföra när det gäller den här typen av “knöliga lantmäteriförrättningar”.

3 gillningar