Förändra fastighet hos Lantmäteriet inför arv

Familjens fastigheter skall nu delas upp på nästa generation. Från huvudfastigheten har en mindre tomt styckats av sedan tidigare och där skall föräldern nu bo. Som en enklav i huvudfastigheten finns en gammal fastighet som köptes upp av föräldern för ca 30 år sedan. Både den avstyckade fastigheten och enklaven är i storlek som vanliga villatomter. Huvudfastigheten är ca 6ha, klassat som jordbruksfastighet men i praktiken 50/50 skog/gräsytor. Förälderns förslag var att jag skulle få enklaven och min bror huvudfastigheten, något jag inte var så glad åt då huvudfastigheten är 30ggr större. Nu har vi haft ett bra möte och det visade sig att brodern inte har något alls emot att dela upp marken jämnare.

Nu till problemet. Det är såklart föräldern som är den enda som har mandat att göra något och det är såklart också dennes önskan som skall ske. Jag och brodern har ingen aning vad som är möjligt och inte möjligt att göra ifråga om avstyckning eller förändring av befintliga gränser. Föräldern har ringt lantmäteriet för att ställa lite frågor men det gick inte för sig utan han fick till svar att han måste beställa ett “förhandsbesked“. Man kan alltså inte ställa principiella frågor om vad som är möjligt. Föräldern har då försökt läsa på själv och kommit fram till att det finns en process för att överföra mark mellan fastigheter men den måste vara “ändamålsendlig“. Hans tolkning av detta är att det endast kommer gå att överföra en mindre mängd gräsyta till enklaven, att skogen inte är ändamålsenlig. Han anser att det är bäst strategi för att få lantmäteriförrättningen godkänd. Problemet är att det inte var detta vi kom överens om på mötet.

Föräldern påpekar att detta kommer kosta en hel del (60-100k) och dessutom ta ganska lång tid, vilket såklart stämmer. Min känsla är att han inte vill göra ändringen alls, än mindre göra den större förändringen som diskuterades på mötet. Det blir känsligt eftersom jag och brodern inte kan något om dessa processer och jag såklart framstår som otacksam. Det är ytterligare känsligt eftersom föräldern verkar vilja att min bror får hela huvudfastigheten men samtidigt vill att vi ska vara överens alla tre. Jag söker därför först och främst konkreta råd om hur man kan förändra fastigheterna från de med erfarenhet, i andra hand söker jag någon sorts konsult på området som jag kan rådgöra med trots att jag inte äger någon av de berörda fastigheterna idag. Det verkar generellt som att stycka av små tomter är enkelt men att dela en stor fastighet är svårt?

För att förtydliga. Det som diskuterades var att stycka av en större del (kanske 2ha) av huvudfastigheten, självklart i anslutning till enklaven, som jag köper av brodern eller som blir en del av värderingen. Föräldern tror nu inte att detta är möjligt och föreslår istället en mindre överföring (ca 3000kvm) från huvudfastigheten till enklaven.

1 gillning

Det är inte primärt en fråga om värden, det ska förhoppningsvis värderas korrekt och kompenseras. Det är huvudsakligen en fråga om det går att skapa två fastigheter som är mer lika. Eventuellt är det inget lantmäteriet tillåter.

1 gillning

Har du kollat på dessa konsulter?

Nix, tack ska kolla!

Knepigt. Så vitt jag vet har din förälder rätt i att det inte ”bara” är att dela marken eftersom för små blandade marker inte går att använda till nåt för en jordbruksfastighet. Men låter vettigt att hitta någon duktig lantmätare som kan ge ett förslag på hur marken kan delas. Plan B är väl att din bror kompenserar dig ekonomiskt.

1 gillning

Har ni funderat på alternativa lösningar? Kan ni äga huvudfastigheten ihop?

Kan en av er äga den och den andre få ett långt arrende på halva marken?

1 gillning

Jag har jobbat på Lantmäteriet i 7 år och förstår hur jävligt det kan vara att ha kontakt med den myndigheten.

Hör av dig om du vill bolla lösningar.

3 gillningar