Jag kommer eventuellt ta över en lantbruksfastighet från en äldre förälder. Jorden har gått i arv och det finns därför ett stort affektionsvärde. Dock finns två syskon som jag i så fall måste lösa ut. Marken arrenderas av en lantbrukare i trakten. Om jag förstått saken rätt är arrendet att betrakta som inkomst av tjänst, vilket innebär att summan i skattemässigt avseende läggs till lönen för min inkomster av tjänst och därefter blir föremål för både sociala avgifter och beskattning, inklusive marginalskatt i mitt fall. Problemet är att arrendeintäkterna om så är fallet inte räcker för att täcka räntan på de lån som krävs för att lösa ut mina syskon.
Regelverket tycks vara skapat för att göra det mer fördelaktigt att äga mark man själv brukar (då går det vad jag förstår att driva själva verksamheten som AB). Jag kan förstå tanken ur ett nationellt ekonomiskt perspektiv, jordbruksmark bör kanske inte bli föremål för alltför mycket spekulativ handel. Likväl gör reglerna det svårt för arvtagare att behålla den mark som gått i släkten i många generationer.
Har någon liknande erfarenheter? Missuppfattar jag något i regelverket? Eller finns det ekonomiska upplägg som varken innebär att arrendera ut marken eller att själv bli bonde?
Jo, jag har försökt läsa på om räntefördelning, dock utan att bli riktigt klar över hur det fungerar. Men om jag inte helt missuppfattat saken baseras underlaget på inköpspris, och utan någon form av indexuppräkning? Med andra ord blir underlaget ganska litet på en gård som gått i släkten under flera generationer.
Som en del i utköpshanteringen av dina syskon kanske du skall köpa gården av föräldern till ett lämpligt pris och därmed bygga räntefördelningsunderlag.
Kanske det är på sin plats med rådgivning inför generationsskiftet.
Ludvig & co (gamla LRF konsult) har kompetens inom området.
Är det gåva tar du över anskaffningsvärden, men troligtvis är allt redan avslrivet. Däremot kan du ta upp taxeringsvärdet från 1993 om det skulle vara högre i din N6 som gör att du troligtvis får en positiv räntefördelning. Man kan också föra över räntefördelning vid gåva via en N7-blankett (rätt blankett?). Det är lite trixigt att komma igång och kan vara värt att ta hjälp
Anskaffningsvärdet är i detta fall försumbart, -93 års taxering antagligen högre. Har ingen aning om det finns något outnyttjat underlag för räntefördelning men det kan jag förstås ta reda på.