Ekonomi för jordbruksfastighet

Finns här någon som har erfarenhet av att äga jordbruksfastighet? Tittar på en gård (näringsfastighet) med ca 12 ha mark. Knappast tillräckligt för att driva jordbruk själv, men om man arranderar ut marken tänker jag att man borde kunna använda arrendeintäkterna till att betala räntor på lån för fastigheten. Stämmer det, eller måste arrendeintäkterna skattas först?

Hej,

Små gårdar ska man nog inte räkna med att tjäna pengar på… Delägare i gård om 52ha, varav vi arrenderar ut ca 15, mestadels betesmark, men en liten åker också. Det drar in ett par tusen om året från enda grannbonden. Bönder har mkt måttlig ekonomi i sina verksamheter, så finns inte mkt att tjäna på arrende. Huvudsakliga orsaken till att vi arrenderar ut är att det håller marken öppen och man undviker att allt blir snårskog. Bonden är väl medveten om de positiva effekterna för oss av att marken brukas, och att han egentligen skulle kunna erbjuda 0 i arrende.

Om det inte är fet åkermark mitt på Skånska slätten med flera konkurrerande medelstora gårdar runtomkring så betvivlar jag att du får ett arrende som kan täcka amorteringarna. Har du ngn siffra på hur mkt gården drar in i arrende idag?

Rörande skatten så kommer du ev behöva en revisor el liknande för att kunna sköta en gårdsekonomi med periodiseringsfonder o dyl, så budgetera för det om du inte gillar att pyssla med sådant själv. Smågårdar går alltid med förlust över tid, särskilt om man gör inköp till den ibland, så det verkar osannolikt att du kommer behöva betala skatt för gårdsinkomster. Som ägare av bruksfastighet kommer du också behöva deklarera moms, vilket kan vara både bra (om du gör inköp och har försäljning så du kan kvitta moms) och dåligt (om du inte gillar att samla kvitton och fylla i skatteverkets blanketter).

Mvh
F

2 gillningar

Ser inte gården som en investering utan är ute efter huset. I förhållande till gårdens 12ha är huset ganska stort (tidigare har mer mark hört till huset som nu styckats av). Funderar mest på om man kan ha några fördelar av fastighetens status som näringsverksamhet eftersom man ju så att säga skulle få den “på köpet”. Utöver de 12 hektaren finns eventuellt möjlighet att få in pengar i verksamheten på annat sätt, och vad jag förstår räknas allt samman så länge det är en enskild firma.

Hej,

Ja, vad jag förstått finns mkt möjligheter att arbeta med beskattningen av en gård, det är därför bra med en skattekonsult eller revisor som kan hjälpa till, tex från LRF. Det finns periodiseringmöjligheter, möjligheter att dra av moms på byggarbete och utrustning med mera. Ngn jag känner väl köper tex trimmer och gräsklippare som ”skogsmaskiner” och byggde båthus med brygga som ”investeringar för småskalig fiskeriverksamhet” (hade dock yrkeslicens för fiske) och liknande. Inget att rekommendera, men med en näringsfastighet finns åtminstone möjligheter som inte finns för en vanlig villa.

Kolla dock så du inte måste ha tillstånd inför köpet. För en del gårdar så krävs ju förvärvstillstånd.

Mvh

Fredrik

1 gillning

Har du en näringsfastighet måste du deklarera för detta (NE till deklarationen).

Du får fördela anskaffningsvärdet på fastigheten på den privata och näringsdelen, och får dra av en proportionerlig del av räntor och fastighetsskatt i näringsverksamheten. Du beskattas sedan på vinsten. Men drar du del av räntorna i näringsverksamheten får du minska ränteavdragen mot kapital i motsvarande mån.

Precis som nämnts här är små gårdar i sig ofta inga direkta vinstmaskiner, men om det finns möjlighet att få in andra inkomster, och dra kostnader mot dessa kan man hitta lite fördelar i det hela.

1 gillning