Sälja uthyrd villa för att investera i lägenhet? Stycka?

Hur skulle du göra om du vore i mina skor – och varför;

Jag har (ensam) ärvt ett litet, äldre hus med en tomt som är tillräckligt stor för att stycka av, i en hyfsat attraktiv Stockholmsförort. Jag är nöjd med mitt nuvarande boende och har inte för avsikt att flytta in i huset. Jag har inga lån och en stabil ekonomi.
Huset har ett ganska stort renoveringsbehov (exempelvis så behöver dränering och byte av bergvärmepump göras relativt snart). Jag har råd att göra dessa renoveringar och fler som kan stå i kö. Jag tror dock att det är osannolikt att en potentiell köpare av fastigheten kommer vilja behålla det gamla lilla huset – sannolikt skulle en köpare stycka tomten, riva huset och bygga ett stort modernt hus där och det kommer att byggas ett stort modernt hus på den avstyckade tomten också.
Huset är för närvarande uthyrt till en bra hyresgäst som sköter om huset och betalar en bra hyra och hen vill bo kvar i minst ett halvår till. Jag har inga barn och har inte bråttom att få in pengar utan vill hitta den lösning som sannolikt ger störst avkastning långsiktigt. Jag kommer att få en stor skatteavbränning eftersom jag har ärvt huset, aldrig har bott i det och inte har för avsikt att bo i den (investerings-)lägenhet som jag skulle köpa i dess ställe heller.

Jag vacklar mellan olika scenarion;

1. Stycka tomten så att styckningen träder i kraft efter årsskiftet (för att minimera tiden med hög fastighetsskatt för en obebyggd tomt som den avstyckade tomten kommer att vara. Lägga ut tomten till försäljning på våren så att köpare ser hur fin tomten är och de bygger sannolikt ett hus där som kanske är klart ca 1 år senare. Då kan jag sälja tomten med det gamla lilla huset på, den som köper den tomten med huset på ser vilket (nybyggt) hus den får nära inpå sig och slipper ha en ful byggarbetsplats nära sig. Förhoppningsvis ökar fastighetspriserna så att när jag säljer huset med tomten (kanske sommaren 2027) får jag ut mer än om jag säljer allt typ våren/sommaren 2026. När nuvarande hyresgästen flyttar ut är det en ful omgivning tills det nya huset är byggt, jag hyr ut villan till ett lägre pris till annan hyresgäst för att ha någon som tittar till det och täcker utgifter för el/vatten/avfall/försäkring samt buffert för olika saker som slits ut eller går sönder.

2. Jag säljer hela tomten som avstyckningsbar fastighet. Köparen kan välja om den vill ha en av de största tomterna i området eller själv stycka av direkt eller i framtiden och så välja vem hen säljer till. Jag tar kapitalet och investerar det i en ägarlägenhet som jag hyr ut.

3. Jag styckar av tomten så att jag har två tomter strax efter nyår och lägger ut dem till försäljning vid samma tillfälle, i slutet av våren eller början av sommaren 2026. Troligtvis köper jag en ägarlägenhet för pengarna och hyr sedan ut denna ägarlägenhet.

4. Ska man vänta längre tid med att sälja och kanske t o m investera i sådant som ny köpare nog inte vill ha (men ger högre hyresintäker) och räkna med att fastighetspriserna går upp så pass mycket att fastigheten ökar så mycket i värde att även investeringar ett hus som eventuellt kommer att rivas äts upp av värdeökningen?

5. Något annat smart du kommer på som jag inte har tänkt på?

Jag är inte fysiskt stark eller praktiskt lagd så att flippa bostaden känns inte aktuellt och att hyra ut en ägarlägenhet med hyfsat centralt läge känns mer som något som jag skulle klara av att hantera på lång sikt än att ägna mig åt dränering, fönsterrenoveringar, relining och annat som är arbetsintensivt där man bör vara praktiskt lagd.

Tusen tack på förhand för er input!

Stycka och sälj. En avstyckning kan ta tid och vara besvärlig så en köpare av hela fastigheten betalar rätt mycket mindre för en ostyckad tomt än du får för två färdiga fastigheter. Den ena säljer du som hus, det finns alltid köpare. Städa tomterna och fäll ev. träd. Se till att allt är klart med anslutningspunkter för VA, el bredband.
Kanske t.o.m ta fram nybyggnadskarta. Allt för att göra det så smidigt som möjligt för en köpare.

2 gillningar

Hör med någon lokal expert, tex en mäklare, men jag skulle föreslå 3. Det är sannolikt att fastighetsbolag är intresserade av att köpa bägge tomterna och bygga bostadsrätter (om detaljplanen tillåter det). Så för att maximera priset du får ut är det smart att sälja båda samtidigt.

En idé är att bygga ett 50kvm attefallshus på ena delen tomten och hyra ut. Intäkterna kan ev. finansiera renoveringar för det andra huset.

Välkommen till forumet! :smiley:

Givet den beskrivning du gjort lutar även jag åt alternativ tre. Det känns mest vettigt ur alla vinklar.

Stycka av tomten och sälj de parallellt samtidigt. Då kommer du både få budgivare på varje enskild tomt OCH de som vill köpa båda samtidigt som slåss om kakan =troligtvis bäst betalt. (Vi har gjort så själva en gång)

Bra att röja upp/snygga till tomten MEN var aktsam med fina träd och buskar eftersom många vill försöka spara några.

Som info fastighetsavgiften på stor/liten del av året är växelmynt i det hela så bry dig inte om den (ca 10000kr/år) en tomt i en Stockholmsförort är miljonbelopp det handlar om.

MEN att praktiskt få en tomt styckad tar längre tid än ett par månader. (Har varit inblandad i ett par olika avstyckningar) Så ytterst tveksamt om det är klart till våren 2026. Ofta är det väntetider på 3-12 månader innan de ens börjar handläggningen. Sen ska det planeras in och sen fysiskt genomföras på plats, sammanställas, väntas på överklagandetiden gått ut och slutligen registreras. Så räkna med minst 6 månader. För oss tog det 15 månader senast vi gjorde det 2023.

Observera att för en ”nystyckad” tomt finns flera fasta ”papperskostnader” som trillar ut på olika sätt. Här är lite siffror utifrån min erfarenhet av Stockholms närområde. Vi budar på en tomt just nu så har ett par aktuella datapunkter att gå på.

Styckningskostnader 40000-60000kr skulle jag bedöma. (Gjorde en avancerad styckning 2023 som landade på ca 65000kr i Strängnäs) Kostnad kollas med Lantmäteriet MEN blir oftast bara en grov uppskattning de kan ge.

Gatukostnad (del i vägnät i kvarteret) 150000-300000kr. Osäker på om den går skjuta över till nästa ägare så den kan betalas först när den bebyggs. Kolla med plan/bygglovsenheten i kommunen.

VA 150000-250000kr kan betalas i förväg eller senast när man bygger. Alternativt att det krävs enskilt VA och då kan ”skarpa offerter” vara bra för att visa exempel på kostnader. Viktigt här är också hur dagvatten=regnvatten ska tas om hand. Blir olika kostnad om det får kopplas på kommunalt VA eller ska tas om hand på egen tomt. Kolla kostnaderna med kommunens VA enheten.

Elanslutning 35000-125000kr. Kolla med elNÄTägaren i området, syns vem det är på elnätsfaktura till huset idag (Ofta Vattenfall/Ellevio/EON)

Nybyggnadskarta. Kostnaden är nog <10000kr men lite beroende på kartunderlaget från styckningen kan man strunta i den.

Fiber 8000-25000kr. Olika vem det är om det finns. Kolla i huspaper eller fråga grannar.

Alla kostnader beror på de lokala förhållandena och hur ”förberett” det är. Så på tomtdelen med befintligt hus är alla dessa redan betalt.

Markförhållanden på tomten är alltid en ”osäkerhetsfaktor” så genom att betala/göra en geotekniskt undersökning (=provborra/sondera marken) så blir det tryggare för köparna vad de köper. En sån undersökning är nog 20000-75000kr. (Gjorde en billigt år 2001och då låg det då på 10000kr och gjordes då manuellt med sondstavar och belastningsvikter och inga maskiner inblandade) Eftersom ev pålning, sprängning osv lätt kan kosta 100000-500000kr och ev djup ner till berg kommer påverka vid t ex bergvärme eller egen brunn så finns det ett stort värde för köparna veta mer om marken.

RED ut i detalj vad byggrätten blir =hur stor hus får byggas, hur högt, antal våningar, får det finnas flera olika byggnader, prickad mark, får man bygga attefall + friggebodar fritt utöver det osv. Det här står ofta lite svårtolkat i detaljplanen men man kan alltid ringa plan/bygglovsenheten och be de förklara. Det kan tex stå max 150kvm enplan ELLER 120kvm tvåplan. Sen kanske extra fristående komplementbyggnad på 50kvm. ALTERNATIVT 1/10 av tomtens area osv. Sen UTÖVER det tillkommer oftast attefallsmöjligheter och friggebodar mm

MIN personliga tes är att det bästa är om det i försäljningsprospektet tydligt framgår så mycket som möjligt för att man tryggt ska våga buda max. Andra tycker det är dumt med för mycket eftersom många är oerfarna/lurar sig själv och glömmer räkna med vissa kostnader och budar då högre än de egentligen borde eftersom de köper en ”husdröm” snarare än inser att det även är ett projekt med specifika kostnader.

Så JAG tycker att det utöver den obligatoriska tomtkartan bör finnas med info om:

-lyft fram BRA saker som finns. Lättbyggd tomt, fin kvällssol, närhet till busshållplatser, närliggande promenadstråk, bra skolor, aktiva föreningar i närområdet, goda parkeringsmöjligheter, egen brunn för trädgårdsbevattning osv. Mycket självklarheter MEN en de mäklare missar ibland få med såna basala saker.

-Utdrag/länk till detaljplan PLUS exempel på/förtydligande vad man faktiskt får bygga.

-Geotekniska förhållnaden i marken.

-Kostnader för olika anslutningsavgifter =VA ink dagvatten, Gatukostnad, EL, Fiber de olika FASTA KOSTNADERNA.

-Behövs t ex pålning kan man gärna försöka uppskatta via t ex vad det kostade grannar, be om en skarp offert för ett visst hus osv MEN! Viktigt att skriva tydligt att det inte är en utfästelse vad det kommer kosta osv.

På så sätt UNDERLÄTTAR du för köparen att förstå och du SNABBAR PÅ processen för köparna att få fram det själv så de törs buda. En BRA mäklare bör ju tänka på att reda ut det här INNAN. Annars blir det gärna en utdragen process där köparna, alt Mäklaren måste kolla/gissa/inte kan svara på det.

För tomten vi budar på just nu så saknas en del info som mäklaren missat få med i prospektet/göra. Vilket säkert gör att vissa spekulanter missat det. I det här fallet ÄR alla avgifter redan betalda men framgår ingenstans i prospektet. Därmed hade många spekulanter själv ringt bygg&VA/planenheten på kommunen (som haft semesterstängt till häromdagen…) Så bara jag nämnde tomtadressen visste de i huvudet direkt vad som gällde =många har tydligen frågat om det nyligen.

5 gillningar

Wow! Vilket detaljerat och matnyttigt svar! Jag har redan ringt Lantmäteriet för att börja nysta i detta! STORT tack!

Mitt lilla tillägg till punkt 3 skulle vara att antingen riva eller åtminstone ansöka om rivningslov (typ 7 ksek kostnad) och få in ett fast pris på rivningen av det gamla huset med en jämn yta för nybygge. En tomt utan hus på som har en bra jämn yta är mycket mer attraktiv än en tomt med gammalt hus och osäkerhet kring rivninskostnader med eventuella eternit/asbest och andra problem/överraskningar i grunden som kan öka kostnaderna väsentligt.