Hur skulle du göra om du vore i mina skor – och varför;
Jag har (ensam) ärvt ett litet, äldre hus med en tomt som är tillräckligt stor för att stycka av, i en hyfsat attraktiv Stockholmsförort. Jag är nöjd med mitt nuvarande boende och har inte för avsikt att flytta in i huset. Jag har inga lån och en stabil ekonomi.
Huset har ett ganska stort renoveringsbehov (exempelvis så behöver dränering och byte av bergvärmepump göras relativt snart). Jag har råd att göra dessa renoveringar och fler som kan stå i kö. Jag tror dock att det är osannolikt att en potentiell köpare av fastigheten kommer vilja behålla det gamla lilla huset – sannolikt skulle en köpare stycka tomten, riva huset och bygga ett stort modernt hus där och det kommer att byggas ett stort modernt hus på den avstyckade tomten också.
Huset är för närvarande uthyrt till en bra hyresgäst som sköter om huset och betalar en bra hyra och hen vill bo kvar i minst ett halvår till. Jag har inga barn och har inte bråttom att få in pengar utan vill hitta den lösning som sannolikt ger störst avkastning långsiktigt. Jag kommer att få en stor skatteavbränning eftersom jag har ärvt huset, aldrig har bott i det och inte har för avsikt att bo i den (investerings-)lägenhet som jag skulle köpa i dess ställe heller.
Jag vacklar mellan olika scenarion;
-
Stycka tomten så att styckningen träder i kraft efter årsskiftet (för att minimera tiden med hög fastighetsskatt för en obebyggd tomt som den avstyckade tomten kommer att vara. Lägga ut tomten till försäljning på våren så att köpare ser hur fin tomten är och de bygger sannolikt ett hus där som kanske är klart ca 1 år senare. Då kan jag sälja tomten med det gamla lilla huset på, den som köper den tomten med huset på ser vilket (nybyggt) hus den får nära inpå sig och slipper ha en ful byggarbetsplats nära sig. Förhoppningsvis ökar fastighetspriserna så att när jag säljer huset med tomten (kanske sommaren 2027) får jag ut mer än om jag säljer allt typ våren/sommaren 2026. När nuvarande hyresgästen flyttar ut är det en ful omgivning tills det nya huset är byggt, jag hyr ut villan till ett lägre pris till annan hyresgäst för att ha någon som tittar till det och täcker utgifter för el/vatten/avfall/försäkring samt buffert för olika saker som slits ut eller går sönder.
-
Jag säljer hela tomten som avstyckningsbar fastighet. Köparen kan välja om den vill ha en av de största tomterna i området eller själv stycka av direkt eller i framtiden och så välja vem hen säljer till. Jag tar kapitalet och investerar det i en ägarlägenhet som jag hyr ut.
-
Jag styckar av tomten så att jag har två tomter strax efter nyår och lägger ut dem till försäljning vid samma tillfälle, i slutet av våren eller början av sommaren 2026. Troligtvis köper jag en ägarlägenhet för pengarna och hyr sedan ut denna ägarlägenhet.
-
Ska man vänta längre tid med att sälja och kanske t o m investera i sådant som ny köpare nog inte vill ha (men ger högre hyresintäker) och räkna med att fastighetspriserna går upp så pass mycket att fastigheten ökar så mycket i värde att även investeringar ett hus som eventuellt kommer att rivas äts upp av värdeökningen?
-
Något annat smart du kommer på som jag inte har tänkt på?
Jag är inte fysiskt stark eller praktiskt lagd så att flippa bostaden känns inte aktuellt och att hyra ut en ägarlägenhet med hyfsat centralt läge känns mer som något som jag skulle klara av att hantera på lång sikt än att ägna mig åt dränering, fönsterrenoveringar, relining och annat som är arbetsintensivt där man bör vara praktiskt lagd.
Tusen tack på förhand för er input!