Värdera arrendetomt eller ge upp?

Denna skogstomt har arrenderats av en släkting i ca 40 år, På tomten står en enkel stuga med kök och kammare. Det finns en borrad brunn för sommarvatten och el är indraget, utedass. Tomten är på ca 2000m2 enligt avtalet och ligger mitt på en större obebyggd skogsfastighet som enda byggnad.

Nu ska det införas kommunalt VA i grannskapet och då drogs denna stuga med i det projektet och det går inte att överklaga, man har redan startat projektet, det är även beslutat att det är husägaren och inte jordägaren som ska stå för VA kostnaderna som just nu ligger på ca 350 000:-

Nu är släktingen sjuklig och kommer inte någonsin att kunna nyttja stugan igen så nu står vi i smeten och vet inte riktigt hur vi ska agera. ( En annan släkting har fullmakt att fullt ut förvalta )

Att lägga ut 350 000 på en anläggning på en tomt släkten inte äger är knappat en option.
Det är dessutom helt obegripligt till vad detta VA ska anslutas för idag finns inget sådant så det blir en oanvänd punkt i backen som drar schablonkostnader oavsett noll förbrukning.
Att sälja stugan nu med kommande VA kostnader är väl också svårt om den inte mer eller mindre skänks bort.

Om stugan ska finnas kvar i släkten med kommande utgifter så känns det som att tomten bör ägas, antigen för kommande generationer eller för att säljas som en komplett fastighet.
Det är ganska givet att när tomten väl har VA, el och stuga så är priset ett helt annat än idag.

Alternativet är att ge upp och i princip ge bort stugan eller riva den.

Jordägaren är nog inte omöjlig till affär, hen är relativt ny och har inte investerat i brunn eller el.
Frågan är vad det skulle kosta att få tomten avstyckad med ovanstående parametrar i beaktande.
Sist en liknande men obebyggd tomt dock utan el såldes var för 6 år sedan och 100 000:-

Förstår att priset avgörs av jordägaren i slutänden, och att det kanske mer är situationen som sådan och hur man ska agera som är frågan, det hela är mest olustigt och känns lite som att sitta med svarte Petter medan jordägaren plötsligt fått alla ess.

4 gillningar

Du bör beakta att själva avstyckningen har en kostnad, alltså utöver kostnaden för marken.

Kostnaden för själva utstyckningen är i förhållande till det du skriver ganska stor.

Även om man i geografin bara styckar ut en fyrkantig rektangel kan det administrativa arbetet att reda ut servitut, fastighetsgränser, rättigheter mm ta sin tid. Sen tillkommer själva fältarbetet där man ibland först behöver reda ut befintliga rågångar mot angränsande fastigheter innan man kan sätta ned de fysiska tomtmarkeringarna för den nya fastigheten. Har genom åren varit inblandad i ett par olika styckningar. Det är processer som ofta räknas i år snarare än månader innan allt är klart.

Jag skulle räknat med 30000-40000kr för att bilda en egen fastighet.

Sen tillkommer alltså kravet på VA-anslutning kostnad 350000kr.

Utifrån din beskrivning är själva byggnaden/stugan knappt värt något alls även om el finns indraget.

Tomten ligger “mitt på en obebyggd skogsfastighet”

Sen skriver du att en obebyggd liknande tomt utan el såldes för 100000kr för 6 år sedan.

Sen vill markägaren så klart ha betalt för den mark de säljer om ni vill köpa den. Skulle den nya fastigheten vara klart mer värd som komplett fastighet lär nog markägaren också villa ha betalt för att sälja marken i förhållande till det.

Väger man ihop allt finns det nog inte någon större ekonomisk vinning på att dra igång en process för att stycka ut den om ni inte vill behålla den av andra skäl.

1 gillning

Det skulle inte förvåna mig om det kostar betydligt mer. Lantmäteriet anger själva att en avstyckning kostar 50-100 kkr i ett enkelt/vanligt fall, ibland betydligt mer. Och det tar som du påpekar tid. Vår avstyckning tog över två år.

En tanke är att försöka köpa hela skogsfastigheten.

Gjorde själv en komplicera avstyckning i Strängnästrskten 2023. 3 fastighet inblandade, servitut, fornlämningar och strandskydd. Två besök av mättekniker på plats. Slutade på 65175kr. Tog 15 månader från inlämnad ansökan tills klart.

Det är ingen avancerad avstyckning som kräver svåra utredningar.
Att köpa hela skogsfastigheten är inte aktuellt 80ha dessutom.

De stugor dom finns i grannskapet går för 1,3 till 4 miljoner där några i princip är en trälåda från -57 med grannar intill.

Om tomten är friköpt och VA framme till tomtgräns så är nog inte en miljon eller mer orealistiskt som huset ser ut idag då läget är trevligt enskilt med sjöutsikt i vissa lägen.

Det spelar ingen roll. Jag har själv styckat av en mindre tomt med skogsmark. Avstyckningen kostade mer än marken. Så blir det kanske inte i ditt fall men att någon ska komma ut kostar en slant.

Visst är det lite skevt, en myndighet vi är tvingade att använda och så dessa sjuka prisbilder och väntetider…
Jag har haft med dom att göra i flera fall i andra ärenden/samfälligheter de senaste 20 åren och jag är inte imponerad.