Chans att köpa en lada med lite mer tomtmark. Värt det?

Hej!

Vi har köpt ett hus på landet. Det är en gammal gård från 1800-talet, med ett par tillhörande mindre byggnader på tomten.

Tidigare var fastigheten en del av en större gård, med har någon gång styckats av. Vår fastighet är på ca 4000 m2 och består alltså av hus och gräsmatta. Fastigheten ligger som en ö, mitt i storbondens mark på många hektar.

Jag hörde från den tidigare ägaren att storbonden var intresserad av att sälja ladan som ligger precis intill vår tomt. Den tidigare ägaren hade tackat nej, men hänvisat till att vi som köper kanske är sugna. Ladan känns ganska naturligt som en del av vår fastighet, men är alltså avstyckad sedan länge. Har själv inte fått den formella frågan ännu, men förstår att den nog kommer även till mig.

Ladan är i behov av en del upprustning, taket har sett bättre dagar. I övrigt känns den helt okej.

Mina tankar är så här: OM jag ska överväga ett köp, hade jag velat köpa till lite mer tomtmark. Inte mycket, men kanske tillräckligt för att komma upp i kanske 1,5-2 hektar, utifrån hur jag ritar på kartan. En del av detta är skog, och när jag läser på lite så verkar det som att ett rimligt uppskattat värde på marken kan vara runt 150k, mellan tummen och pekfingret. Det vill säga, om storbonden skulle gå med på det. Och så kan vi leka med tanken att de skulle säga 100k ytterligare för ladan.

OM de går med på det, och de vill ha 250k för hela alltet, så tillkommer ändå ytterligare kostnader:

• Avstyckningskostnader. Nånstans mellan 60-80k får jag räkna med.
  • Reparationer. Taket måste vara tätt. Det skulle säkert gå på ytterligare 150k för att lösa det.

Så nästan en halv miljon kronor, i min gissning. För något som jag hade gillat att ha, men inte har några inkomster från.

I förlängningen skulle det dock säkert höja värdet på vår fastighet. En vacker dag kommer även vi att sälja, men vi hoppas kunna bo där i 30-35 år innan åldern säger stopp.

Ekonomiskt skulle vi kunna lösa det utan större bekymmer. Det är pengar som då INTE kommer växa på en indexfond eller liknande, men som skulle kunna bli en fårhage, ved till kakelugnen och liknande. Det hade köpt livskvalitet - och det är kanske just det pengarna ska gå till?

Nu blev detta onödigt långt, men hur skulle ni andra tänka kring det här?

1 gillning

En tanke som kom upp. Om ni köper loss ladan och lite mark och fixar taket. Tror ni att ni skulle kunna hyra eller arrendera ut den delen, för att täcka lite av kostnaderna?

Tänker att marken kan kanske passa för bete eller dylikt och ladan till förvaring av fordon eller båtar.

1 gillning

Så har vi det, hyr ut delar av ladan till bilar, båtar, förråd etc.

4 gillningar

Jag tycker du har tagit med de flesta kostnader och har bra koll. Men det kommer nog till flera, som att fixa ladans fasad eller elsystem.

Det finns på rak arm flera potentiella inkomstkällor från en lada, beroende på hur den ser ut:

• Vinterförvaring husvagnar
  • Festlokal bröllop
  • Enklare bilverkstad?

Sen skulle jag vilja varna lite på en av punkterna:

Det är inte säkert alls. Trenden är snarare att varje jordbrukare brukar mer mark, då går det åt färre lador. Dessutom ligger ladan på en separat fastighet.

1 gillning

Du måste ju inte betala 500 tkr bara för att köpa något som kostar 100 tkr…

Förstår inte utifrån ditt resonemang varför 1,5-2 hektar blir så mycket bättre än bara ladan+fastighet?

Jag skulle värdera att ha rådighet över marken runt omkring mig om jag bodde på landet för att själv kunna bestämma om det t.ex. ska styckas av tomter för nya bostäder. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja betala avstyckningskostnader+150 tkr för att reparera en lada jag inte behöver. Alternativet att ta över ladan men vara fine med att den förfaller finns inte?

1 gillning

Jag skulle köpt. Vår grannmark/lada på landet (fritidshus) såldes för några år sen och nya ägaren har börjat ställa diverse anskrämliga pryttlar där. Ångrar verkligen att vi inte köpte för att slippa se skiten.

Har du kollat möjligheten att hyra ut ladan som förråd? Typ husvagn/båt om den är tillräckligt stor. Eller nån förening som behöver förvara lite grejer. Ger säkert inga stora pengar men kanske något.

7 gillningar

Något jag hade undersökt är om det finns eternit/asbest i taket på ladan. Inte helt omöjligt. Det kan höja kostnaden ganska rejält om det måste hanteras.

5 gillningar

Bor man i hus på landet vill man ha kontroll över närmiljön- köp ladan!

4 gillningar

I min värld handlar det om ifall det går att trycka in två hästboxar i ladan samt möjligheten att göra en hästhage. Finna det samtidigt möjligheten att rida i en närliggande skog, kan ett köp bli rena bingovinsten.

Visserligen är inte denna typen av fastigheter lika attraktiva som för några år sedan, men “hästgalningar” finns det fortfarande gott om. Jag har själv funderat i dessa banor, men tvekar eftersom jag är i äldsta laget för ett nytt projekt.

4 gillningar

Jag har fått lära mig av diverse hästägare i bekantskapskretsen att många gamla lagårdar och lador har för låg takhöjd för moderna stallkrav för hästar från Jordbruksverket. Viktigt att man kollar upp det så att man inte åker på att sänka golven, det kan bli ett lite större projekt än man tänkt sig.

2 gillningar

Utan tvekan hade jag köpt det. Bor själv på en avstyckad gård med byggnader vi hyr ut . Det är en bra inkomst, täcker våra boendekostnader. Och helt klart är det ett plus den dagen ni ska sälja. Lycka till.

Helt rätt påpekade! Det var därför som jag skrev “ifall”.

1 gillning

Allt handlar om hur “ladan” ser ut. Är det gammalt eternittak, är stommen ok? Vad är det för botten? Fasaden?
Är det ström i ladan, och därmed ok ström så det inte är gamla tyglindade kablar och drängadödaruttag (Semko 17 uttag) osv osv.

Och vad är marken runtomkring verkligen värd? Det är inte heller bara att köpa sådant som är registrerat som odlingsbar mark och göra om till tomt.

Vi försökte få loss 3000 kvm obrukbar backe som ingen vettig bonde skulle kört en traktor och redskap genom (av självbevarelsedrift pga lutningen) som är en del av en fälad som tyvärr är reggad som odlingsmark men bara duger till bete. Tvärstopp hos LS. Varenda spadtag jordmån är numera skyddat i händelse av atomkrigkris…

Det är släktmark. Tro inte att du äger marken. Du hyr den bara av STATEN. Vänta tills man hittar en utrotningshotad pungskvätta i skogen…

Så undersök möjligheterna först. Bönder brukar inte ha bråttom… Och de brukar VERKLIGEN inte vilja skiljas åt från sin mark :slight_smile: Det är ju genom att köpa på sig man blir “storbonde” och då kan det vara psykologiskt svårt att sälja av mark…

Edit: Skall jag vara ärlig hade jag inte betalat för ladan. Avstyckningen, ja. Det är ju ett ägarbyte. Men du gör egentligen bonden en tjänst om han slipper sköta om ladan som han egentligen inte behöver eller vill lägga tid på.

Han kan inte heller bara strunta i den och låta den ruttna upp om den ligger så nära ert hus att det närmar sig hemfridszonen.

5 gillningar

Hästmöjligheten kan öka värdet på er fastighet enormt. Hästmänniskor är som galningar som vunnit på lotto :slight_smile:

Sedan skulle jag själv köpa det för att skydda utsikten min. Om bonden vill göra sig av med det och ni inte tar det så är det möjligt att Kalle folkracemekaniker behöver ett ställa att förvara skrot på, det är inte en trevlig syn.
Ej heller en förfallen byggnad som det lätt blir ta det från en som bor i obygden och sett alltför många av dem. Visst att kommunen kan ge vité om det ser ut som en skräckfilm men det brukar inte ändra på någonting du har fortfarande skräpet utanför ditt fönster.

Om det är el till ladan kolla upp vart det går, är det eget abonnemang osv. Kan innebära en kostnad att ha med i kalkylen om inte annat för att pruta mot bonden.

1 gillning

ta tomtarealet for värderingskostnad. ladan värt noll. klart.

1 gillning

Mindre gårdar som gemene man har råd med är som kattmynta för hästmänniskor. Marknaden för mindre gårdar är betydligt bättre än för stora gårdar. Om det kan bli en mindre hästgård av det så hade jag övervägt att köpa mark+lada.

Tack för alla svar! Många intressanta synpunkter och vinklar på ämnet.

I ladan finns redan ett stall, det har bedrivits en småskalig hästverksamhet tidigare av förra ägarna. Det är ett litet antal boxar, och det är lågt i tak, så det skulle inte passa för fullskaliga hästar av idag. Intill ladan finns en hage där det brukar gå kor ett par månader om året.

El och vatten är indraget, från vår fastighet. Kostnaden är väldigt liten, användningen är så låg.

Jag är inte extremt brydd över att det måste göras vinst. Har länge haft en dröm om att äga lite skog - i benämningen LITE. En hektar hade funkat jättefint för mig, eller ens bara en liten dunge på 1000-2000 m2. Inte för att ha ett skogsbruk på, utan mest för att veta att jag äger ett gäng träd. Tillräckligt för att motivera en motorsåg. Doften av färskkapat trä, egenkluven ved på vintern… sånt gör mig varm i själen att tänka på. Thailandsresor lockar inte, att svettas på egen tomt gör det däremot.

Det var en spännande vinkel om att det skulle kunna vara en tjänst för bonden om man tar över ladan med det underhåll det innebär. Marken är deras släkt sedan generationer, liksom fastigheten vi äger. Det är deras släktingar som bott i huset för länge sedan. Den aspekten gör att vi hade tyckt det varit trevligt om gården “blivit hel” igen med ladan, samtidigt som de kanske ser det som helt otänkbart att göra sig av med mer mark än vad ladan står på. Typ.

Att hyra ut något har jag funderat på också, fast jag tror att vi husvagn skulle ta upp stor del av den lediga ytan. Att arrangera stallplatser är jag lite tveksam till efter mångas skräckhistorier om krångliga och knepiga hästmänniskor… :slight_smile:

Som sista svaret skrev, tomtarealen som värderingskostnad. Den tanken gillar jag absolut. Det skulle hålla nere salukostnaden och därmed frigöra pengar för reparationer.

Tack för alla era svar! De har gett mig en hel del att fundera över!

4 gillningar

En sak till - om det handlar om att ändra var gränsen går mellan din mark och grannen så tror jag det är en fastighetsreglering ni ska göra, inte en avstyckning. Jag tror fastighetsregleringar kostar mkt mindre än avstyckningar… Om bonden aktivt vill bli av med ladan kanske han är ok med att dela avgiften för fastighetsregleringen?

Hade jag varit bonden hade jag aldrig sålt ngn mark, bara ladan. Hade jag varit TS hade jag köpt ladan med eller utan mark för att undvika att få en ruin till granne och för att öka värdet på min egen fastighet. Lador kan användas till mkt kul, inte bara för uthyrning eller hästar! Vad sägs om att ordna stor midsommarfest i lada med logdans? Pingisbord och darttavla regniga dagar? Min svärmor isolerade en bit och ställde upp vävstolar. Parkering av en egen båt, veteranbil, husbil, traktor, åkgräsklippare mm som man inte vet om än att man kommer köpa i framtiden. Förvaring av byggmaterial för framtida renoveringar. Inreda ett mysigt gästrum. Etc etc.

Med vänlig hälsning,

F

Första frågan är om du har hopp och lek pengar att lägga på att köpa, reglera fastigheten, renovera och underhålla ladan. Den andra frågan är om du tycker att det är roligt med att pyssla om en lada och har hobbies där en lada är praktiskt.

Det är nästan säkert att du kan få mer avkastning på börsen men om du är road av byggnadsvård och med tanke på att det finns el och vatten i ladan så går det säkert att använda och hyra ut som festlokal eller kanske som airbnb under sommaren.

Hade de varit jag som haft möjligheten så hade man köpt både ladan å marken till… De beror på att jag skulle använda ladan till mina hobbys…