Hej!
Vi har köpt ett hus på landet. Det är en gammal gård från 1800-talet, med ett par tillhörande mindre byggnader på tomten.
Tidigare var fastigheten en del av en större gård, med har någon gång styckats av. Vår fastighet är på ca 4000 m2 och består alltså av hus och gräsmatta. Fastigheten ligger som en ö, mitt i storbondens mark på många hektar.
Jag hörde från den tidigare ägaren att storbonden var intresserad av att sälja ladan som ligger precis intill vår tomt. Den tidigare ägaren hade tackat nej, men hänvisat till att vi som köper kanske är sugna. Ladan känns ganska naturligt som en del av vår fastighet, men är alltså avstyckad sedan länge. Har själv inte fått den formella frågan ännu, men förstår att den nog kommer även till mig.
Ladan är i behov av en del upprustning, taket har sett bättre dagar. I övrigt känns den helt okej.
Mina tankar är så här: OM jag ska överväga ett köp, hade jag velat köpa till lite mer tomtmark. Inte mycket, men kanske tillräckligt för att komma upp i kanske 1,5-2 hektar, utifrån hur jag ritar på kartan. En del av detta är skog, och när jag läser på lite så verkar det som att ett rimligt uppskattat värde på marken kan vara runt 150k, mellan tummen och pekfingret. Det vill säga, om storbonden skulle gå med på det. Och så kan vi leka med tanken att de skulle säga 100k ytterligare för ladan.
OM de går med på det, och de vill ha 250k för hela alltet, så tillkommer ändå ytterligare kostnader:
- Avstyckningskostnader. Nånstans mellan 60-80k får jag räkna med.
- Reparationer. Taket måste vara tätt. Det skulle säkert gå på ytterligare 150k för att lösa det.
Så nästan en halv miljon kronor, i min gissning. För något som jag hade gillat att ha, men inte har några inkomster från.
I förlängningen skulle det dock säkert höja värdet på vår fastighet. En vacker dag kommer även vi att sälja, men vi hoppas kunna bo där i 30-35 år innan åldern säger stopp.
Ekonomiskt skulle vi kunna lösa det utan större bekymmer. Det är pengar som då INTE kommer växa på en indexfond eller liknande, men som skulle kunna bli en fårhage, ved till kakelugnen och liknande. Det hade köpt livskvalitet - och det är kanske just det pengarna ska gå till?
Nu blev detta onödigt långt, men hur skulle ni andra tänka kring det här?