Har en liten fundering gällande vår nuvarande boendesituation. Vi sålde i våras vårt gamla boende för att det började bli för litet och för att vi fick möjlighet att hyra ett nybyggt hus på 100 kvm av svärföräldrarna.
Sålde gamla bostaden till en vinst på strax över en miljon. Dilemmat nu är om vi ska fortsätta hyra huset eller om vi ska höra oss för om vi får köpa det av dom.
Vi trivs hur bra som helst men samtidigt känns det som att det kan bli lite litet om/när vi vill skaffa ett barn till. Är heller inte jättesugen på att betala in skatten från försäljningen av förra bostaden, så att köpa huset gör ju att vi kan göra uppskov och skjuta in dom pengarna i bostaden istället.
Eller är det helt enkelt bättre att bara fortsätta hyra det och ha pengar redo när det blir dags att köpa större?
Kan ni köpa loss det och det är en bra affär för er så hade jag gjort det.
Att betala den skatten längre fram i livet är väl att föredra, i alla fall enl. mig.
Dom byggde det för att dom fick tomten till ett kanonpris och svärfar kan inte sitta still och behöver konstant något projekt. Men deras grundtanke från början var att vi skulle bo där.
Men sambon var lite skeptisk då hon tycker det kommer bli för litet i framtiden och det ligger en bit ut på vischan mot där vi bodde innan, så vi bestämde oss för att hyra det tills vi antingen bygger eget med hjälp av svärfar eller hittar ett hus.
Men nu efter att ha bott in oss i ett halvår trivs vi alla inblandade kanon. Ska tilläggas att svärmor och svärfar bor på samma gata ca 200 meter bort så helt kanon med barn/hundvakt osv. Jag tror även att deras tanke i framtiden kan vara att flytta in i det huset och att vi då kan köpa deras som är större