Hyra ut befintligt obelånat hus i väntan på en bättre marknad, eller sälja direkt?

Efter det senaste avsnittet om amortering undrar jag hur ni på forumet ser på att köpa ett till hus samtidigt som man behåller det nuvarande.

Jag har nyligen köpt ett hus i ett eftertraktat läge i en relativt stor stad, och huset är i hyfsat skick. Det är byggt på 60-talet, och även om det är bekvämt för familjen tror jag det finns en del som fortfarande behöver fixas, t.ex. att byta el i hela huset eller renovera köket. Huset ligger bra till geografiskt vilket bidrar till större delen av dess värde. Själva huset är litet medan tomten är stor.

Det finns inget lån kvar på fastigheten. Men efter inflyttning känner jag att huset inte motsvarar mina förväntningar; jag gillar det faktiskt inte. Jag känner att det kanske var ett felaktigt köp och jag känner stark ånger.

Nu har jag sett ett annat objekt till salu inte långt ifrån. Läget är ungefär lika bra, och det har alla de egenskaper jag önskar att mitt nuvarande hus hade. Det nya huset är liknande i pris, ålder och storlek, men det har garage, solpaneler och andra funktioner som jag uppskattar.

Jag tror inte att det vore klokt att sälja mitt nuvarande hus direkt. Jag har dock pratat med mäklaren, och planen är att se om det dyker upp någon intressent som är villig att betala det pris jag önskar. Om inte, funderar jag på att hyra ut det tills en köpare med rätt bud kommer fram. Jag tror inte att jag får det pris jag vill ha om jag säljer direkt. Jag har gjort en enkel kalkyl, och om jag hyr ut kan hyresinkomsterna täcka lånet för det nya huset samt underhållskostnader. Det nya huset kan även generera vinst eftersom det har solpaneler som kompenserar eldriften och en hyreslägenhet.

Tror ni att det är en bra idé att äga två fastigheter just nu? Många äger ju en sommarstuga som endast används under sommaren och som inte ger någon inkomst. I mitt fall räknar jag med att mitt nuvarande hus skulle generera intäkter, medan jag väntar på att sälja det till rätt pris med hjälp av mäklare.

Har ni några råd i den här situationen? Skulle ni överväga att köpa en andra fastighet på dagens marknad?

2 gillningar