Köpa nytt hus genom bolån eller?

Hej till alla. Jag behöver lite synpunkt om jag tänker rätt. :slight_smile:

Jag är 42, utan barn med mig och helt skuldfri med bra lön och låg livsutgifter.

Idag bor jag i hus som jag köpte för 5 år tillbaka för 350 000 i Värmland. Det är en gammal hus från 1930 talet som jag under tiden har renoverat, bytt alla fönster och målade putsad fasad, gjorde lite arbete på interiör osv så nu huset ser jätte fint. Pga livs situation pga utländsk skilsmässa har jag köpt huset genom bolån men annan person har stått på lånen. Men det lån har jag avbetalat och huset står nu 1/1 på mig. Alla reparationer och renovering har jag betalat själv med pengar som jag själv sparade och del med vanligt bank lån. Den som jag saknar med huset är garage som kostar att bygga minst 100k och den också jag måste betala med vanligt lån.
Nu fick jag frågan att köpa hus som är 25år yngre än min i samma gatan som har bra plan lösning, varmt + kalt garage, också fjärrvärme som min hus. Plus de vill sälja huset med allt inredning, alla maskiner och verktyg i garage osv. De vill 550 000 sek för den hus.

Så nu kommer jag till korsning vad är smart att göra.

Jag tänkte att köpa den nya huset genom bolån själv och eventuell alla framtidens renoveringar (och den huset kräver inte mycket jämfört med min nuvarande) låna genom bolån. Om jag räknar bra månads utgifter för lån skulle blir 2500sek. För mitt hus finns flera som är intresserad att köpa och tror att idag jag kan få minst 600 000.

Vad att göra med mitt nuvarande hus? Sälja och investera pengar i index eller behålla huset och hyra. Eller något tredje :slight_smile:

Vet inte om jag vill hela mitt arbetslivet bo där men vill gärna där spendera mitt fritid och pension.

Hoppas att jag kan få åsikt av mer erfarna.
tack i förhand

1 gillning