Köpa loss tomt eller inte?

Vi bor i en villa i Malmö på en tomt som inte är friköpt, så vi har tomträtt och betalar tomträttsavgäld till Malmö Stad. Avgälden är 3% årligen av 65% av taxeringsvärdet 2022. Marken var då taxerad till 1.5 miljoner så vi betalar ca 2400 kr i månaden. Detta löper i en tioårsperiod så nästa gång avgälden höjs är 2032.
Vi kan också när som helst köpa loss tomten för 65% av det nuvarande taxeringsvärdet. Dock har taxeringsvärdet ökat till 2 miljoner, så vi kan köpa loss för 1.3 miljoner.

Nu kommer stora frågan, är det värt att köpa loss?

De två stora anledningarna att köpa loss är nog 1) undvika osäkerhet i om reglerna skulle förändras 2) för att tillfredställa framtida köpare, de flesta hus som säljs har friköpt tomt.

Vi har nog med pengar för att köpa loss utan att ta lån på huset. Men ur ett ekonomiskt perspektiv har jag väldigt svårt att motivera friköpet med tanke på den alternativa användningen av pengarna där jag hade kunnat fortsätta ha dem investerade och få avkastning.

Försäljningsvärdet på huset (som är värderat kring 5.5 miljoner) tror jag verkligen inte ökar med 1.3 miljoner för att tomten är friköpt. Och visst, någon gång i framtiden kanske huspriserna har ökat så att denna mellanskillnad har nått 1.3 miljoner, men vid den tiden hade pengarna kanske hunnit dubblas på börsen.

Jag tänker också att vid en försäljning kan det mycket väl finnas en grupp av köpare som föredrar att köpa ett hus med lägre pris även om där är en extra månadskostnad.

Vad tror ni, tänker jag rätt? Kan någon motivera att köpa loss tomten?

Hej!

Jag tror inte ekonomiskt att det går att motivera. Själv skulle jag dock aldrig köpa ett hus på arrendetomt.

Om situationen känns som lose-lose dvs du gillar inte arrende men gillar inte heller att låsa pengarna, kanske ett alternativ är att flytta till friköpt hus i samma område?

Om husen med arrendetomt generellt sett inte säljer för 1,3 Mio lägre an liknande hus med friköpt tomt så hade jag nog inte köpt loss.
Man kan titta bakåt i försäljningsstatistiken.
2032 är om 6 år. Ni kommer kanske ändå vilja flytta ngn gång?
Vidare kommer kommunen inte kunna höja arrendeavgiften hur mkt som helst.
Så jag hade nog inte köpt loss.

Jag hade köpt loss på en gång. Regler kan ändras väldigt fort.

3 gillningar

Tror många skulle filtrera bort er typ av bostad på hemnet och liknande. Tror det kan vara en riktig dold bov att färre dyker upp på visning och ger sämre betalt

3 gillningar

Kan ni köpa loss och ta lån för att sedan baka in det i bolån?

Jag hade aldrig köpt en arrende tomt, men samtidigt finns de som ser 1Mkr lägre i priset även om arendeavgift tillkommer.

Ska du bo kvar i all framtid, köp loss och ta det som lån, blir ju ungefär samma kostnad per månad. Jag hade mått bättre av det, men mest en känsla.

Bostadsmarknaden är väldigt lokal. Ner på minsta gata i princip.

I det område som jag följer är rekommendationer genomgående från mäklare att inte köpa loss tomträtten.

Prisskillnaden mellan tomträtt och ägande är märkligt nog inte så stor att det motiverar ett friköpande av tomten.

Vad säger mäklarna i ditt område?
Tomträtter ligger ofta i kluster. Att sticka ut och vara friköpt i ett sådant område tror jag inte alltid är positivt när man skall sälja. Som du säger kan en del spekulanter uppfatta huset som ”dyrt”.

Men ovan sagt skulle jag själv aldrig köpa tomträtt. Går inte ens på visningar av dessa objekt.

Bjud hem ett par mäklare för värdering, och se vad de säger om friköpt vs tomträtt.

Mycket av värdeökningen ligger i läget och därmed tomten så är man långsiktig så är det nog bättre att köpa loss.

1 gillning

Hej!

Bor idag på tomträtt och har nyligen diskuterat friköp av tomt med lokal mäklare som menar att värderingen (enligt honom) skulle öka med ca 200 000 kr. Priset för friköp just nu är 1,3 mnkr vilket gör det hela till en dålig affär för tillfället men vem vet, kanske är det en bra investering på mycket lång sikt. För egen del lutar det snarare mot att flytta till hus med friköpt tomt i närområdet istället för att köpa loss - tänker att den miljonen ger mig mer på så vis. Men det är ingen lätt fråga - särskilt inte om man trivs väl där man för tillfället bor.

Tack för alla svar!
Det låter som om nästan alla är överens om att givet situationen vi är i, är det inte värt att köpa loss.
Och det har jag också landat i.

Det verkar också som att alla är ganska överens om att ni själva aldrig hade satt er i vår sits. Men man ska komma ihåg att när vi köpte huset var det det enda huset i området vi hade råd med (inte bara pga tomträtt). Så jag hoppas det finns den typen av köpare i framtiden med.

Argumentet att utöka bolånet för att köpa loss tomten för att ränteavgiften blir på ungefär samma nivå som avgälden har jag svårt att köpa, eftersom ett lån måste man betala tillbaka till banken någon gång, men det måste inte jag i tomträttsläget.

@ErikJ Mäklaren sa i stort sett: ska ni sälja snart köp inte loss, ska ni bo länge köp kanske loss. Men att t.ex. lägga pengarna på att inreda källaren är en bättre investering.

@r1985 Låter som ni är i ungefär samma sits. Varför inte bara leva vidare med tomträtt? Tror inte du att mellanskillnaden i försäljningsvärde mot ett annat hus som du slipper betala om du bor kvar, investerat på börsen ge dig mer avkastning än tomträttsavgälden är? :slight_smile:

p.s. Vi älskar vårt hus. Flytta gör vi bara om vi hittar ett nytt hus som vi älskar :slight_smile:

Hej - jo, jag tror också det. Enda negativa skulle väl potentiellt kunna vara att ett hus med tomträtt värderas ner på sikt vilket i så fall skulle slå mot en den dagen man flyttar?

Vad säger mäklare om ev. försäljningsvärde med 2400 kronor lägre driftskostnad per månad?

Som boräntorna ser ut idag borde det ge ungefär 1 miljon extra i lån för en köpare av ert hus. Förutom att ni sannolikt får fler spekulanter.