Vi har fått erbjudande att köpa loss vår tomträtt med 20% rabatt, dvs 360 tkr. Vi har lån på 2,8 m med 4,7% ränta. Huset värderas i nuläget till cirka 3,5 m. Vi betalar 600 kr i månaden för tomträtten just nu. Efter sommaren kommer dock priserna att justeras av kommunen.
Vad hade ni gjort? Vi har något ansträngt ekonomi just nu.
Jag antar det inte är i en storstad men vi blir på tomträtt som inte går ut på ett tag men när den gör kommer årskostnaden bli drygt 25000. Hade någon lagt 100000 för ett gång år sedan när tomten värderades väldigt lågt hade vi sluppit motsvarande 650tkr i lånekostnader i utgifter.
Tomträttens pris baseras utifrån taxeringsvärdet så när det går upp kommer kostnaden eventuellt explodera
Med dagens räntor och amortering medräknat av ökade lånedelen så kommer ni gå fram att idag betala 7200kr/år till att betala 20000 per år.
Av dessa 20000kr får ni tillbaka runt 425kr per månad om ni jämkar(eller 5000kr som klump på skatten).
Så situationen innan höjning från kommunen är att ni betalar ca 7500kr mer per år.
Denna skillnad kommer krympa när räntorna går ner och avgiften till kommunen går upp. Förmodligen så kommer ni till en början betala, killgissat, 4000kr mer per år om ni får en höjning med 200-300kr per månad. (Går räntan ner enligt prognos till runt 3,5% ut till konsument landar er kostnad på ca 1000kr/mnd/12000kr/år) Det är med andra ord ingen direkt kostnadskillnad kortsiktigt, men ger ett stort värde långsiktigt och bättre boendekonomi och kostnadskontroll.
Men det absolut viktigaste. Er bostad blir värd mer, lättare att sälja, och ni slipper en framtid där det kanske inte går att köpa loss marken från kommunen. Då har ni sämre utveckling på er fastighet än dem som köpt loss, och ni kommer också ha högre löpande kostnader som ni inte kan påverka.
Får ni ihop er budget, vardagsekonomi och är villiga att räkna med en konsumentränta på 3,5% till december så kommer det bli en riktigt bra affär för er på sikt. Framförallt som kommer ni inte tappa värdeutvecklingen som era grannar får och göra ert hus svårsålt om det står mot andra i området.
Det är ju redan TSs tomt, om än med tomträtt, ingen annan kan köpa den.
Frågan är om rabatten är 360’, eller priset är 360’.
TS betalar 7200 per år i tomträtt, det motsvarar ett lån på 144’ med 5% ränta (utan avdrag).
Som tomträttsinnehavare kan man alltid köpa tomten, frågan är vad priset blir efter höjningen.
Tack allihopa!
Priset på tomträtten är 360 tkr. Jag har inte så bra koll på taxeringsvärde och hur mycket det kan gå upp efter sommaren. Men det blir nog ett köp gissar jag.
Är det helt säkert/troligt att du har möjlighet köpa ut vid ett senare tillfälle med samma rabatt eller större rabatt om du inte gör det nu?
Hur är skillnaden i värdering/försäljning av hus med köpt/arrende tomt?
Hur länge löper nuvarande arrende av tomten och vad är troligt avgift efter nästa ändring?
Hur påverkar det er ekonomi/likviditet i dagsläget om ni väljer köpa ut tomten?
Generellt sett skulle jag säga att personligen föredrar jag och många med mig att äga ett hus ,med friköpt tomt. Med “rabatt” så känns det också lite bättre om det nu ÄR en slags verklig rabatt jämfört med normalt utköpspris som andra faktiskt betalt.
Om du hade fått välja mellan att köpa ditt hus idag lite dyrare men med friköpt tomt eller lite billigare med tomträtt hur hade du valt då ?
Hur mycket är oberoendet av osäkerheten angående framtida nivå tomträttsavgälld värd ?
Många framgångsrika människor köper så mycket mark de kan, se Bill Gates, Göran Persson mm. De gör det här för att det inte finns hur mycket mark som helst, det går inte att bara skapa mer mark, som med pengar.
Köp så mycket mark du kan, vi växer i Sverige, vi blir fler varje år, de med mark kommer vara de stora vinnarna långsiktigt.