Jag och 3 syskon fick vi en skogsgård -22.
Nu vill jag sälja och min bror vill köpa men han vill köpa min del under taxeringsvärdet och jag vill naturligtvis ha lite mer…
Hur gör man upp detta ?
Hur kommer man fram till ett pris där båda är nöjda?
Hur fungerar skatt på skogsfastighet vid gåva och försäljning?
Erbjud att köpa hans del till hans värdering. Sedan säljer du allt till marknadspris ![]()
Det är ju också rimligt att båda parter går in i förhandling med attityden att ingen kommer gå från förhandlingsbordet nöjd. Dvs, en kompromiss är det minst dåliga utfallet.
A: “jag fick betala mer än taxeringsvärdet”
B: “jag fick mindre betalt än marknadsvärdet”
Skogsgården är inte värd en försämrad relation mellan syskon. (Om den var god innan ni fick skogsgården).
Skatter och det ekonomiska kan vara lite lurig då det kan finnas många parametrar inblandade. Skogsavdrag som återförs, obeskattade skogskonton, latenta skatteskulder, låga/äldre/okända anskaffningsvärden, avskrivna inventarier, själva skogen/marken vars värde kan variera, uppskjutna skogsåtgärder osv.
Kontakta specifika gårds/skogsmäklare, de är bättre på värdera sånt än vanliga villa/BRF-mäklare. Finns t ex Ludvig & Co, Areal och flera andra.
Gör en värdering med en aktuell skogsbruksplan som grund, helst från flera mäklare. Sen tar man även hänsyn till skatteeffekter och omkostnader för att räkna fram en vettig ersättning mellan varandra.
Sen ett tips. Låt det ta TID! Finns ofta mycket känslor/affektionsvärden inblandade också vilket försvårar en ren ekonomisk värdering.
Dessutom finns det också en aspekt till att ta hänsyn till. Det är om det ÄR möjligt för en delägare att lösa ut de andra och behålla gården och driva den vidare. I vissa fall finns tyvärr inte de ekonomiska förutsättningarna på plats OM gården värderas fullt ut till marknadsvärdet. I de fallen kan det vara aktuellt att man säljer/värdera till ett något lägre värde för att bibehålla gården i släkten. Då kan det också vara lämpligt att fundera på hur man hanterar om den personen efter x år ändå vill sälja.
Skogfastigheter värderas vanligtvis i förhållande till virkesbeståndet (skogskubikmeter).
Ett tips för att få en fingervisning är att kolla värderingssnurrorna på areal och ludvig och co.
Känns som att köp är det rimligaste med tanke på hur du resonerar. Glöm inte att påminna bror din att stora delar av köpet säkerligen kan finansieras med avverkning. Det är alldeles för dyrt att låta skogen stå med dagens virkespriser.
Som svar på din fråga.
Säljer du under taxeringsvärde är det gåva och du realiserar ingen vinst och skattar inget.
Säljer du över taxeringsvärde så ska du upprätta en k7 och skatta på vinsten.
Ofta brukar ju taxeringsvärde vara betydligt lägre än marknadsvärdet, men det är ganska vanligt att man ger det som gåva vid arvsskiften för att slippa skatta. Det man ska komma ihåg är att får man något I gåva så kan man inte ta upp detta vederlag som anskaffningsvärde vid senare försäljning. Kan vara bra för er båda att känna till innan ni bestämmer er
Är fullt beredd att släppa det för taxeringsvärdet bara för att han ska kunna behålla det men han vill ha ytterligare 100k billigare.
Funkar det så att om det är 1kr under eller på taxeringsvärdet som gäller? För att det ska bli gåva alltså (skattefritt)
Bör man lägga in något om att vid ev försäljning inom 5år så vill jag ha min del av marknadsvärdet? Naturligtvis minus de pengar jag redan fått?
Skog är en bra tillgång, så länge inte EU är inblandade.
Vem vet vad EU eller kommande svenska regeringar kommer att besluta. Enligt min mening så är det riskfyllt, men det är enbart min personliga åsikt.
Möjligen så har du läst om Ludvigs ökande avgifter i lantbrukspressen.
Jag gjorde nu själv en sökning på Gemini om gåvor av skog under taxeringsvärdet. Där stod det lite om vad som gäller. Gör en sökning du också.
Gör en värdering med en lokal mäklare som är van att sälja skogs eller lantbruksfastigheter. Jag har själv skogs och lantbruksfastighet och taxeringsvärdet är nog knappt halva marknadsvärdet, men det kan säkert också vara just taxeringsvärdet. Det beror såklart på skogsbeståndet men också hur attraktiv en skogsfastighet är för jakt, bygbar, solitär etc. Av den anledningen bör du använda dig av en lokal mäklare.
Jag sålde min del av en skogsfastighet till ett syskon som vi hade fått för många årsedan, det var runt taxeringsvärdet. Vi skrev inte in något om ev ersättning vid vidareförsäljning, jag ville inte tro att syskonet var så sorglig och inte skulle ersätta mig om det skulle ske inom några år. Men i detta fall rörde det sig då om några hundra tusen och inte miljoner, då kanske man hade tänkt annorlunda
Vågar inte svara exakt, men skatteverket har bra info om det, även om det är lite klurigt att hitta.
Det dem sa till mig från skatteverket, var att det är riskabelt att lägga sig strax under taxeringsvärdet då det endast är en uppskattning och skulle det omprövas till ett lägre taxeringsvärde så blir det helt plötsligt en försäljning och inte gåva. Nu är detta säkert inte så vanligt, men kan vara bra att ha med sig, eller att man går till en jurist som upprättar gåvabrev.
Jag brukar göra så att man gör en värdering på fastigheten. Man antar att man säljer för den värderingen (jag brukar också räkna bort för mäklarkostnad) och kollar vad det blir för nettosumma efter skatt.
Om nettosumman är lägre än taxeringsvärdet kan det vara en idé att köra nettosumman istället så det blir en gåva och köparen slipper finansiera säljaren skatt.
Ibland kan det vara bra med gåva ifall man ska ta över räntefördelning och ibland kan det vara bra med köp för att istället kunna skapa en räntefördelning.
Om nettosumman ligger över taxeringsvärdet kanske man ändå kan komme överens om taxeringsvärdet om det är nära eller möjligtvis avverka lite före överlåtelsen framförallt om säljaren har underskott.
Precis som många skriver: Att börja med en värdering av fastigheten är ett absolut måste.
En skogsfastighet där varenda pinne är avverkad har fram till nästa fastighetstaxering samma värde som den som har 100 år avverkningsbar skog.
I andra ändan. En fastighet kan ha ett alldeles för lågt taxeringsvärde. Ägaren har "slarvat " med att fylla rätt uppgifter. Någon kontroll av om lämnade ippgifter är riktiga, har aldrig hört talas om.
Att utgå från taxeringsvärdet vid ett arv eller bodelning är alltså kvalificerat vansinne. Visst, har man tur stämmer marknadsvärde och taxeringsvärde, med det är då en ren slump.
Är ni 100k ifrån varandra i pris? Är det läge att erbjuda 50k till och slippa diskutera mer? Så gör man ju vid klassisk prutning. Jag förmodar att 50k är en ganska liten del av fastighetens värde och det borde ju då gälla för er båda.
Kruxet är ju att man inte vet fastighetens marknadsvärde. Är taxeringsvärdet 4 miljoner kan fastigheten vara värd både 3 och 5 miljoner, eller något annat…
Säg att taxeringsvärdet är 4 miljoner och det verkliga värdet är 6 miljoner. Då så är det oförskämt av brodern av försöka snika till sig ytterligare 100 000, för att uttrycka sig milt.
Jo absolut, och jag förstod det. Samtidigt verkar det finnas en del känslomässigt ägande involverat här och om de då ändå är så nära varandra i uppfattning skulle man ju kunna tänka sig en vettig kompromiss. Det var mest så jag tänkte. Även i ditt exempel är ju 50k hit eller dit en skitsumma, om man nu enats om resten. Låt oss säga att taxeringsvärdet är 5 miljoner och brorsan vill köpa för 4,9 och TS är nöjd med 5 för att familjens skog då stannar i släkten etc.
Men ja, värdering är självklart alltid bäst för alla i långa loppet.