Sälja en del av åkermark

Hej,

Tanken är att sälja en del av en bit åkermark till grannen. Marken har varit i vår släkt i generationer. Grannen betalar bra och vill mest äga markbiten för att den ligger i anslutning till hans fastighet med bostadshus. Han kommer inte använda åkermarken till något, är mest för att han vill äga marken närmast sin fastighet.

Nu till frågan. Vi tänkte göra upp denna affär med utan mäklare. Dock kommer vi ta in en jurist som får hjälpa oss med alla nödvändiga papper.

Är det nåt mer som kan vara bra att tänka på vid denna affär?

Mvh
Gunnar

Se till att skriva in i avtalet att köparen bekostar avgiften till lantmäteriet.
Om ni får bidrag så kom ihåg att räkna av den biten mark från nästa års ansökan.

1 gillning

Behövs några servitut?

1 gillning

Det kan göras genom
“Överenkommelse om fastighetsreglering”
Eller
Köpaevtal.

De olika alternativen har lite olika juridiska aspekter.
Gemensamt är att det kommer krävas en lantmäteriförrättning, en fastighetsreglering.
Ni får räkna med att detta kostar ca 30.000 kr. Det kan vara lite mindre eller betydligt mer om det t.ex. även krävs en fastighetsbestämning för att genomföra förrättningen. Fastighetsbestämningar kan kosta från 50.000. Uppskattar nu utifrån mina erfarenheter men det är ju helt beroende på fastighetens förutsättningar och tydligheten på befintliga gränser . Lantmätarens timpenning är ca 1400 kr/h
Ni behöver vara överens om fördelningen av denna kostnad mellan er.
Ni behöver även vara medvetna om att marköverföringen det är en juridisk prövning. Görs ingen lantmäteriförrättning så förfaller köpet.

Mitt råd är att skriva
Överenskommelse om fastighetsreglering själva och ansöka om lantmäteriförrättning utan ombud. Någon jurist behöver ni inte. Lycka till.

(Tillägg: i mina öron låter det inte värt för grannen att lägga ner pengar på förrättning plus markersättning till er för att bara ha lite extra mark kring sin egna fastighet, men vad vet jag det kanske denne tycker :slight_smile: )

3 gillningar

Emmas inlägg är bra!

Jag skulle dock börja med att rådfråga förrättningslantmätaren. Hen kanske inte kan ge svar på exakt vad den juridiska prövningen skulle sluta i men det skulle t.ex. kunna finnas hinder mot att öht genomföra förrättningen och en ungefärlig kostnad borde lantmätaren kunna ge.

3 gillningar

Tack för utförligt svar. Du verkar vara påläst kring detta. Vad baserar Lantmäteriet den juridiska prövningen på? Vet att det varit lite ”kinkigt” i kommunen att sälja åkermark och att Lantmäteriet inte är så sugna på att dela upp mark, vet inte om du har mer insikt i detta.

Har ringt Lantmäteriet och enligt dom bör det inte vara något hinder att genomföra förbättringen.

För att förtydliga, det kommer inte byggas något på marken. Marken kommer fortsättningsvis vara klassad som åkermark, dvs ej tomt. Marken ligger i anslutning till vatten och det är byggnadsförbud på marken.

Kan grannar överklaga en sådan försäljning?

Vi har ännu inte påbörjat någon förtätning. Går det rådfråga om detta innan? Eller är det först LM har ett ärende?

1 gillning

Lantmäteriet baserar det på svensk lagstiftning. Främst fastighetsbildninglagen men även anläggningslagen, jordabalken m.m.

Är kommunen en avtalspart? Alltså den som ska köpa marken? Det är enbart de som är sakägare i en förrättning som kan tycka till/yrka angående marken. Lantmäteriet tittat (bl.a) så att jordbrket inte skadas vid en delning men det är få jordbruksfastigheter som är tillräckligt stora att “klara sig själva” de är främst i skåne. I de allra flesta fall så går det alltså bra.

Grannar kan inte överklaga beslutet såvida de inte är sakägare i förrättningen (har något servitut som påverkas t.ex.)

1 gillning

Lantmäteriet handlingar är allmän handling. Så ni skulle kunna be om att få ett exempel på överenskommelse om fastighetsregling. Då skickar de nog ett exempel från en annans redan laga kraft vunna förrättning eller en mall från deras databas. :slight_smile:

Om ni skriver en övernenskommelse som ni skickar in med ansökan och har missat något så kommer lantmätare berätta det när förrättningen börjar och ni kan justera.

Ha med;
Kartbilaga över område
Ersättning (kalla det inte köpeskilling)
Från vilken fastighet, till vilken fastighet (med beteckning)
Vem betalar förrättningskostnaden
Undertecknande
(Tillträde sker när förrättningen vinner laga kraft)

1 gillning

Det har varit möjligt att få råd och jag skulle bli förvånad om det inte är det längre. Jag har jobbat som förrättningslantmätare för ca 15 år sedan och då var jag väldigt serviceminded och hade tom, ibland telefonjour dit allmänheten kunde ringa om vad som helst gällande fastighetsbildning. Och en hel del annat såsom vad betyder servitutet som ligger på min tomt mm. mm.

Tycker det är en bra början så att det sas.blir rätt från början. Förrättningslantmätaren borde också tycka att det är bra med en korrekt ansökan. Misstänker att de som vanligt har mycket att göra.

Jovisst håller med men jag tycker det är viktigt att poäntera att det inte är nödvändigt att anlita en jurist för varken ansökan eller överenskommelse. Överenskommelse är en handling som är till för förrättningen och den går att göra ändringar eller skriva en ny för att det ska bli bra :slight_smile:

Nej, någon jurist behövs verkligen inte! Det tycker inte jag heller. Det jag menar är att Lantmätaren kan guida till en bra ansökan.

Det jag menar med att rådfråga är att kontakta Lantmäteriet för att få en första input och ev. få ett bra exempel på ansökan. Det finns också mycket nyttig info på Lantmäteriets hemsida med exempel, e-tjänst, mallar mm. Vet inte om det är statliga Lantmäteriet i detta fall men skulle tro det. Finns ju också kommunala.

2 gillningar

Tack för många bra svar.

Det är lite speciellt då en del av marken är i anslutning till vattendrag, dvs en ”strandtomt”, dock är det ingen tomt, det är åkermark som brukas, dock är dom 10 sista metrarna mot vattnet obrukat och det växer bara sly och annat där.

Tanken är förstås från köparen att anlägga möjlighet till bad och eventuellt en flytbrygga.

Finns det några problem med detta? T ex strandskydd eller liknande? Antar att Lantmäteriet kommer ta detta i beaktande?

Vill understryka att marken kommer fortsätta brukas och endast den lilla bit som är i anslutning till vattnet kommer iordningställas.

Några idéer om detta?

Det låter som att marken är inom strandskyddsområde?
Fastighetsbildning inom strandskyddat område bildar man inte för bostadsändsmål. Att överföra mark till en bostadsfastighet skulle jag därför säga blir svårt såvida ni inte har strandskyddsdispens?
Och ja, Lantmätaren måste ta strandskydd i beaktning.

1 gillning

Jag tänker spontant att avtalsservitut kan vara en bättre lösning för er, än fastighetsbildning.(dock fortfarande söka dispens för vad som planeras “iordningatällas” för bad.

1 gillning

Ja, marken är inom strandskydd. Dock ska det inte byggas något vid stranden, det är ingen som får bygglov vid marken, flytbryggor och i vissa fall fasta bryggor går bra.

Går det inte att sälja marken precis som den är? Marken kommer ju fortsättas brukas av de bönder som via arrende brukar marken.

Förstår att strandskydd är speciellt, men om man inte ska uppföra någon byggnad? Går det inte att genomföra en fastighetsbildning då?

Planen är att behålla en del av marken där vi har båthus och brygga. Båthuset är uppfört på 80-talet med bygglov. Dock har ju tiderna förändras och bygglov idag på något liknande tror jag är svårt.

Antar att vi har standskyddsdispens i så fall? Hur vet man det? Står det inskrivet hos Lantmäteriet/Länsstyrelsen?

Tack för många bra svar Emma, du verkar väldigt påläst inom området.

Det är inte enbart byggnad utan även ändring eller påverkan inom strandskydd som kräver dispens.
Strandskyddet är till för djur- och växtriket.

Varje fastighet prövas mot ett ändamål. Skulle båda fastigheterna vara av ändamål jord och jordbruk så är det en sak. Är fastighet som ska tillföras mark av bostadsändsmål är det en annan sak. En bostad har en annan typ av nyttjande av mark än jordbruk (grillning, gräsmatta, nyttjas i större grad etc) För att fastighetabilda inom strandskydd så behövs dispens för den mark som ska överföras, inte för det båthus du redan har och kommer ha kvar inom din fastighet.

1 gillning

Tack :slight_smile:
Jag försöker ge input utifrån dina frågor men finns ju mycket att ta hänsyn till. T.ex. lämplig fasrighetsindelning :slight_smile: allt är värt att prova hos LM men bra att veta är att även förrättningar som blir avvisade eller tillbakadragna får man betala nedlagd kostnad för. Och om det inte går er väg så kan ni fundera över avtalsservitut :slight_smile:

Ja du kanske kan gissa vad jag läst för utbildning :sweat_smile:

(Facit: Mark och fastighetsjuridik, arbetat som förrättningalantmätare och numera mark- och exploteringsingenjör hos kommunen) kul att uppfattas som påläst. Det har tagit några år att :nerd_face::smile:

1 gillning

Tack för många bra svar.

Hur ska man tolka denna paragraf i miljöbalken?

18 c § Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om upphävande av eller dispens från strandskyddet får man beakta endast om det område som upphävandet eller dispensen avser

1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften,*

I dagsläget brukas inte den del av marken närmast älven. Tidigare har det varit en fin välklippt gräsmatta där. Över tid har vi dock minskat marken som är klippt.
I dag växer lite längre gräs på den mark jag tänkt sälja, men den har inte brukats eller används till något alls de senaste 30 åren.

Kan man hävda att vi redan tagit marken i anspråk? Och strandskyddets intressen kommer fortsätta vara intakta?

1 gillning