Intressant med ett avsnitt om husköp

Det hade varit väldigt intressant med ett ” tips vid husköp för den försiktige”, dels för att upplysa om saker man bör vara medveten om och undersöka vid husköp men även för att normalisera debatten en aning om detta avsnittet med.

Det är för och nackdelar med allt här i livet, vare sig det är husköp eller köp av bostadsrätt :man_shrugging:

@janbolmeson

6 gillningar

Ja, absolut. Försöker bara att ta ett avsnitt i taget och sticka ner handen i getingboet då och då. Tråden här är ju spännande, det är sällan vi har 150+ kommentarer på ett avsnitt. Så det är ju ett engagerande ämne helt uppenbart.

Mitt problem är ju att jag kan ju inte det här området på den nivån som jag kan t.ex. fonder etc. Så jag är ju lite beroende på er och andra.

3 gillningar

Har tyvärr (typ) noll koll själv men ett förslag kunde vara att bjuda in både en besiktningsman och en mäklare samtidigt och prata om de legala skyldigheter varje part har (beskningsman, mäklare, köpare, säljare), vad som händer i vissa situationer (dolda fel, häva köp, besiktningsprotokollet etc). Och kanske hur dessa skiljer sig ifrån att köpa en bostadsrätt?

Sen kanske en del där du och Caroline pratar från eran egen upplevelse; vilka kostnader förvånade er vid köp och ägande, varför ni valde ett hus och inte en lägenhet, vad hade ni kollat extra på om ni köpte nytt hus idag.

4 gillningar

Ett alternativ eller komplement till besiktningsmannen skulle kunna vara en skadereglerare.

Spännande, säg något mer om det @MSbgh?

De har ju koll på vad som faktiskt händer med ett hus, även långt efter köp. Dessutom bra med info om saker man kan göra för att minska skaderisker samt sprida bättre förväntan på ersättningsnivåer.

Kan säga några saker direkt:

• Förvånade: 1 - 2 % av husets värde i drift och underhåll varje år

• Varför vi valde hus: för att vi ville prova göra det som alla sa att man skulle. Jag är dock på det klara med att det inte kommer vara hus för alltid. Så fort barnen flyttar blir det lägenhet. Kanske tidigare. Vi är inte husmänniskor och huset kostar mer i “hassle” än vad jag upplever det är värt, men ändå runt vad som är acceptabelt.

• Saker jag insett som felaktigt: trodde det var bra med stor tomt och vi har 1100 kvm. Insåg inte att det är 5 gånger mer att göra på en tomt som är 1100 kvm mot 200 kvm.

• Sedan tror jag på när folk säger att det är först det trejde boendet som blir bra. Vi har mycket yta, men änvänder inte ca 25 % för att det är felplanerat / inte passar oss.

9 gillningar

Jag tänker att hus finns av fler sorter och att hus har fler ”aspekter” än lägenheter. Det vore helt klart värt att titta på frågan men då helst uppdelat på flera avsnitt där någon verkligt kunnig kan ge bra svar. Så fort det ska generaliseras minskar värdet av svaren rejält.

Att dela upp ämnet ”köpa hus” kan kanske göra det mindre tillgängligt för nybörjaren. Av det skälet vore det viktigt att ha avsnitten samlade i ett tema eller en ”serie”. Säkert skulle även andra avsnitt kunnas samlas ihop på motsvarande sätt. Det skulle då göra det lättare att hitta avsnitt om det man är intresserad av.

Jag föreslår nedan en sorts ”bruttolista” över aspekter/ämnen kopplade till husköp. Det är helt ok att lägga till fler ämnen eller att föreslå att ämnet X borde slås ihop med ämnet Y osv.

1. Köpa villa/radhus i tillväxtområde
  2. Köpa villa/radhus i ”billigare område”
  3. Köpa fritidshus
  4. Besiktningsprotokoll och renoveringar
  5. Värmesystem och energieffektivisering

Fritidshus skulle i princip också kunna delas upp i premium-område och enklare område. Det är helt olika typer av objekt med helt olika egenskaper. Premium-områdena har samtidigt mer gemensamt med villor i tillväxtområden.

För själva köpet skulle mäklare inom ”rätt segment” vara de naturliga att intervjua. Fokus skulle där vara själva köpet men även marknad, ekonomi, pristillväxt etc.

En intressant fråga tycker jag är att köpa objekt i olika typer av områden, exempelvis:

1. Hus i ”etablerat finare område”
  2. Hus i ”område på dekis”, alltså där det sker/skett förändringar.
  3. Nytt område under utveckling. Där finns också alternativet att köpa tomt och bygga själv.
2 gillningar

Med tanke på Reklamation husköp så vore det bra med en del om väg, vatten, gemensamhetsanläggningar, samfälligheter och servitut också. Kanske som del av kort introduktion till fastighetsjuridik.

1 gillning

En möjlighet gällande ett avsnitt om fritidshus skulle vara att titta mer specifikt på en del av marknaden. Jag tror det skulle bli lättare att hålla fokus med vissa begränsningar. Jag tänker då att en bra möjlighet vore att titta på en viss region och ha en viss teoretisk budget. Budgeten skulle i första hand vara anpassad till den lokala marknaden. Det blir lättare att hålla rätt nivå om vi utgår från att vi köper ett hus i Småland för 1 mkr eller nära Stockholm för 2,5 mkr.

Ambitionen skulle vara att trots det geografiska fokuset försöka bygga en så generell bild som möjligt. Det kanske är så att hus med sjöutsikt kostar 2 ggr så mycket som ett hus utan och ett hus med sjötömt 3 ggr så mycket. Det kanske också är så att en viss del av regionen är extra eftertraktad på grund av faktorn X och att husen där generellt kostar 20% mer än i omgivande regiondelar.

När man pratar om marknaden behöver också fokus vara att titta på var husen finns generellt. Att säga att husen i X kommun kostar 1 mkr och i kommun Y kostar 2 mkr blir lätt meningslöst om det finns massor av hus i kommun Y och väldigt få i kommun X. Det är ju där det stora utbudet finns som det går att se mönster och bygga en generell bild. Tanken är ju inte främst att djupdyka i marknaden i Småland utan mer att använda den som en illustration av generella förhållanden.

Jag tycker att det är viktigt att ha med parametrarna “närhet till storstad” och “närhet till kust / sjö” på ett tydligt sätt. De är ofta sådant som påverkar prisbilden starkt.

1 gillning

Ja, det är inte alla som tänker att det ingår i undersökningsplikten att kolla upp var fastighetsgränserna går. Att ta med en förrättningskarta till visningen är inte så dumt. Strandtomten kanske inte alls är någon strandtomt…

Ytterligare en aspekt att undersöka är de gällande och pågående planerna för närområdet. Översiktplaner, detaljplaner, järnvägsplaner osv. Inte så kul att upptäcka att en ny järnväg ska dras precis intill fastigheten, med oljud och begränsningar i byggrätter som följd. Eller att det fina grönområdet ska ersättas med höghus som kommer skugga hela tomten.

Gällande lov kan också vara bra att kolla. Finns erfoderliga bygglov på plats eller rör det sig om svartbyggen? För äldre hus kan nuvarande strandskyddsregler etc hindra nybyggnation på samma plats som de befintliga husen står.

1 gillning