Äga obebyggd fastighet som ej går att bygga på

Är det nån som har erfarenhet av denna situationen: Man äger en obebyggd fastighet på en skärgårdsö. Hela fastigheten ligger inom strandskyddet och chansen att få dispens verkar nästintill obefintlig. Fastigheten har trots reduktion ett taxeringsvärde på ca 2 miljoner.

Så man betalar fastighetsskatt för något som man inte får göra någonting med. Vad gör man då? Behåller fastigheten och hoppas på att strandskyddet ändras? Försöker sälja till nån som tror att det kommer ändras?
Kan man ge tomten till kommunen?

Det är mina släktingar och inte jag som äger fastigheten.

Skärgårdens lyxigaste glampingö? Finns rätt lyxiga tält att hitta, men kanske svårt att förankra det? :thinking:

Är det ok att ens anlägga en brygga?

Vad har ön använts till historiskt?

Man får inte anlägga brygga utan dispens. med allemansrätten får man ju sätta upp ett tält vart man vill.

1 gillning

Det finns bebyggelse med fritidshus på ön, även nära denna fastighet. Men hjälper tyvärr inte med dispans eftersom det aldrig stått ett hur på den här.

1 gillning

Ah, då förstår jag. Då skulle ett litet Glamping B&B kunna vara ett alternativ för att få in lite inkomst.

Är det kostsamt att ansöka om undantag från strandskyddet?

Högt taxeringsvärde för något som inte kan användas. Kan ni inte få tax.värdet omprövat? Om det finns möjlighet att koppla på vatten och el räknas det kanske som en potentiell byggbar tomt. Har ni kollat om det går att bygga där?

Jag vet en fastighet inom strandskyddat område som har tax.värdet 0 kr.

Det är tydligen redan halverat från vad det varit annars. Men ja jag förstår ändå inte riktigt hur det kan vara så högt taxerat ändå. Det går ju inte att bygga utan dispens från strandskyddet. Fysiskt sett är det möjligt att bygga.

Det kostar 10 tusen att ansöka. Och man måste veta exakt vad man tänkt bygga och ha ritningar på det, man kan inte få dispens för tex en yta och placering. Kommunen har sagt att det är väldigt otroligt att man skulle få dispans men de kan inte säga helst säkert utan att pröva frågan.

1 gillning

Jag har en kompis som jobbat i många år med strandskydd. Om frågorna konkretiseras lite kan jag förmodligen få ett bra svar. Vilken kommun ligger fastigheten i?

Jag tror inte heller på dispens. Jag har läst miljörätt själv. Däremot är vissa kommuner mer ”korrupta” och släpper igenom saker lättvindigt. Tjänstemännen vill följa lagen men politikerna har en egen agenda.

Är det en bostadsfastighet eller skogsfastighet?
Om det är en bostadsfastighet så kan du få taxeringsvärdet omprövat hos Skatteverket.

Hej,

Finns det skog på fastigheten? Om det finns möjlighet till skogsbruk på ön så kanske det är därför taxeringsvärdet ser ut som det gör. Hur stor är arealen? Ost- eller västkust? Är själv delägare i en fastighet där på 50ha där bara en liten del ligger utanför strandskyddet, men där det vore jättefint att bygga - lite bittert…

Mvh

F

Det ligger ju lite på politikernas bord att luckra upp strandskyddet så jag hade nog behållt tomten.