Tittar på ett hus i detaljplanerat område. Säljarna har för +15 år sedan gjort en tillbyggnad. Det finns inte mycket underlag och det verkar till 99% chans att det inte fanns bygglov för denna del.
Har googlat och efterforskat men blir inte riktigt klok på hur man ska tänka kring detta. Som jag förstår det så är det preskriberat och kommunen kan inte kräva att vi river den delen.
Men kan det eventuellt ställa till i framtiden? Vad händer om vi ska byta färg på huset? Bygga veranda? Gräva en pool? Göra om garaget till ett gästhus? Kan kommunen sätta stopp för lite allt möjlig, med den gamla utbyggnaden som gissla.
Ska prata med kommunen men alltid bra att höra från andra som varit i liknade situationer. Tack för hjälpen!!
Dock beryder inte det, vilket TS verkar ha förstått, att allt är grönt. Det betyder bara att kommunen inte kan tvinga fram en rättning.
Som jag förstått det så kan man underhålla ett svartbygge utan hinder. Men om man river och bygger om så är det ett nytt svartbygge med ny preskriptionstid. Var gränsen går för hur mycket man kan göra är en annan fråga… En vän hade en svartbyggd altan som behövde rustas upp. I ett normalt läge hade den rivits och byggts upp på nytt med tanke på skick m.m. Men genom att byta ut delar successivt kunde de undgå att det klassades som ett nytt svartbygge. Kanske inte relevant med en hel utbyggnad dock.
Gäller även strandskyddade föremål.
Hade en situation där vi behövde byta ut varenda planka spik och skruv i en bastu nära en sjö. Kunde inte riva och bygga nytt. Behövde riva vägg för vägg, tak och golv samt grund separat. Helt idiotiskt, men så var det.
Hej,
Jag var i en exakt likadan situation som TS för ett antal år sedan.
Det jag gjorde var att inkludera det i det bygglov jag sökte för att bygga vidare men samtidigt var jag tydlig med vad som redan fanns och vad som skulle byggas till.
Men framförallt så pratade jag med byggnadskontoret och det uppskattade dom
MVH
JW
Tack för alla svar! Jag tror inte vi kommer vilja bygga ut så det är nog lugnt.
Jag tolkar planritningen för området som att utbyggnaden hade godkänts om bygglovsansökan hade skickats in - det verkar som att dom som bor där inte riktigt haft koll bara. Så förhoppningsvis kan den godkännas om vi i framtiden vill inkludera den i bygglovsansökan.