Dispens för strandskyddet

Vill söka dispens för strandskyddet på min tomt och vet ej hur jag ska gå tillväga.

1. Ska jag själv söka dispens och vid behov söka juridisk hjälp
    Eller är det bäst att
  2. Prata med en jurist och få hjälp med sökandet?
    Eller
  3. Finns det någon annanstans jag kan vända mig till för att få hjälp?

Tack

Du behöver absolut inte prata med jurist. Ring kommunens bygglovsenhet så besvarar de alla frågor om hur ansökan går till och vad som kräver dispens. (Du kan vara anonym om du vill, eller bara presentera dig med förnamn, om du inte vill berätta direkt vilken tomt det gäller.) Ofta finns det blanketter på kommunens hemsida, samt noggrann förklaring om vad du behöver ange.

5 gillningar

Det varierar ju kraftigt mellan kommuner hur kompetenta eller hjälpsamma dessa är.

I övrigt är det väl Länsstyrelsen som hanterar strandskydd och tillhörande dispens?

3 gillningar

Noop, länsstyrelsen kan dock plocka in och överpröva kommunernas strandskyddsdispenser.

2 gillningar

Nej kommunen hanterar standardärenden från privatpersoner. Lst har specialfall, typ i naturreservat.

1 gillning

Strandskyddsärenden är inarbetad standard i alla kommuner, inget konstigt.

Kommuner ska enligt grundlagen ge gratis svar och råd om hur deras verksamheter och lagstiftning fungerar. Det är liksom grejen med Sverige. Att blanda in jurister i vanliga myndighetsärenden behöver man i 99% av fallen inte alls, det är bara juristbranschen som marknadsför det…

Hälsar en anställd på kommunal miljöenhet :innocent:

8 gillningar

Det kan man tycka.
Men gällande bygglov etc är det inte alltid så lätt att få raka besked innan man slantat upp för en formell ansökan och väntat flera månader på svar…

@Denkmal Så kan det såklart upplevas. Vi ska berätta hur lagen funkar och hur processen går till och vad du ska skicka in - alltså precis det som TS undrade. Vi ger inga garantier eller besked över telefon på förhand om vad beslutet kommer att bli i ditt ärende. (Vi kan dock signalera något om utfallet i liknande ärenden, eller ge vissa råd om vad som kan öka chansen för ett beviljande.) Oavsett vilket så gör det varken till eller från med jurist…

2 gillningar

Tack för informationen Jenny,
Kan jag som privatperson på något sätt se och läsa om tidigare ansökningar för beviljade dispenser?

Du kan begära ut handlingar från kommunen. Återigen, svensk grundlag…

Maila då kommunens officiella mailadress och skriv i ämnesraden “begäran om utlämnande av allmänna handlingar”. Skriv sen en tydlig begäran i mailet, tex “jag vill få ut alla handlingar i ärende nummer XXX” eller “jag vill få ut alla beslut om beviljade strandskyddsdispenser från 2023” eller så. Obs att om det är mycket material kan du få betala en avgift. Samt att en del kan vara sekretessbelagt.

Jag tycker kanske det låter som lite overkill, men absolut, möjligheten finns.

2 gillningar

Hej!

Vi hade ett strandskydd på en del av vår tomt men lyckades att få det upphävt efter att ha ansökt om det hos länsstyrelsen.
Det var relativt lätt men tog ett tag (6 månader har jag för mig). På länsstyrelsens sida fanns all info man behövde. Vi tog inte in någon hjälp med ansökan.

1 gillning

Om man vill undvika avgift har man alltid rätt att läsa handlingarna avgiftsfritt på plats i myndighetens lokaler.

1 gillning

Tror det finns 7 specifika skäl du kan åberopa. Du måste använda något av de 7. Alla andra argument är i stort sett oväsentliga.

Tror att ”strandskyddet redan utsläckt för allmänheten” var det vanligaste/enklaste.

Var själv inne i den här cirkusen och det tog två år och många turer inklusive bråka med Länsstyrelsen innan det blev klart att vi fick bygga brygga/spång 10m ut i Mälaren.

Hade gamla fotografier som visade hur vår tomt sett ut med stängsel senaste 50 åren osv. Fick rita om bryggan 4 ggr innan miljöavdelningen kunde acceptera den skuggning den gav på botten… ”för stor inverkan på flora&fauna…”

För utyggnad/hus utanför detaljplanerat tror jag det gällde minst 25m från strandkanten och inte närmare strand än befintlig bebyggelse. Då kunde byggnadsnämnden ta beslut på delegation MEN Länsstyrelsen har fortfarande veto att säga nej under typ 2-4 veckor efter beslut.

Har sen dess hunnit med att bråka länge även om fornlämningar på samma tomt för att kunna köpa 650kvm mark av grannen. Även här pratar vi om 1,5 år och många turer inklusive att gräva fram måååånga gamla dokument/foton/arkivnoteringar i ”Fornsök på nätet” osv.

Så räkna med lång process och var beredd på att ni själva måste gräva fram dokument/argument för det ni vill göra.

Har säkerligen laget ner hundratals timmar på att få igenom våra båda ärenden. Där många innan sagt att det var lönlöst. -enträgen vinner! :ok_hand:

1 gillning

Ja man behöver ju förklara vad man vill göra och varför det måste göras strandnära. I miljöbalken finns ett antal skäl som kan åberopas som särskilda skäl. Sen gäller inte heller strandskyddet för jordbruksbyggnader.

2 gillningar

Det är väldigt få som får dispens eller rätt att bygga strandnära under särskild bedömning har jag förstått, detta efter fritidshuset jag köpte med strandtomt för några år sedan.
En stor dos av avund finns mot dom personer, som har lyckats få igenom sina dispenser. Men huset bestående av ett skjul hade stått på tomten sedan 50 talet, där ett nytt mindre hus byggdes.
Nästa steg jag har i tanken är planen att dra in sjövatten in i nya huset och rena det, men det kräver även detta kräver tillstånd från kommunen.

1 gillning