Skog Jay or Nay?

Hej alla!
Jag är en 17 årig kille som har varit intresserad av att investera i skog länge men jag har några funderingar.

Eftersom jag bor i huvudstaden så blir det svårt för mig att köpa skog nära mig. Vet någon hur man kan äga skog på distans?

Skog är en hyfsat stor investering eftersom den första investeringen är hyfsat stor. Finns det ett sätt att investera i skog utan att det kostar flera miljoner? Utan att man investerar i skogsfonder.

Och om jag då köper skog vet någon något/några program som kan hjälpa mig att hålla koll på min skog?

Är tacksam för alla svar!

1 gillning

Finns en stor tråd om det här.

2 gillningar

Tack Johan!

Någon som funderat på Latvian Forest?

"Latvian Forest Company AB är ett Sverige-baserat företag som investerar i skogsfastigheter i Lettland. Inga fabriker behöver byggas. Inga produkter behöver utvecklas. Investerarfonder placeras direkt i skogsfastigheter. Företagets aktiviteter inkluderar tunnning, avverkning och annan skogsförvaltning. "

Kanske ett av dem lättare sätten att få exponering

1 gillning

Bra fråga! Hur investerar du då? I aktien eller i deras skog direkt?

Jay för mig :slight_smile:

Men som du beskriver är det kanske inte helt lätt att äga fysisk slog annat än man bor där i närheten och har viss erfarenhet av att sköta.

Många skogsbolag äger stora arealer skog och blir lite en play på både skogen och produkter man gör av trä. Jag gillar båda. Inte minst med miljötrenden.

Enklast för mig var ETF för att få så bred exponering så snabbt som möjligt och inte enbart i Sverige. IShares Global Timber & Forestry.

Tänkte komplettera med utvalda svenska bolag (som också ingår i ETFen) vid tillfälle.

1 gillning

Att investera i skog är nog det mest långsiktiga du kan göra. Talesättet ”en skogsägare lever fattig men dör rik” ligger inte långt från verkligheten.

Om du ska få någon slags löpande likviditet behöver du äga ganska stora arealer, vilket snabbt blir dyrt. MEN om du (som jag) ser ett värde i att själva ägandet av en fantastisk råvara så dyker det upp mindre fastigheter då och då. Håll koll på Hemnet och Blocket. :slight_smile:

Det finns program som hjälper dig med planeringen av skötsel, men du ska nog gå en kurs eller två först. Det blir roligare då.

3 gillningar

Jag vill passa på att tipsa om skogsägarföreningarna där det finns mängder av kunskap och även en och annan kurs.

Lästips:

2 gillningar

Tack!
Det känns som att du vet en hel del om skog! Och det gör mig kanske ännu mer intresserad.

Hur går man kurser och vad heter programmet?

Vet du förresten om det finns något sätt att investera i skog med en mindre summa pengar?

Och hur ska man veta hur mycket skogen och marken är värd om man köper en skogsfastighet?

Tack för svaret!

Det du säger om att det är svårt med skog var det jag är lite ledsen över eftersom skog är en råvara och investering som finns i Sverige.
Finns det något annat sätt än att investera i ETF:er. Typ som att investera indirekt på något sätt?

1 gillning

Förhoppningsvis finns det en uppdaterad skogsbruksplan för skogen du vill köpa.
Skogens värde (bortsett från jakt) brukar vara i relation till “virkesförrådet”, skogskubikmeter ofta benämt som m3 fub.
Priserna är generellt högre i söder än i norr.

Så vad skulle du uppskatta att denna skog är värd?

Ja, alltså, ETF och det gäng skogsbolag som finns på nordiska börserna (Sverige och Finland mest) är ju ett indirekt sätt att investera i skog och dess produkter. Det är om man vill ha exponering mot skog men inte viga sitt liv åt det så att säga.

Men jag förstår det som att du vill direkt äga och sköta skog. Det är ett betydligt större projekt men är det detta du vill så ska du såklart samla kunskap om det och sedan göra det.

De jag känner som äger skogsmark har dels fått det i arv och dels haft andra yrken med skogen som hobby. Kanske det är något sådant du siktar på (minus arvet då) :slight_smile:

Linnéuniversitetet har en bra samling kurser (där man lär sig lite av varje) som heter Hållbart Familjeskogsbruk. Den går på distans och kan läsas kvarts- eller halvfart (har jag för mig) och ger en bred introduktion till marklära, beräkning av skogsvolymer, skötselprogram och mycket annat. Den rekommenderar jag varmt.

Mig veterligen är det svårt att investera i fysisk skog utan att äga den (bortsett från aktier i skogsägande bolag). Möjligen skulle du kunna upprätta ett skötselavtal med någon befintlig skogsägare, men jag ser inte någon direkt ekonomisk vinning där.

Du kan göra en uppskattning av värdet på alla stående träd (m3sk eller skogskubikmeter är ett begrepp du stöter på), hur gamla dom är samt göra en uppskattning av hur snabbt träden når avverkningsbara dimensioner, på just den fastigheten. Sedan betingar även marken ett värde i sig, men det är oftast inga enorma summor.

Om du är 19 år, skogsintresserad, långsiktig och inte har obegränsat med kapital skulle jag leta efter en fastighet som nyligen blivit avverkad (men självklart återplanterad). Då får du chansen att forma din egen skogsfastighet och följa den när den växer upp.

1 gillning

Värdet är ju vad den som MEST vill ha skogen är beredd att betala, så det blir lite knepigt här. Fastigheten har ganska låg ”bonitet” dvs skogen växer långsamt. Dessutom är det 30-40 år innan du kan räkna med någon avkastning från fastigheten pga åldersammansättningen av träden. Innan dess är det utgifter…
Du får förvisso mycket mark för pengarna, men 60% är lågproducerande myr.

Majoriteten av skogen på den fastigheten är G1 dvs gallringsskog, ej ännu mogen att avverkas.
Börtnan ligger i Jämtland på väg bort mot Ljungdalen i glest befolkade trakter så du kommer inte få mycket betalt för jaktarrende.
Den skogen borde ha ett värde på strax under 400000

Eftersom du bor i Sthlm blir det nog svårt att köpa skog. Det är dyrt däromkring. Du ska ha nära till skogen så att du kan vara där och bruka den, jaga, plocka bär/svamp och bara vara. Köp inget som ligger långt ifrån.

Då förstår jag! Finns det någon skog till salu just nu som du har ögonen öppna för?

Jo det förstår jag! Men hur ska jag då köpa skog eftersom jag gärna skulle vela ha den investeringen i min lekhink?

Aha så det är inte riktigt så att jag då tjänar pengar på skogen?