Vart köper man skog?

Hej,

Jag undrar om ni har tips på hemsidor eller nätverk där jag kan köpa skog? Förutom Hemnet, vart bör jag ha koll/leta efter skog och/eller jordbruksmark?

Ludvig & Co, Areal, Skogens hus, Sveaskog, skogtillsalu osv. Sök på köpa/sälja skog så hittar du många. Finns många små/lokala mäklare som gör upp skogsaffärer. Framför allt om det är mindre skogsskiften. Sök även på ordet skogsfastigheter, jordbruksfastigheter, skogsskifte osv.

Ofta är det bäst att först fundera på VAR du vill äga skog och sen söker du på företag/mäklare ”lokalt” i det området. VAR beror lite på hur aktiv och vad du vill med ditt skogsägande.

Många skogsaffärer görs upp ganska lokalt. Där det ofta är de som bor nära som är beredd att betala lite extra för ”närheten”. T ex i samma by eller ännu hellre bredvid skog som man redan äger.

Sålde precis själv ett skogsskifte i norr. Valde då en mäklare som håller till precis där. Slutade med att personen som äger grannskiftet köpte det.

Dock lägger flera av mäklarna ändå ut på Hemnet.

Ett tips är annars att ringa de som håller på med t ex deklarationer/ekonomi/juridik omkring skog/lantbruk. (Är bättre att ringa än att maila skulle jag tro) De vet ofta i förväg om när någon är på väg att sälja eftersom många funderar/förbereder i flera år innan de kommer till skott. Då är t ex Ludvig & Co (fd LRF-konsult) hyfsat stora och rikstäckande.

5 gillningar

Tack för tips Skogstomten! Uppskattas, bra och utförligt svar. Ska kika in de mindre mäklarnas hemsidor också.

Om man köper skog, kan man bara låta den stå då? Finns det regelverk där? Jag skulle vilja köpa skog och sedan göra den till inofficiellt naturreservat o bara få ha sin gilla gång. Men med tanke på skogsindustrins inflytande i sverige kanske man inte ens får göra det? Någon som vet hur detta funkar?

Och, vad får man göra med den skogsmark man köper? Ingenting förutom att hugga ner den?

2 gillningar

Snarare tvärt om. Det är när du VILL göra något det kan bli problem (avverka osv).

Du får fritt lämna skogen orörd vad jag vet.

Officiell status som ”naturreservat” är jag osäker på hur det görs.

Stycka av tomter är dock oftast en sak som inte är så lätt. Samma sak att dela upp marken i mindre bitar/skiften finns det också bestämmelser omkring.

Om exempelvis granbarkborren slår till är man väl skyldig att agera till och med inom naturreservat och nationalparker, eller?

1 gillning

Sedan måste man ta hand om stormfällen över viss mängd för att minska risken för skadeinsekter (barkborre).

Edit/
Tvåa på bollen

1 gillning

Japp helt rätt! Tänkte inte på ”yttre” händelser var nog inne på avverkningar/produktion osv

Samma sak med plantering/föryngring OM man har avverkat.

1 gillning

Boken “Träd” av Gunnar Wetterberg rekommenderas varmt.