Bostads vs. skogsfastighetspriser

Funderar på att köpa en skogsfastighet. Bostadspriserna har ju gått ner och kommer antagligen gå ner ytterligare. Men hur är det med skogsfastighetspriserna? Är dom på väg ner också? Min poäng är: kan det löna sig att vänta?

Bristen på svar här är ett svar i sig.
Om det gick att förutspå framtida prisändringar med hyfsat hör pricksäkerhet skulle de som agerar på marknaden anpassa sig till det framtida priset och prisändringen skulle redan ha ägt rum.

1 gillning

Priset på skogsfastigheter är mer beroende av virkespriser än räntan, medan förändring av bostadsräntor får en mer direkt påverkan på bostadspriser.
På kostnadssidan för skogsbruk är höjningen av dieselpriserna en faktor som ökar kostnaden vid gallring, slutavverkning, markberedning och transport.

Om det lönar sig för dig att vänta beror i stor utsträckning på hur du tror att virkespriser utvecklar sig framöver.

1 gillning

Värt att tänka på är hur mycket du själv har tänkt att jobba i skogen. Att bara sköta en skog på distans och hyra in alla tjänster, röjning, ev små gallringar, huggning av vindfällen (måste bort enlig lag för viss storlek på m^3sk/ha p.g.a. risk för barkborre), etc så äts avkastningen till viss del upp.

Jag tror många privata skogsägare sätter mycket av sin tid man spenderar i skogen på nöjeskontot och räknar inte av det mot avkastningen (mig själv inkluderat). Således ser avkastningen bättre ut än vad den är och jag hade garanterat haft en bättre ekonomisk utveckling om jag istället spenderade den tiden med att fakturera för konsulttjänster. Det är ju dock inte lika roligt :slight_smile:

Sen är det en skillnad i pris (åtminstonde i mina trakter) på stora skiften +100ha mot 0-30ha där dom mindre har högre pris jämfört på virkesförrådet. Sannolikt p.g.a. möjlighet för köp av privatpersoner, jakt och fiske, intresse/hobbyverksamhet ökar värdet på dessa etc.

1 gillning