Någon som testat utmanare på bolånemarknaden?

Jag har läst en hel del tidigare kring Enkla och andra uppstickare och nu nyligen Hejmo, som ska utmana storbankerna på bolånemarknaden.

Jag har dock inte läst någon recension om dem, och tittar man på deras hemsidor står det hela tiden att tjänsten kommer lanseras inom kort.

Så till min fråga: är det någon som faktiskt har provat dessa uppstickare som kan ge omdöme eller iaf signat upp sig hos dem och kommer flytta sitt bolån till dem?

Avanza och Nordnet tycker jag inte alls är intressanta och räknare snarare som gammelbank kring bolån. Inte direkt några räntor som sticker ut eller ens utmanar bankerna enligt mig iaf.

Finns det någon uppstickare som erbjuder lantbrukslån?

Har man en skogsfastighet så måste man ha ett sådant lån.

1 gillning

Vad vill man ha av en bolåneaktör mer än ett tillräckligt stort lån för bra ränta.

Enkla har begränsning på 2,5 MSEK för en person eller 5 MSEK för två personer. Max 75 % belåningsgrad. Det stänger ute rätt många.

Däremot säger de att de har en ränta på 0,95 % bundet på 3 år. Undrar när de ändrade den sist för det låter ju väldigt bra. Skulle bli väldigt förvånad om de faktiskt erbjuder det framåt.

1 gillning

Jag var early adopter hos Hypoteket.com och var väldigt nöjd. Bytte bara för att jag behövde högre belåningsgrad än vad Hypoteket erbjöd förut. Kommer nog byta tillbaka till dem nu när de höjt belåningsgraden. Men min nuvarande bank brukar matcha räntan så jag har inte haft så stort tryck på att byta.

3 gillningar

Landshypotek har lån till skogs och lantbruk.
Tveksamt om de räknas som uppstickare dock.

1 gillning

Är det någon som någonsin lyckats få flyttat sitt bolån till Enkla med 0,95% ränta?!

Vi är i en förberedelse process för att kunna lansera vår tjänst och vi arbetar så aktivt vi kan för att börja hantera ansökningar så snart som möjligt.

Så tycker jag det har stått på deras hemsida under flera år… Och kunde de inte attrahera kapital när styrräntan var noll eller negativ vette fan hur de ska lyckas erbjuda 0,95% nu när räntorna klättrar uppåt. Clownbolag.

Hypoteket verkar vara de som oftast har lägst rörlig för oss i BRF med belåningsgrad =< 60%

4 gillningar

Nej, ett kreditinstitut som startades på 1800-talet kan knappast anses vara en uppstickare…

Men visst, de är relativt nya på villor.

2 gillningar

Nej, de misslyckades att på lån på den internationella kapitalmarknaden.

2 gillningar

Landshypotek har jag kollat med.
De var den bank som erbjöd sämst ränta.

Som jag förstått så är de bara konkurrenskraftiga på större lån.

1 gillning

Så stod det när jag var intresserad av enkla för kanske tre år sedan. Verkar inte ha hänt något?

1 gillning

Funderar på samma sak. Väldigt märkligt.

Läs mitt svar tidigare i tråden. Bolaget misslyckades att låna upp pengar på kapitalmarknaden. Förmodligen hade de ett för lågt Eget Kapital.

1 gillning

Förmodligen är inte gammel-/storbankerna fullt så dåliga som uppstickarna vill ge sken av. Marginalerna är troligen redan rätt gott pressade så fanns inte stöd för deras “markandshypotes”.

1 gillning