Hej
Jag vill kunna följa USAs stora index och söker fonder som gör det. Trodde att jag följde dessa hyfsat med Länsförsäkringar USA index, men på 1 år har den gått ned ca 8% medans Dow Jones och Nasdaq ser ut att ha gått upp mellan 10-18%.
Hej
Jag vill kunna följa USAs stora index och söker fonder som gör det. Trodde att jag följde dessa hyfsat med Länsförsäkringar USA index, men på 1 år har den gått ned ca 8% medans Dow Jones och Nasdaq ser ut att ha gått upp mellan 10-18%.
Länsförsäkringar USA är +12,44% senaste året enligt detta diagram från Nordnet, om vi nu mäter avkastningen i USD, vilket du gör när du pratar om indexen.
Om du ska jämföra ett index med en indexfond behöver du se till att jämföra i en och samma valuta.
På Nordnet kan du välja vilken valuta du vill titta på en fonds utveckling i, genom att trycka på kugghjulet i diagrammet. Jag vet inte hur det fungerar hos andra.
Länsförsäkringar USA Index har gått upp 12,44 % mätt i USD på 1 år.
Det verkar som att du jämför avkastning mätt i SEK med avkastning mätt i USD.
Kronan har stärkts mot dollarn vilket kan förklara en stor del av skillnaden.
EDIT: Jag tyckte jag var snabb att svara, men tydligen var jag långsammare än @slow. ![]()
Dollarn har gått ner ungefär 20% mot sek. Så resultat blir det samma även om du följer i dollar och sedan tar ut i sek
LF USA har följt USA index. Skillnaden du ser är för att du mäter i olika enheter.
Mäter du Dow Jones eller Nasdaq i SEK har de avkastat lägre än i USD under denna period.
Så det är bara mätfel, där du fått högre avkastning om du mätt i USD istället.
Ah det förklarar det! Rookie mistake
. Tackar!