Några fonder som följer dow jones och nasdaq?

Hej

Jag vill kunna följa USAs stora index och söker fonder som gör det. Trodde att jag följde dessa hyfsat med Länsförsäkringar USA index, men på 1 år har den gått ned ca 8% medans Dow Jones och Nasdaq ser ut att ha gått upp mellan 10-18%.

Länsförsäkringar USA är +12,44% senaste året enligt detta diagram från Nordnet, om vi nu mäter avkastningen i USD, vilket du gör när du pratar om indexen.

Om du ska jämföra ett index med en indexfond behöver du se till att jämföra i en och samma valuta.

På Nordnet kan du välja vilken valuta du vill titta på en fonds utveckling i, genom att trycka på kugghjulet i diagrammet. Jag vet inte hur det fungerar hos andra.

2 gillningar

Länsförsäkringar USA Index har gått upp 12,44 % mätt i USD på 1 år.

Det verkar som att du jämför avkastning mätt i SEK med avkastning mätt i USD.

Kronan har stärkts mot dollarn vilket kan förklara en stor del av skillnaden.

EDIT: Jag tyckte jag var snabb att svara, men tydligen var jag långsammare än @slow. :smiley:

1 gillning

Dollarn har gått ner ungefär 20% mot sek. Så resultat blir det samma även om du följer i dollar och sedan tar ut i sek

LF USA har följt USA index. Skillnaden du ser är för att du mäter i olika enheter.

Mäter du Dow Jones eller Nasdaq i SEK har de avkastat lägre än i USD under denna period.

Så det är bara mätfel, där du fått högre avkastning om du mätt i USD istället.

Ah det förklarar det! Rookie mistake :grimacing:. Tackar!

1 gillning