Jag har följt ert råd kring de fonder som finns på Avanza. Jag sparar till nytt boende inom fem år och har beslutat att ha en stor del i räntefonder i två fonder (50/50) och en del i framtidsspar enligt er rekommendation i tre fonder (70/20/10). Värdet på dessa varierar naturligtvis övertid och vikten respektive portfölj stämmer inte med tiden. När är det dags att rebalansera, hur gör ni andra? Varje månad? En gång om året?
Lite då och då. Jag kanske gör ett stort uttag nån gång, då tar jag ut olika mycket så det blir “rätt” balans. Samma om jag ska sätta in ett större belopp som skatteåterbäring eller så.
Det finns en del forskning rund detta som har visats här på RT, som jag nu inte hittar.
Det är bra att ombalansera när man har en fördelning som du beskriver, men inte för ofta, kanske högst en gång per kvartal. Skillnaden mellan en gång per kvartal, halvår eller år gör ingen större skillnad. En gång per månad är nog lite för ofta.
Formulerade det slarvigt. Jag försöker inte pricka någon topp, men när börsen är relativt högt värderad är det ju lätt att tänka “jag får inte ta ut för detta är det bästa stället långsiktigt”
Det här med ombalansering har jag för mig visar att det är ok och till och med gynnsamt att plocka ut från en tillgång som gått upp länge, för det är snarare ett tecken på att den börjar bli övervärderad.
Bostäder har ju stått och stampat medan börsen tuggat på, så jag tycker det är ett perfekt läge att “ombalansera” och investera lite i huset/ livskvalitet då
Här är en sammanfattning från forumets(!) kommande AI-bot på frågan som jag kompletterat. Jag personligen ombalanserar bara en gång om året. Under Covid-kraschen (-30% på 30 dagar) ombalanserade jag en gång extra. Kör man fondrobot så är det en icke-fråga.
Årlig Ombalansering: Det finns en allmän konsensus bland många medlemmar om att ombalansera portföljen en gång per år. Detta grundar sig på att man både behåller önskad tillgångsfördelning (och minskar transaktionskostnaderna).
Årlig rebalansering är också tillräckligt frekvent för att återföra portföljen till den ursprungliga riskprofilen utan att “pilla” för mycket och därmed riskera sämre avkastning (källa: Tjänar man på att ombalansera oftare?).
Kvartalsvis eller Månadsvis: Några medlemmar föredrar att göra detta kvartalsvis för att ha mer kontroll och snabbt anpassa sig till ändringar på marknaden. Andra gör en ombalansering varje månad, särskilt om det finns stora tillgångsslag med olika rörelser. Det kan vara en bra strategi för de som gillar att hålla en mer konstant balans (källa: Rebalansera inom gruppen aktier).
Trigga baserat på avvikelser: En annan metod är att bara rebalansera när avvikelserna i varje tillgångs procentuella vikt i portföljen överstiger en viss procentgräns, till exempel 5% från målfördelningen. Detta är mer flexibelt och kräver mindre frekvent ombalansering än de fasta tidpunkterna (källa: Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen).
Oro i Marknaden: Vissa gånger kan det vara gynnsamt att rebalansera under extrema marknadsrörelser, som vid större börsnedgångar. Dock är detta ganska spekulativt och rekommenderas bara för dem som verkligen förstår riskerna (källa: Ska man balansera om oftare vid börsnedgång?).
Sedan måste jag även rekommendera denna tråden som jag själv uppskattar på ämnet: