När blir jag ekonomiskt fri?

Hej, vill bara dubbelchecka om jag förstått rätt.

Jag köper utdelningsaktier för 20000 kr varje månad, har ett värde på ungefär 330000 kr där nu.

Jag har utgifter på 10000 kr i månaden. Vågar inte räkna för högt men tänker mellan 6-8% i avkastning. När blir jag ekonomiskt fri? Hur många år är det kvar?

Tusen tack för svar!

Har du testat den här?

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-kapital-som-behovs-for-din-ekonomiska-frihet/

Jag gjorde en kort beräkning och det skulle ta dig ungefär 10 år tills du när 3,4 miljon SEK på ditt konto. Då utgick från 7% avkastning om året som är ganska saftigt och inte alls säkert att vi kommer se… och självklart dina årliga insättningar av 240.000 SEK.

Om man sedan utgår från 4% regeln för årligt uttag så skulle du kunna ta ut 140.000 SEK om året utan att tära på ditt kapital för mycket. Vilket motsvarar 11.700 SEK per månad som utgifter. 11.700 SEK är 10.000 SEK justerad för 10 års (2%) inflation! Glöm inte bort det heller.

En annan sak… om börsen skulle hamna i en dippa när du börjat ta dina uttag så kommer 4% av kapitalet inte motsvara 11.700 SEK utan den blir betydligt mindre. Därför är kanske inte 10 utan 12 eller 13 år sparande mer rimligt.

Precis som 7% genomsnittligt årsavkastning är mycket att räkna med så är 11.700 SEK om månaden en ganska liten summa. Men du bestämmer självklart själv vad ekonomisk frihet innebär för dig. :wink:

 

 

Tack så mycket för din beräkning! :slight_smile: