När dras utgifter och amortering för lägenhet?

Hej!

Ska flytta in i en bostadsrätt snart och därför funderade jag när utgifter och amortering dras. Har tidigare bara haft en hyresrätt och då är det ganska straight forward med allt betalas i förskott.

Har koll på allt internet och hemförsäkringen dras i innan medan el och vatten dras efter förbrukning (dvs efter man har använt det).

När brukar amorteringen ske? När betalas räntan och avgift till föreningen?

Mvh Martin

Du betalar månadsavgiften till föreningen på samma.sätt som du betalar din hyra, dvs månadsvis i förskott.

Ränta och amortering på ditt lån betalar du till banken, ofta månadsvis i efterskott, men kan även vara kvartalsvis i efterskott.

Föreningen har ofta lån, men utgifterna för föreningens lån ingår i månadsavgiften.

Det är inte ovanligt att första betalningen till banken kommer efter två månader. Jag köpte min bostadsrätt med tillträde i början av december. Första betalningen skulle vara inne i slutet av januari, men då var det två månaders ränta på en gång (december + januari). Om du har det tajt med pengarna så måste du kontrollera detta noga.

Försök också spara ihop en buffert på kanske 3 månaders utgifter. Då spelar det inte så stor roll vilka räkningar som betalas i förskott och vilka som kommer i efterskott.